E elmont skrev:
Konstigt att dina chefer inte såg hur bara du var utan ville avlöna dig som en medelmåtta??
Haha, de hade ju det eminenta avtalet att luta sig mot ;)

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Timmarna har ju ingen betydelse. Det är ju den faktiska förmågan och de faktiska kunskaperna som spelar roll!

Vi hade en riktig klåpare på firman ett år när jag samtidigt var förstaårsmontör och han ”fullbetald”. Kändes jättebra att behöva koppla om JFB i centraler han byggt för han inte redde ut det till halva hans lön…

Men så skulle det ju vara enligt ”avtalet”.
Låter ju som att arbetsgivaren inte brydde sig så mycket om anställda eller bra resultat.

S Styrman_jansson skrev:
Vi har kollektivavtal. Tjänstemannafacken är betydligt bättre än t.ex. SEF som var riktiga rötägg allihop.

Jag har ingen aning hur många som jobbar med minsta lönen enligt avtalet. Dock är det som vanligt ”pottsystemet” som gäller där summan av allas löneökningar ska rymmas enligt framförhandlad årligt lönerevision( d.v.s. minimumnivån). Avvikelser utanför detta får man kämpa för som chef för att få igenom.
Det är väl normalt vare sig med eller utan avtal att arbetsgivare försöker hålla nere lönerna.

Om du vet avtalets minimlön så kan du ju göra en gissning om det finns någon som skulle nöja sig med den jämfört med vad dom som du vet har för lön.

Jag vet att ingen häromkring i min bransch jobbar för den lönen som är avtalad som minimlön. Det är alldeles för stor efterfrågan på folk inom min bransch för tillfället.

D djac skrev:
Det gör han när Ukraina ska vinna mark, tex när de skulle göra anfall mot Krimregionen.
Menar du på allvar att Musk har stoppat ett anfall mot Krim? Det var mer än jag kände till. Uppenbarligen stioppade han inte anfallet på Kurskregionen, vilket han väl också borde gjort om han haft den makten.

Sen är ju nästan alla Ukrainas allierade inne och "förbjuder" dem att använda sina vapen som de vill. Finns ju massor med restriktioner som gör att de inte får anfalla olika mål. Handlar väl mest om att de är rädda att ryssarna ska svara med kärnvapen.

D
L lbgu skrev:
Menar du på allvar att Musk har stoppat ett anfall mot Krim? Det var mer än jag kände till. Uppenbarligen stioppade han inte anfallet på Kurskregionen, vilket han väl också borde gjort om han haft den makten.

Sen är ju nästan alla Ukrainas allierade inne och "förbjuder" dem att använda sina vapen som de vill. Finns ju massor med restriktioner som gör att de inte får anfalla olika mål. Handlar väl mest om att de är rädda att ryssarna ska svara med kärnvapen.
https://www.bbc.com/news/world-europe-66752264

• Gilla
och en till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Låter ju som att arbetsgivaren inte brydde sig så mycket om anställda eller bra resultat.
Nja han var nog rätt ok. Men halvtjenis med den som kom från facket och troligtvis ”skolad” i ”hur det skulle va”.

D djac skrev:
[länk]
Samtidigt var hans argument för att inte aktivera Starlink över Krim att det skulle leda till upptrappning av kriget. Typ samma argument Biden använder för att förbjuda Ukraina att anfalla mål långt inne i Ryssland med amerikanska vapen. Vad är skillnaden, eller är Biden också en bov?

Ett problem är väl att ryssarna har kapacitet (hade det förr i tiden i alla fall) att förstöra satelliter vilket de nog kunde motivera ifall satelliterna användes för att attackera ryska mål. Så effekten hade kanske blivit att Starlink upphörde att existera vilket antagligen hade haft större effekt än om Ukraina lyckats sänka några ryska skepp som var målet med attacken..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är väl normalt vare sig med eller utan avtal att arbetsgivare försöker hålla nere lönerna…
Javisst och så får de ju god hjälp av facket genom ”avtalet”. Mycket bekvämt som arbetsgivare att säga det är förhandlat å klart #detäravtalat. 😂.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst och så får de ju god hjälp av facket genom ”avtalet”. Mycket bekvämt som arbetsgivare att säga det är förhandlat å klart #detäravtalat. 😂.
Det var samma sak för mig i ca 9 år på en stor bank. Finansförbundet kollektivavtal, förhandlat och klart, samma dåliga % höjning varje år oavsett hur mycket cash man drog in till banken...

