E elmont skrev:
Och elektriker går normalt på individuella löner som har avtalet som bas. på grundlönen lägger man sedan individuella påslag grundade olika typer av "kompetens".
Och dom relativt få som går på ackord har vanligen en bättre lön men har fortfarande en garanterad minimilön.
Vi hade inga ”kompetenspåslag” utan lönen baserade sig enbart på antal arbetade timmar. Spelade ingen roll någon lärde sig om snabbare eller var mer självgående.

Det var en av anledningarna att jag lämnade den yrkesbanan…

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Och det handlade om Sveriges största elinstallationsföretag så förfarandet var rikstäckande och inte någon lokal småföretagslösning. Det fans/finns även inskrivit i avtalet sedan mååånga år, Tråkigt för dig att du inte höll bättre reda på dina rättigheter, om du nu hade några kvalifikationer 😉

• Haha
Rejäl
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
M.a.o. ett dåligt avtal. Varför inte reglera vilka standarder som ska uppfyllas och antal modeller som ska erbjudas?
Det här är nog rätt mastiga avtal och som vanligt så måste man prioritera det legala arbetet så att man kommer i mål på rimlig tid, då är det rätt vanligt att man parkerar saker som antingen inte är (lika) viktiga eller sannolika utanför avtalet.

Sen får ju den ena eller andra sidan återkomma vid en omförhandling så får man komma överens om de ska tas in eller hanteras på annat sätt.

S Styrman_jansson skrev:
M.a.o. ett dåligt avtal. Varför inte reglera vilka standarder som ska uppfyllas och antal modeller som ska erbjudas?
Det kan man göra. Avtal går nästan alltid att göra bättre.Men hur långt ska man gå i ett avtal? Om allt måste vara reglerat ner till minsta möjliga detalj så blir det ju ingen flexibilitet kvar alls.

Hur många som är anställda på ett företag utan avtal begär att det ska skrivas in vilken standard som gäller på arbetskläder och allt annat i sitt anställningsavtal?

S Styrman_jansson skrev:
Grattis till dem. Jag kände inte till någon med något annat än avtalet. Det var att gå på ackord som gav några pengar. Men då fick man stressa som en hamster på speed.

Ja det har repeterats som något mantra i tråden och det må vara tanken. Det som dock spelar någon roll är utfallet.
Hur är det där du jobbar nu har ni kollektivavtal?
I så fall hur många anställda jobbar på minsta lönen som anges i avtalet?

E elmont skrev:
Och det handlade om Sveriges största elinstallationsföretag så förfarandet var rikstäckande och inte någon lokal småföretagslösning. Det fans/finns även inskrivit i avtalet sedan mååånga år, Tråkigt för dig att du inte höll bättre reda på dina rättigheter, om du nu hade några kvalifikationer 😉
Jag får väl skylla på våra fackliga representanter som dök upp en gång om året och konstaterade att ”allt var som det skulle”. Jag litade väl för mycket på dem helt enkelt.

De tog ju bara typ 10% av min inkomst varje månad så man kanske inte kan begära så mycket 😂

• Ledsen
  • Haha
och en till och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hur är det där du jobbar nu har ni kollektivavtal?
I så fall hur många anställda jobbar på minsta lönen som anges i avtalet?
Vi har kollektivavtal. Tjänstemannafacken är betydligt bättre än t.ex. SEF som var riktiga rötägg allihop.

Jag har ingen aning hur många som jobbar med minsta lönen enligt avtalet. Dock är det som vanligt ”pottsystemet” som gäller där summan av allas löneökningar ska rymmas enligt framförhandlad årligt lönerevision( d.v.s. minimumnivån). Avvikelser utanför detta får man kämpa för som chef för att få igenom.

S Styrman_jansson skrev:
Jag får väl skylla på våra fackliga representanter som dök upp en gång om året och konstaterade att ”allt var som det skulle”. Jag litade väl för mycket på dem helt enkelt.

De tog ju bara typ 10% av min inkomst varje månad så man kanske inte kan begära så mycket 😂
Hade ni ingen facklig förtroendeman på företaget? Då får ni väl skylla er själva.

D djac skrev:
Tänkte på hans påverkan på Ukrainakriget
Den påverkan han haft har väl varit att han gett Ukraina tillgång till internet. Så av hans faktiska handlingar så verkar han inte direkt allierad med Putin som du verkar tro. Annars borde han väl stängt ner Starlink över Ukraina för länge sedan.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Hade ni ingen facklig förtroendeman på företaget? Då får ni väl skylla er själva.
Nej det kom någon från den ”lokala” klubben eller vad det kallades en gång om året runt lönerevision och berättade vilken löneökning vi alla skulle ha. Ansåg man att man kvalificerades sig till t.ex. förstaårsmontör e.d. började det räknas timmar.

Ja naturligtvis måste man räkna timmarna för att hålla koll på vilken nivå dom inte fullbetalda låg på???

E elmont skrev:
Ja naturligtvis måste man räkna timmarna för att hålla koll på vilken nivå dom inte fullbetalda låg på???
Timmarna har ju ingen betydelse. Det är ju den faktiska förmågan och de faktiska kunskaperna som spelar roll!

Vi hade en riktig klåpare på firman ett år när jag samtidigt var förstaårsmontör och han ”fullbetald”. Kändes jättebra att behöva koppla om JFB i centraler han byggt för han inte redde ut det till halva hans lön…

Men så skulle det ju vara enligt ”avtalet”.

Redigerat:
D
L lbgu skrev:
Den påverkan han haft har väl varit att han gett Ukraina tillgång till internet. Så av hans faktiska handlingar så verkar han inte direkt allierad med Putin som du verkar tro. Annars borde han väl stängt ner Starlink över Ukraina för länge sedan.
Det gör han när Ukraina ska vinna mark, tex när de skulle göra anfall mot Krimregionen.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Timmarna har ju ingen betydelse. Det är ju de faktiska förmågan och de faktiska kunskaperna som spelar roll!

Vi hade en riktig klåpare på firman ett år när jag samtidigt var förstaårsmontör och han ”fullbetald”. Kändes jättebra att behöva koppla om JFB i centraler han byggt för han inte redde ut det till halva hans lön…

Men så skulle det ju vara enligt ”avtalet”.
Konstigt att dina chefer inte såg hur bara du var utan ville avlöna dig som en medelmåtta??

E elmont skrev:
Och dom relativt få som går på ackord har vanligen en bättre lön men har fortfarande en garanterad minimilön.
Garanterad minimilön är något som de flesta länder har i sin lagstiftning.
Sverige har det inte, på grund av att facket vägrar det och har tvingat fram ett undantag från de tvingande EU-reglerna kring detta för att skydda sin ställning.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.