JanneJanne123
Det här var ju lite skojigt:
Sammanfattning för er som inte gillar X: AD har svårt att delge Tesla IF Metalls stämning pga att AD skickar brev med PostNord vars anställda ju som bekant utsätter Tesla för sympatiåtgärder.

• Haha
  • Gilla
Hemmakatten_1 och 20 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det här var ju lite skojigt: [media]
Sammanfattning för er som inte gillar X: AD har svårt att delge Tesla IF Metalls stämning pga att AD skickar brev med PostNord vars anställda ju som bekant utsätter Tesla för sympatiåtgärder.
De får väl anlita en delgivningsman. Det är så man gör när delgivning på andra sätt inte fungerar.

E Eld skrev:
De får väl anlita en delgivningsman. Det är så man gör när delgivning på andra sätt inte fungerar.
Är du säker på att de inte sympatistrejkar dom med?

• Haha
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det här var ju lite skojigt: [media]
Snacka om självmål. Ser V. Pekka sitta och klia sig i huvet framför mig…

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Snacka om självmål. Ser V. Pekka sitta och klia sig i huvet framför mig…

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej alltså ditt skämt om tyska elbilstillverkare kommit ifatt och snart förbi? Bilarna är snordyra i jämförelse. id3 med stora batteriet kostar 516 och m3 kostar 513.
id3 får du inte ha krok, de får du på m3 :p

Men det med carup tar jag med som ett skämt, har du en mer säker källa?
Jag är ju sugen på att byta bil inom ett år eller två, och av alla elbilar verkar tesla vara den som har bäst laddnätverk, är billigast att köpa och serva (värdeminskning vet jag inte dock)... Men oron är väl försäkringspremie och reparationer. Skulle önska de släppte en mjukvara som drog ned effekten till säg 149 Hk och med det försäkringspremien.

Tittar man på andra bilar. Leaf finns ju, men då är nog en tesla M3 bättre köp för nåt under 300.000. BMW och MB är fortfarande svindyra. En beg ID3 då, den kan inte ha takräcke och krok, är mindre och kostar som en M3. ID4 kostar mer och kostar lika mkt att försäkra och är troligen dyrare service och dyrare däckkonto.

Just detta med strejken ser jag inte som ett argument att inte köpa Tesla. Det verkar funka ändå. Att Musk är halvgalen, ja, man köper väl bilen och inte Musk? Att köpa en MG eller Volvo med kinesiska ägare är nog trots allt sämre?

• Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
At Musk gör som han gör tycker jag faktiskt ÄR en anledning att inte köpa Tesla. De kinesiska tillverkarna är kanske inte bättre men de är i alla fall inte öppet galna och pådrivande i galenskapen.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
E Eld skrev:
At Musk gör som han gör tycker jag faktiskt ÄR en anledning att inte köpa Tesla. De kinesiska tillverkarna är kanske inte bättre men de är i alla fall inte öppet galna och pådrivande i galenskapen.
Så det är bättre att köpa bilar från en skurkstat som regelbundet bryter mot mänskliga rättigheter än en udda person som inte gillar facket?

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Så det är bättre att köpa bilar från en skurkstat som regelbundet bryter mot mänskliga rättigheter än en udda person som inte gillar facket?
Jo nu sänkte EU straffskatten för Kinabilar och även då för Teslor tillverkade utanför EU.
https://www.euractiv.com/section/ec...hina-made-evs-signals-softening-trade-stance/
Kina kontrar med mottullar och ser ut att bli livsmedel från Europa. Kanske handelskrig som ingen vill ha?

Men "ändamålet helgar ju medlen" angående Kina, elbilar, solceller och batterier säljer man som smör.

Sen att Musk inte tycker om fackföreningar är ju en ganska liten fråga i det stora hela som sker.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Att Musk inte gillar facket är nog ett av de mindre problemen med honom.

• Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Att Musk inte gillar facket är nog ett av de mindre problemen med honom.
Ja han verkar halvgalen, men det är en jäkla skillnad mot massiv censur, aggressiv imperialism, omfattande spionage och påverkansaktioner samt att förtrycka och deportera hela folkgrupper ;)

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Själv är jag mest tveksam till att köpa en Tesla för att det är ju trots allt en amerikansk bil.
Av någon anledning tror jag inte riktigt att de plötsligt har börjat bygga bra bilar iom Tesla.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv är jag mest tveksam till att köpa en Tesla för att det är ju trots allt en amerikansk bil.
Av någon anledning tror jag inte riktigt att de plötsligt har börjat bygga bra bilar iom Tesla.
Tänker rätt lika. Men å andra sidan har jag ju köpt en Fransk bil så jag kanske inte ska uttala mig ;)

• Haha
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Tänker rätt lika. Men å andra sidan har jag ju köpt en Fransk bil så jag kanske inte ska uttala mig ;)
Jo men nu var det då Frankrike och fransk bilindustri som var mest drivande med EU-beslutet om straffskatt på kinesiska elbilar. Det väller ju in kinaelbilar i samma prissegment som franska bilar.

Sen Tyskland och tysk bilindustri var mer emot och det beror nog att de har ett annat prissegment och kunder.
Nu sänkte man då straffskatten och det beror nog på hotet om mottullar från Kina, skulle förmodligen drabba EU hårdare.

Utmaningen/frågeställningen ligger hursomhelst i en annan division än Tesla och svenska kollektivavtal.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.