• Ledsen
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag har ännu inte varit med om det under dom tider som det varit arbetskraftsbrist. Har alltid fått minimhöjningarna som är avtalade förstås. Men sedan har jag oftast fått högre höjningar men det har alltid varit ett förhandlande och ingen arbetsgivare har sagt att det här är det som är avtalat av facket var nöjd med det.

Då när jag gick ut skolan o började jobba så var det hög arbetslöshet och man fick vara glad om man fick ett jobb överhuvudtaget. Så då tog man den lön man fick vilket i stort sett var avtalad minimlön.

O
En nyhet från september men jag tror inte att den tagits upp i tråden tidigare? IF Metall har försökt få myndigheten att stoppa Teslas jobbannonser, här är ett utdrag ur artikeln:

"Enligt Arbetsförmedlingens presstjänst har IF Metall begärt ett möte med Arbetsförmedlingens ledning för att stoppa Teslas annonser i platsbanken.
Arbetsförmedlingen menar att de inte kan ta ställning i konflikten ”eftersom man inte måste ha kollektivavtal”. Och att det inte är deras sak att ta ställning. "

https://arbetet.se/2024/09/20/facke...teslas-jobbannonser-rekryterar-strejkbrytare/

Edit: stavfel

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
O och en till skrev:
En nyhet från september men jag tror inte att den tagits upp i tråden tidigare? IF Metall har försökt få myndigheten att stoppa Teslas jobbannonser, här är ett utdrag ur artikeln:

"Enligt Arbetsförmedlingens presstjänst har IF Metall begärt ett möte med Arbetsförmedlingens ledning för att stoppa Teslas annonser i platsbanken.
Arbetsförmedlingen menar att de inte kan ta ställning i konflikten ”eftersom man inte måste ha kollektivavtal”. Och att det inte är deras sak att ta ställning. "

[länk]

Edit: stavfel
Intressant också att;
"Myndigheten menar att samma perspektiv gäller även när det gäller IF Metalls syn på att de skulle vara skyldiga att upplysa arbetssökande om konflikten eller inte kunna stänga av någon från a-kassan om de vägrar söka Teslajobben. "

Detta torde innebära att arbetslösa kan bli avstängda från a-kassa om de inte söker jobben på TM Sweden.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Intressant också att;
"Myndigheten menar att samma perspektiv gäller även när det gäller IF Metalls syn på att de skulle vara skyldiga att upplysa arbetssökande om konflikten eller inte kunna stänga av någon från a-kassan om de vägrar söka Teslajobben. "

Detta torde innebära att arbetslösa kan bli avstängda från a-kassa om de inte söker jobben på TM Sweden.
Det bör vara korrekt ja.
Å andra sidan så bör ju ingen fackligt aktiv vara negativt inställd till att bli anställd hos Tesla då de ju har full möjlighet att börja strejka från dag 1 av anställningsavtalet och få full ersättning från facket. (Eller, rättare sagt, de får väl mer än full ersättning om jag minns rätt)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det bör vara korrekt ja.
Å andra sidan så bör ju ingen fackligt aktiv vara negativt inställd till att bli anställd hos Tesla då de ju har full möjlighet att börja strejka från dag 1 av anställningsavtalet och få full ersättning från facket. (Eller, rättare sagt, de får väl mer än full ersättning om jag minns rätt)
Haha. Man kanske borde söka? Jag skulle lätt kunna ha ett 2:a jobb där det enda jag behöver göra är lyfta lön.

Perfekt också att lätta samhällets bidragsbörda till IF Metall.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Haha. Man kanske borde söka? Jag skulle lätt kunna ha ett 2:a jobb där det enda jag behöver göra är lyfta lön.

Perfekt också att lätta samhällets bidragsbörda till IF Metall.
hmmm undrar om Tesla kan utnjytta detta ... anställa 10000 som alla MÅSTE vara fackmedlemmar och lova att de direkt går ut i strejk ... wooops ... lite kostnader för IF Metall!

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.