M MrDizzy skrev:
hmmm undrar om Tesla kan utnjytta detta ... anställa 10000 som alla MÅSTE vara fackmedlemmar och lova att de direkt går ut i strejk ... wooops ... lite kostnader för IF Metall!
Tänkte precis samma tanke men gissar att IF Metall har någon bra skrivelse som gör att de kan starta uteslutningsärenden rätt snabbt ifall man är illojal e.d.

S Styrman_jansson skrev:
Tänkte precis samma tanke men gissar att IF Metall har någon bra skrivelse som gör att de kan starta uteslutningsärenden rätt snabbt ifall man är illojal e.d.
Fast att gå ut i strejk första dagen som anställd visar ju att man är lojal mot facket ;)

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nope, precis som jag skrev i första inlägget så har säkert han attraktion ökat hos 50% av befolkningen men tyvärr är det då den delen som inte typiskt köper hans produkter, hans attraktion har då minskat i motsvarande grad i den andra halvan, den med presumtiva kunder, och det borde göra honom omöjlig som VD, i ett normalfall.
Jag har funderat lite på detta. Kanske gör han ändå bara det som han tror är bäst för företaget. Nu kommer Elon få inflytande att justera regelverk och förenkla byråkratin för företaget samt få bättre kanaler ut till de som inte köpt Tesla innan. Han har ju till och med fått Trump att uttala sig positivt till elbilar generellt.

Tiden får väl utvisa om det var ett smart val.

Lite läsning i ämnet;
https://www.svd.se/a/25oOmB/musk-satsade-pa-sin-motsats-trump

• Gilla
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Han har ju till och med fått Trump att uttala sig positivt till elbilar generellt.
Vore ju lite kul om han kunde övertala Trump att klassa IF Metall som en terrororganisation.

• Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det bör vara korrekt ja.
Å andra sidan så bör ju ingen fackligt aktiv vara negativt inställd till att bli anställd hos Tesla då de ju har full möjlighet att börja strejka från dag 1 av anställningsavtalet och få full ersättning från facket. (Eller, rättare sagt, de får väl mer än full ersättning om jag minns rätt)
Men man kan väl bli uppsagd när som helst under provanställningsperioden utan några speciella skäl?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag har funderat lite på detta. Kanske gör han ändå bara det som han tror är bäst för företaget. Nu kommer Elon få inflytande att justera regelverk och förenkla byråkratin för företaget samt få bättre kanaler ut till de som inte köpt Tesla innan. Han har ju till och med fått Trump att uttala sig positivt till elbilar generellt.

Tiden får väl utvisa om det var ett smart val.

Lite läsning i ämnet;
[länk]
Ja man kan kanske tänka sig att han umgås med såna villfarelser, han skulle ju inte vara den förste som tror sig kunna tämja och dressera vare sig Trump specifikt, eller mer generellt den typen av politiker (von Papen, Kristersson, mfl har tänkt likadant).

Vad vi ser hittills i ambitioner som uttalats och vad man kan läsa i tillsättningar så är det en total nedmontering av miljö och klimatåtgärder, kraftig fossilökning och retoriken mot elbilar hos Trumps medarbetare har snarare ökat än minskat.

Sen tror jag personligen inte att Musk ser Tesla som en speciellt strategisk tillgång för honom, den kan han nog vaska personligen, mot en dominans i rymden, som han talat om som det enda som betyder något framåt.

Som aktieägare i Tesla, det är väl de flesta av oss på ett eller annat sätt, fortsätter jag tro att det skulle vara bättre med en VD som inte skrämmer iväg kunderna och som jobbar heltid med att stärka bolaget i den mördande konkurrensen de befinner sig i.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Som aktieägare i Tesla, det är väl de flesta av oss på ett eller annat sätt, fortsätter jag tro att det skulle vara bättre med en VD som inte skrämmer iväg kunderna och som jobbar heltid med att stärka bolaget i den mördande konkurrensen de befinner sig i.
Det tror jag inte han gör heller. 50% säger du. Det är Demokraterna, förmodar jag. Men eftersom bara 50% röstar, är vi nere I 25%. Sedan får man minska antalet ytterligare med de som ändå inte bryt sig utan köper den bil de vill ha. Så kvar kan bara vara en tumme.

