M mnils skrev:
Carl Bildt tycker jag är gravt överskattad, han är tämligen okunnig men döljer det väl under sin överlägsenhet och dryga attityd så ingen ifrågasätter vad han säger.
Ingvar Carlsson kanske var ok, jag var lite för ung för att intressera mig. Göran Persson tyckte jag inte kändes så professionell även om han på slutet var rätt ok. Och jämfört med Löfven var han ju bra. Reinfeld var väl ok. Magdalena Andersson, nja. Kristersson kanske gör sitt jobb men sticker ju inte ut åt nåt håll. Och de andra partierna, liberalerna och centern har väl inte haft några imponerande partiledare. Näe, jag tycker man kunde vänta sig mer? Bildt kommer ändå ganska högt bland de partiledare jag minns. Vilka tycker du själv är "mer kompetenta" som partiledare och dessutom som fd. stadsminister.
 
J JohanLun skrev:
Ingvar Carlsson kanske var ok, jag var lite för ung för att intressera mig. Göran Persson tyckte jag inte kändes så professionell även om han på slutet var rätt ok. Och jämfört med Löfven var han ju bra. Reinfeld var väl ok. Magdalena Andersson, nja. Kristersson kanske gör sitt jobb men sticker ju inte ut åt nåt håll. Och de andra partierna, liberalerna och centern har väl inte haft några imponerande partiledare. Näe, jag tycker man kunde vänta sig mer? Bildt kommer ändå ganska högt bland de partiledare jag minns. Vilka tycker du själv är "mer kompetenta" som partiledare och dessutom som fd. stadsminister.
Jo men oavsett politiker så har det ju radikalt förändrats de senaste kanske 10 åren då solcialdemokratin glidit allt längre från LO. De var ju historiskt i "symbios" med varandra.
Sen i fallet Tesla så tror jag att med gamla tidens tänk så hade man gjort en fördjupad analys av situationen och hur det nu ser ut i världen. Det måste gå att hitta en vettig kompromiss för det här och nutidens globala entreprenörer. Det är väl högst tvivelaktigt att man har någon demokrati eller kollektivavtal i kinesiska bilfabriker?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja fast inte så väldigt gammalt.
Ända in på 1970-talet så föll rösterna på en domare som var på väg in i HD rätt blandat mellan demokrater och republikaner i senaten.
Idag röstar precis alla republikaner för och precis alla demokrater emot (eller tvärtom) för den domare som presidenten föreslår.
Numera är tillsättningen till HD 100% politiserad, men för 50 år sedan var det absolut mer fritt för varje senator att välja efter eget tycke, att välja på kvalifikationer, vilken roll domaren skulle få för den egna delstaten, eller andra egenskaper. Partipiskan ven inte över deras huvuden.
Då fungerade fortfarande maktdelningssystemet i konstitutionen någorlunda bra.

Idag utses det diktatorer på 4 års mandat.


edit:
utnämningen av HD-domare fungerade faktiskt hyggligt opolitiskt ända fram i 1990-talet.
[länk]
Intressant. Jag är väl kanske för ung(80-talist) för att ha varit med om att det förändrats så pass.

Sedan tycker jag denna utveckling inte är unik för USA. Det blir ju mer och mer polariserat även här i Sverige och man får svårt att se sakfrågor utan går blind på partilojalitet. En utveckling åt fel håll tänker jag. Det finns ju inget självändamål att träta om något man kanske egentligen är överens om bara för att förslaget kommit från "fel håll".

Ang. mitt inlägg som du svarade på så reflekterade jag kanske lite mer allmänt om USA's system där alltifrån domare till sheriffer m.m. väljs av folket snarare än kanske på meriter. Så har man ju historiskt alltid velat ha det för att se till att "staten" håller sig i schack. Ungefär som rätten att bära vapen...
 
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är lite pinsamt vad okunnig du är.

Men vi kan väl ta det grövsta först, ett försök till statskupp.
Men jag antar att det enda problemet du ser är att det misslyckades.
Okunnigheten verkar du stå för själv, om det var en statskupp den 6 Januari, så måste det varit den mest klantigt utförda kuppen någonsin. Inte ens Trump är så klantig...
 
  • Gilla
TheSwoopis och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det blir ju mer och mer polariserat även här i Sverige och man får svårt att se sakfrågor utan går blind på partilojalitet. En utveckling åt fel håll tänker jag. Det finns ju inget självändamål att träta om något man kanske egentligen är överens om bara för att förslaget kommit från "fel håll".
Jo men hur många medlemmar i LO är numera även medlem i socialdemokraterna?
Förr i tiden var man i symbios men dagens sossar är ofta inte "arbetare" som förr.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men hur många medlemmar i LO är numera även medlem i socialdemokraterna?
Förr i tiden var man i symbios men dagens sossar är ofta inte "arbetare" som förr.
Nej visst är det så. Men det behöver ju inte vara ett politiskt parti det gäller.

Vad gäller konflikten i fråga så har det ju inte kommit fram några direkt urusla villkor på Tesla utan det är mest lite annorlunda mot vad som står i kollektivavtalet. Bättre på vissa punkter och sämre på andra. Totalt kanske de avtalen motsvarar varandra när man summerar upp det.

Men det verkar ju vara sekundärt i frågan. IF Metall bryr sig ju inte ens om att ha något större stöd hos medarbetarna utan det ska bara till ett kollektivavtal.

