D djac skrev:
Absolut, jag brukar försöka vara tydlig med när något är min gissning eller åsikt, ledsen om det uppfattades som att jag försökte påstå att framtida händelser redan har hänt.
Nej, det behöver du inte göra. Det var bara ett lite långsökt antagande om du frågar mig...

N Niq skrev:
Kanske jag missförstod dig men jag uppfattade det som att du menar att följa avtalet till minsta paragraf på sämsta möjliga sätt för arbetstagaren. Då blir det ju att straffa arbetstagaren.
Återigen, det måste vara ett jäkligt dåligt avtal om det är ett straff att följa det. Jag skulle överväga att gå ur facket som förhandlat fram det...
N Niq skrev:
Verkar vara en bred missuppfattning att kollektivavtal är menat att vara någon sorts toppavtal. Det är meningen att vara en lägsta möjliga nivå som arbetsgivaren inte ska kunna gå under.
Min upplevelse är att det snarare blir norm än minimum.

"Det är avtalat" eller hur är det reklamen säger...

• Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Absolut, jag vet många som idag inte kan tänka sig att köpa en, även i Sverige, men som bekant så säljer ju Tesla lite bilar utanför Sverige också och med situationen som den är i USA kan du räkna med att ungefär halva landets befolkning absolut inte köper en Tesla och nu råkar det vara den delen som tidigare var mest benägen.
Hade det varit som du säger hade ju inte Volvo eller något annat Kinesiskt bilmärke kunnat sälja så bra som de gör. Folk bryr sig uppenbarligen inte ifall Kommunistpartiet i Kina står bakom bilen eller ej. Eller tror du folk tycker att kommunistdiktaturen i Kina är "snällare" än Musk.

• Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Hade det varit som du säger hade ju inte Volvo eller något annat Kinesiskt bilmärke kunnat sälja så bra som de gör. Folk bryr sig uppenbarligen inte ifall Kommunistpartiet i Kina står bakom bilen eller ej. Eller tror du folk tycker att kommunistdiktaturen i Kina är "snällare" än Musk.
Om vi hade varit homo economicus, dvs strikt rationella, så är det precis som du säger men nu är vi ju inte det. Men det är väl rätt jämnt skägg mellan Musk och Kina, många metoder är ju ganska lika.

Det är samma fenomen som gör att vi förfäras mer av en liten olycka i vår närhet än av en större på andra sidan jorden.

Här kan jag bara spekulera men det är nog inte helt omöjligt att vi känner oss kulturellt närmare USA, genom bla filmer osv, vi har också större koll på USA, fler vet vem personerna i USA är, Trump, Musk, osv, än som känner till de kinesiska motsvarigheterna.

D djac skrev:
Men det är väl rätt jämnt skägg mellan Musk och Kina, många metoder är ju ganska lika.
Har du koll på det kinesiska kommunistpartiets historia? Antalet offer för deras politik uppskattas från allt mellan tiotals miljoner och 100 miljoner. Vad än Musk sagt och gjort har jag svårt att se att han ens kan komma i närheten.

• Gilla
JanneJanne123 och 5 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Har du koll på det kinesiska kommunistpartiets historia? Antalet offer för deras politik uppskattas från allt mellan tiotals miljoner och 100 miljoner. Vad än Musk sagt och gjort har jag svårt att se att han ens kan komma i närheten.
Såklart, bra du påpekar men jag tog det för underförstått. Tänkte på hans påverkan på Ukrainakriget, spridning av fake news, manipulera val osv, det är mycket likt det som Kina och Ryssland normalt ägnar sig åt.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Återigen, det måste vara ett jäkligt dåligt avtal om det är ett straff att följa det. Jag skulle överväga att gå ur facket som förhandlat fram det...

Min upplevelse är att det snarare blir norm än minimum.

"Det är avtalat" eller hur är det reklamen säger...
Det blir ett straff om arbetsgivaren vrider och vänder på varenda paragraf och gör allt för att komma så billigt undan som möjligt.

Min upplevelse efter att ha arbetat genom några upp o ner gånger i ekonomin är att när det finns dåligt med jobb och arbetslösheten är stor och det finns många arbetssökande att välja på så bjuder arbetsgivarna lägsta möjliga lön och sämsta möjliga förmåner. Men när det går bra och arbetsgivarna har svårt att hitta anställda så bjuder dom bättre lön och bättre förmåner.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Jo det håller jag med om. Det jag menade var precis det jag skrev som är min upplevelse från när jag var elektriker. Alla fick alltid minimum enligt avtal baserat på deras "titel" typ "lärling", "1a-årsmontör", "2a-årsmontör" osv. Vid årlig lönerevision fick alla också exakt vad parterna kommit överens om, aldrig någon lönespridning eller individuell lönesättning. Spelade inget roll om man bytte arbetsgivare, funkade likadant.