Det var ju någon här som i affekt gjort sig av med så mycket amerikanskt som möjligt för att clownen Trump vann över pajasen Harris. Kan ett val mellan två helt olämpliga kandidater resulera i en sådan reaktion på en annan kontinent, kan säkert en handfull amerikaner köpa en annan bil än Tesla. Likaså kan tvekande bilköpare attraheras av Musks tilltag.
Det där med marknadsföring är inte så lätt.

Kommer ni ihåg Speisresor som var föraktade i Sverige men älskade i Danmark.
Den fryntlige Simon ordnade fester med många unga damer vilket gav varierande publicitet som han kommenterade med orden: -All reklam är bra reklam.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Men man kan väl bli uppsagd när som helst under provanställningsperioden utan några speciella skäl?
Ja?

Men varför skulle det vara något hinder för Arbetsförmedlingen att "tvinga" folk att söka jobb där för att behålla sin A-kassa?

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Ja?

Men varför skulle det vara något hinder för Arbetsförmedlingen att "tvinga" folk att söka jobb där för att behålla sin A-kassa?
Vart har jag skrivit att det skulle vara det?

D djac skrev:
Nope, precis som jag skrev i första inlägget så har säkert han attraktion ökat hos 50% av befolkningen men tyvärr är det då den delen som inte typiskt köper hans produkter, hans attraktion har då minskat i motsvarande grad i den andra halvan, den med presumtiva kunder, och det borde göra honom omöjlig som VD, i ett normalfall.
Baksidan av en vit Tesla Model Y med en Floridaregistreringsskylt och en dekal som säger "I bought this before we knew Elon was crazy".

• Haha
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
Det tror jag inte han gör heller. 50% säger du. Det är Demokraterna, förmodar jag. Men eftersom bara 50% röstar, är vi nere I 25%. Sedan får man minska antalet ytterligare med de som ändå inte bryt sig utan köper den bil de vill ha. Så kvar kan bara vara en tumme.

Det var ju någon här som i affekt gjort sig av med så mycket amerikanskt som möjligt för att clownen Trump vann över pajasen Harris. Kan ett val mellan två helt olämpliga kandidater resulera i en sådan reaktion på en annan kontinent, kan säkert en handfull amerikaner köpa en annan bil än Tesla. Likaså kan tvekande bilköpare attraheras av Musks tilltag.
Det där med marknadsföring är inte så lätt.

Kommer ni ihåg Speisresor som var föraktade i Sverige men älskade i Danmark.
Den fryntlige Simon ordnade fester med många unga damer vilket gav varierande publicitet som han kommenterade med orden: -All reklam är bra reklam.
Man vill alltså inte betala en VD som har en publik persona som motverkar bolagets syfte att tjäna pengar, lämna procenten därhän, det är en god anledning att säga upp vem som helst men såklart mer synligt när det är just chefen.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Man vill alltså inte betala en VD som har en publik persona som motverkar bolagets syfte att tjäna pengar, lämna procenten därhän, det är en god anledning att säga upp vem som helst men såklart mer synligt när det är just chefen.
Om/när Tesla går dåligt kan ägarna börja fundera på att byta VD. Innan dess, inte alls troligt.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tydligen vill de det eller så motverkas inte bolagets syfte eller både och.

Pocenten Helge. Du måste tänka på pocenten!
Redan För fyrtio år sedan förstod allmänheten att procenten var helt avgörande för att fatta beslut i viktiga frågor. Så varför skall biltillverkare inte bry sig om den?

Här får du lite bättre förståelse för procenten betydelse.

https://www.svtplay.se/video/e7249VE/hojdpunkter-ur-nojesmassakern/tank-pa-pocenten-helge

• Haha
  • Älska
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om/när Tesla går dåligt kan ägarna börja fundera på att byta VD. Innan dess, inte alls troligt.
Det är ju en definitionsfråga, det går nog sämre än det kunde och när det väl vänder nedåt är det försent, man byter med fördel när man är på topp, man förlorar alltid momentum vid ett byte och det tar man bäst i en topp, sen är det kört.

D djac skrev:
Det är ju en definitionsfråga, det går nog sämre än det kunde och när det väl vänder nedåt är det försent, man byter med fördel när man är på topp, man förlorar alltid momentum vid ett byte och det tar man bäst i en topp, sen är det kört.
Jaha, så när ska man veta när det är dags att byta då det går väldigt bra? Konstig taktik, är det många storbolag som anammar den?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.