Tesla å sin sida är ju lika tjurskalliga de och vill knappt ens diskutera frågan. Av ideologisk skäl även här.

Tänk om någon av dem hade haft minsta lilla kompromissvilja...
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Nej visst är det så. Men det behöver ju inte vara ett politiskt parti det gäller.

Vad gäller konflikten i fråga så har det ju inte kommit fram några direkt urusla villkor på Tesla utan det är mest lite annorlunda mot vad som står i kollektivavtalet. Bättre på vissa punkter och sämre på andra. Totalt kanske de avtalen motsvarar varandra när man summerar upp det.

Men det verkar ju vara sekundärt i frågan. IF Metall bryr sig ju inte ens om att ha något större stöd hos medarbetarna utan det ska bara till ett kollektivavtal.

Tesla å sin sida är ju lika tjurskalliga de och vill knappt ens diskutera frågan. Av ideologisk skäl även här.

Tänk om någon av dem hade haft minsta lilla kompromissvilja...
Jo det är är ju betydligt större ideologiska värden på spel med perspektivet kinabilar och man kan ju inte få igenom allt man vill som världen ser ut. Sen är det väl bara lilla Sverige som har den här formen av kollektivavtal i världen?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
NyT 23/8-24
[länk]
Det verkar ha ökat från ca 40 sttill 50st vilket är mindre än 50% av samtliga verkstadsanställda.
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Utgår du från att facket ljuger?

[länk]
Vi kan väl utgå att båda parter väljer att presentera ny information så att det talar i egen sak.
Det har förekommit flera siffor på antalet verkstadspersonal i tråden och alla har varit över 100 personer om jag inte minns fel.

Jag säger inte att IF Metall har fel men jag är helt övertygad om att de vill presentera uppgifter så gynnsamt som möjligt för deras skull. De behöver ju också alla framgångar de kan få eftersom det gått ett helt år utan att de uppnått något mer än att få medlemmar sparkade...
 
  • Gilla
Zevv och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Vi kan väl utgå att båda parter väljer att presentera ny information så att det talar i egen sak.
Det har förekommit flera siffor på antalet verkstadspersonal i tråden och alla har varit över 100 personer om jag inte minns fel.

Jag säger inte att IF Metall har fel men jag är helt övertygad om att de vill presentera uppgifter så gynnsamt som möjligt för deras skull. De behöver ju också alla framgångar de kan få eftersom det gått ett helt år utan att de uppnått något mer än att få medlemmar sparkade...
Naturligtvis överdriver, underdriver och vinklar parterna uppgifter men därifrån att direkt ljuga är ett stort kliv.

Har du funderat på hur facket vinklat det så att de kan anse att det är minst 50 % men att det samtidigt är mindre än 50 % av de verkstadsanställda som Jonatan skrev?

En möjlighet är ju faktiskt att antalet verkstadsanställda har minskat från 130 till 100.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis överdriver, underdriver och vinklar parterna uppgifter men därifrån att direkt ljuga är ett stort kliv.

Har du funderat på hur facket vinklat det så att de kan anse att det är minst 50 % men att det samtidigt är mindre än 50 % av de verkstadsanställda som Jonatan skrev?

En möjlighet är ju faktiskt att antalet verkstadsanställda har minskat från 130 till 100.
Absolut är det sistnämnda en möjligthet. En annan är ju vad man tolkar in som verkstadspersonal. Kanske väljer t.ex. IF Metall att inte räkna med kundmottagare till verkstaden som verkstadspersonal e.d.

Statistik går ju som sagt att vara väldigt kreativ med ;)

(Får väl tillägga att jag inte skulle lita 100% på information direkt från Tesla men de verkar istället välja att helst inte säga någonting alls)
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Absolut är det sistnämnda en möjligthet. En annan är ju vad man tolkar in som verkstadspersonal. Kanske väljer t.ex. IF Metall att inte räkna med kundmottagare till verkstaden som verkstadspersonal e.d.

Statistik går ju som sagt att vara väldigt kreativ med ;)

(Får väl tillägga att jag inte skulle lita 100% på information direkt från Tesla men de verkar istället välja att helst inte säga någonting alls)
Mmm, skulle en kundmottagare kollektivavtalsmässigt tillhöra Metall eller något annat fack?

Så vitt jag minns kom uppgiften om 130 förra året från Metall. Tesla har väl bara pratat om att det var en liten andel av den totala personalstyrkan (alla anställda oavsett arbetsuppgifter).

Vi får väl hålla ögonen öppna för om någon tidning gör en fördjupning där det framgår bättre för vad som avses.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mmm, skulle en kundmottagare kollektivavtalsmässigt tillhöra Metall eller något annat fack?
Faktiskt ingen aning. Många kundmottagare som jag haft att göra med är f.d. mekaniker eller har någon liknande utbildning. En del har hjälpt till i verkstaden när det är lugnt. Så om det skulle vara IF Metall eller något tjänstemannafack som är aktuellt har jag ingen aning om.
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag minns kom uppgiften om 130 förra året från Metall. Tesla har väl bara pratat om att det var en liten andel av den totala personalstyrkan (alla anställda oavsett arbetsuppgifter).

Vi får väl hålla ögonen öppna för om någon tidning gör en fördjupning där det framgår bättre för vad som avses.
Jepp. Att de fått fler medlemmar är väl dock tämligen säkert. Men jag tror inte det gör någon som helst skillnad för Tesla. Och opionionen verkar rätt låst i i sina olika positioner.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.