531 693 läst · 11 433 svar
532k läst
11,4k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
Vi hade inga ”kompetenspåslag” utan lönen baserade sig enbart på antal arbetade timmar. Spelade ingen roll någon lärde sig om snabbare eller var mer självgående.E elmont skrev:
Det var en av anledningarna att jag lämnade den yrkesbanan…
Och det handlade om Sveriges största elinstallationsföretag så förfarandet var rikstäckande och inte någon lokal småföretagslösning. Det fans/finns även inskrivit i avtalet sedan mååånga år, Tråkigt för dig att du inte höll bättre reda på dina rättigheter, om du nu hade några kvalifikationer 😉
Det här är nog rätt mastiga avtal och som vanligt så måste man prioritera det legala arbetet så att man kommer i mål på rimlig tid, då är det rätt vanligt att man parkerar saker som antingen inte är (lika) viktiga eller sannolika utanför avtalet.S Styrman_jansson skrev:
Sen får ju den ena eller andra sidan återkomma vid en omförhandling så får man komma överens om de ska tas in eller hanteras på annat sätt.
Det kan man göra. Avtal går nästan alltid att göra bättre.Men hur långt ska man gå i ett avtal? Om allt måste vara reglerat ner till minsta möjliga detalj så blir det ju ingen flexibilitet kvar alls.S Styrman_jansson skrev:
Hur många som är anställda på ett företag utan avtal begär att det ska skrivas in vilken standard som gäller på arbetskläder och allt annat i sitt anställningsavtal?
Hur är det där du jobbar nu har ni kollektivavtal?S Styrman_jansson skrev:
I så fall hur många anställda jobbar på minsta lönen som anges i avtalet?
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
Jag får väl skylla på våra fackliga representanter som dök upp en gång om året och konstaterade att ”allt var som det skulle”. Jag litade väl för mycket på dem helt enkelt.E elmont skrev:
De tog ju bara typ 10% av min inkomst varje månad så man kanske inte kan begära så mycket 😂
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
Vi har kollektivavtal. Tjänstemannafacken är betydligt bättre än t.ex. SEF som var riktiga rötägg allihop.N Niq skrev:
Jag har ingen aning hur många som jobbar med minsta lönen enligt avtalet. Dock är det som vanligt ”pottsystemet” som gäller där summan av allas löneökningar ska rymmas enligt framförhandlad årligt lönerevision( d.v.s. minimumnivån). Avvikelser utanför detta får man kämpa för som chef för att få igenom.
Hade ni ingen facklig förtroendeman på företaget? Då får ni väl skylla er själva.S Styrman_jansson skrev:
Den påverkan han haft har väl varit att han gett Ukraina tillgång till internet. Så av hans faktiska handlingar så verkar han inte direkt allierad med Putin som du verkar tro. Annars borde han väl stängt ner Starlink över Ukraina för länge sedan.D djac skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
Nej det kom någon från den ”lokala” klubben eller vad det kallades en gång om året runt lönerevision och berättade vilken löneökning vi alla skulle ha. Ansåg man att man kvalificerades sig till t.ex. förstaårsmontör e.d. började det räknas timmar.E elmont skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 152 inlägg
Timmarna har ju ingen betydelse. Det är ju den faktiska förmågan och de faktiska kunskaperna som spelar roll!E elmont skrev:
Vi hade en riktig klåpare på firman ett år när jag samtidigt var förstaårsmontör och han ”fullbetald”. Kändes jättebra att behöva koppla om JFB i centraler han byggt för han inte redde ut det till halva hans lön…
Men så skulle det ju vara enligt ”avtalet”.
Redigerat:
Det gör han när Ukraina ska vinna mark, tex när de skulle göra anfall mot Krimregionen.L lbgu skrev:
Konstigt att dina chefer inte såg hur bara du var utan ville avlöna dig som en medelmåtta??S Styrman_jansson skrev:Timmarna har ju ingen betydelse. Det är ju de faktiska förmågan och de faktiska kunskaperna som spelar roll!
Vi hade en riktig klåpare på firman ett år när jag samtidigt var förstaårsmontör och han ”fullbetald”. Kändes jättebra att behöva koppla om JFB i centraler han byggt för han inte redde ut det till halva hans lön…
Men så skulle det ju vara enligt ”avtalet”.
Garanterad minimilön är något som de flesta länder har i sin lagstiftning.E elmont skrev:
Sverige har det inte, på grund av att facket vägrar det och har tvingat fram ett undantag från de tvingande EU-reglerna kring detta för att skydda sin ställning.