D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så de du pratar om som säkert skjuter och äter ekorrar, skulle säkert köpa en Tesla om bara Musk vore lite mer av en svärmorsdröm och mer duktig VD i dina ögon?

I Sverige m.fl andra länder ökar försäljningen som sagt.
Nope, precis som jag skrev i första inlägget så har säkert han attraktion ökat hos 50% av befolkningen men tyvärr är det då den delen som inte typiskt köper hans produkter, hans attraktion har då minskat i motsvarande grad i den andra halvan, den med presumtiva kunder, och det borde göra honom omöjlig som VD, i ett normalfall.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Nope, precis som jag skrev i första inlägget så har säkert han attraktion ökat hos 50% av befolkningen men tyvärr är det då den delen som inte typiskt köper hans produkter, hans attraktion har då minskat i motsvarande grad i den andra halvan, den med presumtiva kunder, och det borde göra honom omöjlig som VD, i ett normalfall.
Kanske, kanske inte. Du verkar ha stor insyn i hur det amerikanska folket tänker, det har inte jag.

• Haha
Intet
  • Laddar…
D
Kanske, kanske inte. Du verkar ha stor insyn i hur det amerikanska folket tänker, det har inte jag.
Det kan vara skillnaden faktiskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan vara skillnaden faktiskt.
Jag brukar undvika att försöka analysera marknader och folk jag inte känner till. Det är även ganska stor skillnad på en svensk och en amerikan...

D
Jag brukar undvika att försöka analysera marknader och folk jag inte känner till. Det är även ganska stor skillnad på en svensk och en amerikan...
Japp men informationen finns för den som är intresserad och bilmarknaden är väl täckt i USA, allt finns tillgängligt, fakta är inte farligt.

D djac skrev:
Japp men informationen finns för den som är intresserad och bilmarknaden är väl täckt i USA, allt finns tillgängligt, fakta är inte farligt.
Fakta är en sak. Spåkulan en annan :=)

D djac skrev:
med situationen som den är i USA kan du räkna med att ungefär halva landets befolkning absolut inte köper en Tesla
Tror du verkligen att amerikanen i gemen bryr sig på det sättet? Jag tror tvärtom att en stor andel av potentiella nybilsköpare i USA inte bryr sig ett smack om Musks politiska engagemang när de väljer bil.

Eller missförstår jag vad du menar?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
Fakta är en sak. Spåkulan en annan :=)
Så försäljningen första halvåret 2024 är spåkula.. ok. Försäljningen andra halvåret vet vi inte men min gissning är att det kommer vara dåligt för Tesla i USA.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D djac skrev:
Så försäljningen första halvåret 2024 är spåkula.. ok. Försäljningen andra halvåret vet vi inte men min gissning är att det kommer vara dåligt för Tesla i USA.
1 = Fakta 2 = Spåkula, inkl. dina gissningar om vad folk kommer att göra.

D
1 = Fakta 2 = Spåkula, inkl. dina gissningar om vad folk kommer att göra.
Absolut, jag brukar försöka vara tydlig med när något är min gissning eller åsikt, ledsen om det uppfattades som att jag försökte påstå att framtida händelser redan har hänt.

D djac skrev:
Jag tror inte att du kan göra någonting med Elon i god ton, så det håller jag som osannolikt. Sen är det ju knappast relevant heller eftersom Metalls kollektivavtal inte förhandlas mellan TM och Metall, utan med aktuell arbetsgivarorganisation och personerna som gör det säkert är väsentligt mer mogna och ansvarstagande.
Ja, en organisation(Arbetsgivarorganisation) som vad jag vet TM Sweden ej är medlem eller representerad i. Det blir rätt lustigt när tredje part förhandlar med tredje part oavsett om de är önskade eller ej.
D djac skrev:
Om din sista mening tänker jag att det är ju en loosermentalitet i mina ögon, vinnarna fattar snabbt omständigheterna och flyttar fokus till affären, att optimera sin business och göra det så bra det bara går. Som aktieägare är jag själv inte intresserad av att utse en VD som driver personliga hämndaktiviteter före verksamhetsmålet, som ju är att tjäna så mycket pengar det bara går.
Hur kan det vara en personlig hämndaktivitet att följa avtalet? Då liknar ju fackens "stridsåtgärder" mer hämndaktiviteter. I det fallet finns ju inget avtal så etter värr.

