578 730 läst · 12 453 svar
579k läst
12,5k svar
Tesla och kollektivavtal
Vad var det för fel på den politik Trump förde de fyra år han var president? Jämför man med det Biden/Harris gjort de senaste fyra åren som man väl i bästa fall kan beskriva som katastrof så var inte Trump på något sätt dålig. Att jag sedan inte skulle vilja ha honom som man, polare eller chef är en helt annan sak.Dan1891 skrev:
Med tanke på vad både Biden och Trump utstrålar så misstänker jag att det mesta av arbetet görs av andra. Jag vet inte hur Biden var i sin krafts dagar, för sin ålder verkar han vara skärpt och ha mycket energi, men det funkar inte att ha någon som är något år från äldreboende som president. Trump verkar ju varit lika galen hela tiden, och kanske är galen bättre än korkad. Det finns som sagt många som beter sig som idioter men har geniegenskaper.
Alla som röstar på republikanerna gillar säkert inte trump, alla som köper Tesla gillar säkert inte musk. Jag tycker Jonas Sjöstedt var en av de bättre partiledarna senaste 10 åren, men har aldrig övervägt rösta på vänstern. När bilt var statsminister var jag barn så jag kunde inte rösta på honom även om jag velat, men vad jag sett verkar han väldigt smart och kompetent - men rätt arrogant. Vi har konstigt nog rätt ont om partiledare i Sverige som känns riktigt proffesionella. Men att ett land som usa inte kan få fram bättre presidentkandidater är ju mycket märkligt.
Alla som röstar på republikanerna gillar säkert inte trump, alla som köper Tesla gillar säkert inte musk. Jag tycker Jonas Sjöstedt var en av de bättre partiledarna senaste 10 åren, men har aldrig övervägt rösta på vänstern. När bilt var statsminister var jag barn så jag kunde inte rösta på honom även om jag velat, men vad jag sett verkar han väldigt smart och kompetent - men rätt arrogant. Vi har konstigt nog rätt ont om partiledare i Sverige som känns riktigt proffesionella. Men att ett land som usa inte kan få fram bättre presidentkandidater är ju mycket märkligt.
Hela spektrat på folk finns i alla länder. Jag har jobbat med massor av både Amerikaner och många andra nationaliteter och har träffat många som är betydligt smartare än de flesta Svenskar. Inget konstigt med det, bara förväntat.
Det var att generalisera lite väl. Jag har helt annan bild av mina kollegor och har dessutom bott där själv i många årE elmont skrev:
Kommunisterna har ofta haft väldigt sympatiska partiledare och det vill ju till när det man skall sälja in är misär och elände.J JohanLun skrev:
Carl Bildt tycker jag är gravt överskattad, han är tämligen okunnig men döljer det väl under sin överlägsenhet och dryga attityd så ingen ifrågasätter vad han säger.J JohanLun skrev:
Jag vet inte om det är så mycket bättre i andra länder de man tänker närmast på är väl De Gaulle och Thatcher.J JohanLun skrev:
Två av de dåliga beslut som Trump fattade var att träffa ett avtal med Talibanerna om att USA skulle lämna Afghanistan (stackars de afghanska kvinnorna) och att USA lämnade kurderna till Turkiet att "hantera".mnils skrev:
Trumps pandemihantering var inte heller direkt i världsklass.
Vilka katastrofer syftar du på?mnils skrev:
Nej. Faktum är jag mycket sällan tittar på SVT.Intet skrev:
Tycker du att jag verkar veta mycket om Musk och Trump av det lilla jag skrev om att Musk stämmer bolag som har slutat annonsera på Twitter?Intet skrev:
Ledtråd: vilken amerikansk f.d. president är känd för att stämma folk i mycket stor utsträckning?
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Ja fast inte så väldigt gammalt.S Styrman_jansson skrev:
Ända in på 1970-talet så föll rösterna på en domare som var på väg in i HD rätt blandat mellan demokrater och republikaner i senaten.
Idag röstar precis alla republikaner för och precis alla demokrater emot (eller tvärtom) för den domare som presidenten föreslår.
Numera är tillsättningen till HD 100% politiserad, men för 50 år sedan var det absolut mer fritt för varje senator att välja efter eget tycke, att välja på kvalifikationer, vilken roll domaren skulle få för den egna delstaten, eller andra egenskaper. Partipiskan ven inte över deras huvuden.
Då fungerade fortfarande maktdelningssystemet i konstitutionen någorlunda bra.
Idag utses det diktatorer på 4 års mandat.
edit:
utnämningen av HD-domare fungerade faktiskt hyggligt opolitiskt ända fram i 1990-talet.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_confirmation_votes_for_the_Supreme_Court_of_the_United_States