Det var precis jag jag upplevde att det fungerade. Facken var oerhört stelbenta och avvek aldrig från något i "avtalet". Och arbetsgivarna jag hade följde facken...

De var likadana mot medlemmarna. De försökte pracka på mig div försäkringar och dylikt som jag inte ville ha med hänvisning till att det minsann stod med i avtalet att jag måste ha dem. Fick straffa mig ur dem genom att vägra betala.
Återigen! Jag känner minst ett tiotal elektriker och ingen av dom går på avtalens lägsta löner utan har betydligt mer än avtalet kräver..
Kollektivavtal reglerar bara minimum villkor och lön inte vad du Max kan tjäna!

S Styrman_jansson skrev:
Jag ska försöka förklara vad jag menar. Du kan uppfylla avtalet men ändå straffa dina anställda.
Tex. Avtalet säger att arbetsgivaren ska tillhandahålla arbetskläder och skydsskor. Arbetsgivaren köper dom billigaste och obekvämaste arbetskläder han hittar. Likadant med skorna. Avtalet är uppfyllt men arbetstagaren kommer inte att vara speciellt nöjd.

R Rejäl skrev:
Återigen! Jag känner minst ett tiotal elektriker och ingen av dom går på avtalens lägsta löner utan har betydligt mer än avtalet kräver..
Grattis till dem. Jag kände inte till någon med något annat än avtalet. Det var att gå på ackord som gav några pengar. Men då fick man stressa som en hamster på speed.
R Rejäl skrev:
Kollektivavtal reglerar bara minimum villkor och lön inte vad du Max kan tjäna!
Ja det har repeterats som något mantra i tråden och det må vara tanken. Det som dock spelar någon roll är utfallet.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Som jag förstått det så är det eg inte förmåner o löner för de anställda som gör att Tesla tokvägrar.
Det biten av KA:t tror jag nog att Tesla kan "svälja"

Den stora biten är att Facket ska ha en representant i styrelsen och därmed tillgång till företagshemlig information samt får mer att säga till om hur företaget ska styras.
Är det nått herr Musk extremt ogillar är det att andra ska säga åt honom eller hans företag hur de ska göra.

Nu verkar ju Facket inte vilja släppa den biten, men "skyller" på förmåner etc etc.
Därvid denna konflikt.

Sen då det gäller KA, företag och minimilön/förmån så finns det bolag som mer eller mindre alltid kommer att vägra ge 1öre mer än vad avtalet och facket säger.
Lika så finns det företag som ger mer utan att facket bryr sig.
Problemet är att ibland så vill företag ha annan lönemodell än vad KA säger ... nä det går inte. Strejk , blockad och maffiametoder tas till av facket. Om snitt ersättningen till den anställda ligger på motsvarande KA nivå borde facket inte få agera.
Vill facket ändra på saker i ett visst företag så anser jag att då får de fan ta och köpa in sig i företaget precis som alla andra. Det är det aktier är till för. Varför ska just facket ha en j* special gräddfil?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Grattis till dem. Jag kände inte till någon med något annat än avtalet. Det var att gå på ackord som gav några pengar. Men då fick man stressa som en hamster på speed.

Ja det har repeterats som något mantra i tråden och det må vara tanken. Det som dock spelar någon roll är utfallet.
Och utfallet är inte som du beskriver (lägsta).

N Niq skrev:
Jag ska försöka förklara vad jag menar. Du kan uppfylla avtalet men ändå straffa dina anställda.
Tex. Avtalet säger att arbetsgivaren ska tillhandahålla arbetskläder och skydsskor. Arbetsgivaren köper dom billigaste och obekvämaste arbetskläder han hittar. Likadant med skorna. Avtalet är uppfyllt men arbetstagaren kommer inte att vara speciellt nöjd.
M.a.o. ett dåligt avtal. Varför inte reglera vilka standarder som ska uppfyllas och antal modeller som ska erbjudas?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Och elektriker går normalt på individuella löner som har avtalet som bas. på grundlönen lägger man sedan individuella påslag grundade olika typer av "kompetens".
Och dom relativt få som går på ackord har vanligen en bättre lön men har fortfarande en garanterad minimilön.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Och utfallet är inte som du beskriver (lägsta).
Det får stå för dig. Min erfarenhet säger annorlunda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.