Det ligger ju väldigt nära till hands att framtvingade avtal, som ju ska vara en minimumnivå, istället blir ett normnivå. Inom de hantverksyrken jag varit med inom så följs ofta "avtalet" slaviskt och det är mycket sällan man avviker från "minimumnivån" för respektive "titel". Precis som jag skrev så följer man avtalet och inte "en krona mer".

N Niq skrev:
Att straffa sina anställda brukar ju vara ett bra sätt att få innefektiva arbetare som gör minsta möjliga.
Jaha, så att följa avtalet till punkt och prickar är ett straff? Kan ju inte vara några kanonavtal man förhandlar fram då.

Då förstår jag faktiskt varför så få på TM Sweden har varit intresserade att strejka 😂

• Haha
Intet
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Hur kan det vara en personlig hämndaktivitet att följa avtalet? Då liknar ju fackens "stridsåtgärder" mer hämndaktiviteter. I det fallet finns ju inget avtal så etter värr.

Det ligger ju väldigt nära till hands att framtvingade avtal, som ju ska vara en minimumnivå, istället blir ett normnivå. Inom de hantverksyrken jag varit med inom så följs ofta "avtalet" slaviskt och det är mycket sällan man avviker från "minimumnivån" för respektive "titel". Precis som jag skrev så att man följer avtalet och inte "en krona mer".
Här kanske det blev lite missförstånd, min avsikt var att säga att en VD som sätter andra intressen än maximal intjäning först, tex för att man vill göra en poäng, hämnas, bevisa att man har principiellt rätt, eller annat åt det hållet, tjänar inte aktieägarnas intressen, som enkom är max avkastning.

Det funkat oftast inte i verkligheten att följa avtal till punkt och pricka, det lutar åt rättshaveristhållet, när en oväntad situation uppstår kan gamla avtal ge oproportionerliga utfall, i vanliga affärstvister brukar det sluta med förlikning mellan parterna. När det gäller arbetsliv så är ena parten så svag att det antingen inte händer något eller så blir det via facken, vanligast är nog fredliga omförhandlingar men ibland leder det till konfliktåtgärder.

S Styrman_jansson skrev:
Jaha, så att följa avtalet till punkt och prickar är ett straff? Kan ju inte vara några kanonavtal man förhandlar fram då.

Då förstår jag faktiskt varför så få på TM Sweden har varit intresserade att strejka 😂
Kanske jag missförstod dig men jag uppfattade det som att du menar att följa avtalet till minsta paragraf på sämsta möjliga sätt för arbetstagaren. Då blir det ju att straffa arbetstagaren.

Verkar vara en bred missuppfattning att kollektivavtal är menat att vara någon sorts toppavtal. Det är meningen att vara en lägsta möjliga nivå som arbetsgivaren inte ska kunna gå under.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D djac skrev:
Här kanske det blev lite missförstånd, min avsikt var att säga att en VD som sätter andra intressen än maximal intjäning först, tex för att man vill göra en poäng, hämnas, bevisa att man har principiellt rätt, eller annat åt det hållet, tjänar inte aktieägarnas intressen, som enkom är max avkastning.
Jo det håller jag med om. Det jag menade var precis det jag skrev som är min upplevelse från när jag var elektriker. Alla fick alltid minimum enligt avtal baserat på deras "titel" typ "lärling", "1a-årsmontör", "2a-årsmontör" osv. Vid årlig lönerevision fick alla också exakt vad parterna kommit överens om, aldrig någon lönespridning eller individuell lönesättning. Spelade inget roll om man bytte arbetsgivare, funkade likadant.
D djac skrev:
Det funkat oftast inte i verkligheten att följa avtal till punkt och pricka, det lutar åt rättshaveristhållet, när en oväntad situation uppstår kan gamla avtal ge oproportionerliga utfall, i vanliga affärstvister brukar det sluta med förlikning mellan parterna. När det gäller arbetsliv så är ena parten så svag att det antingen inte händer något eller så blir det via facken, vanligast är nog fredliga omförhandlingar men ibland leder det till konfliktåtgärder.
Det var precis jag jag upplevde att det fungerade. Facken var oerhört stelbenta och avvek aldrig från något i "avtalet". Och arbetsgivarna jag hade följde facken...

De var likadana mot medlemmarna. De försökte pracka på mig div försäkringar och dylikt som jag inte ville ha med hänvisning till att det minsann stod med i avtalet att jag måste ha dem. Fick straffa mig ur dem genom att vägra betala.

• Haha
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.