R Rejäl skrev:
Det vet jag inte men att åka i dom nya el BMW ena är något helt annat än Tesla Polestar är hundra gånger skönare att köra än dom vanliga Teslorna tex..
Byggkvaliten i Teslorna är i kina klass om än ens det enligt mig..
Det är bara mjukvaran som dom har övertaget tycker jag men annars billig skräp i de flesta delar..
Om bmwn är lika dyr som de brukar vara så är det en nackdel till.

Jag är själv inte imponerad av vad bmw varit. Finns asiater som jag anser är trevligare och jänkare. Men det är ju smaksak.

Men ett tips är att hålla dig ifrån carup. De levererar rätt mycket dynga.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att han gör som han vill på de företag han själv äger förstår jag inte problemet med? Anser han att det är mer effektivt att kapa strömmen står det honom fritt att göra så.
Ja om man äger 100% eller åtminstone en majoritet.

Eller oavsett, om EM har utsetts att hantera saken av ägarna. Då får ägarna det de beställt. En arbetande VD. Det i sig är inget problem. Då är nog motsatsen betydligt värre.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Om man spekulerar vilt. T.ex. de som strejkar vågar helt enkelt inte. Eller att en uppgift för strejkvakter är att hindra företaget att locka tillbaka de strejkande.
Eller om man håller sig lite närmre verkligheten så finns det inte tillräckligt med folk som strejkar för att stå strejkvakt.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag tror leveranstiden från Tesla är lägre än så, fick vår inom 24h från beställning, och med deras räntekampanj så är de klart billigast av alla jämförbara bilar
Jämför du äpplen med gatsten nu?
Om man beställer en bil i önskad färg med exakt de optioner man vill ha måste det vara en ren slump om en sådan kan levereras på 24h.

Köper man däremot en bil som ingen annan ville ha och säljaren bara vill bli av med får man nog snabb leverans oavsett bilmärke.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Eller om man håller sig lite närmre verkligheten så finns det inte tillräckligt med folk som strejkar för att stå strejkvakt.
Det tror jag inte.
Om det bara finns en enda strejkande räcker det rimligen att den personen står strejkvakt för sig själv under exakt de tider personen skulle ha arbetat. Så, nej det tycker jag inte känns speciellt nära verkligheten, snarare tvärtom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
Jämför du äpplen med gatsten nu?
Om man beställer en bil i önskad färg med exakt de optioner man vill ha måste det vara en ren slump om en sådan kan levereras på 24h.

Köper man däremot en bil som ingen annan ville ha och säljaren bara vill bli av med får man nog snabb leverans oavsett bilmärke.
Tesla har ju bara en handfull options, modell, färg exteriör och färg interiör, så med ett par tusen bilar stående på lager så är det nog inte så ovanligt. Nog det jag gillar allra mest med dem, inte hundratals olika tillval och konstiga paket som plötsligt lagt på 100-200 kSEK på priset för att få en vettigt utrustad bil. (Och logistikmässigt har det ju uppenbara fördelar och bidrar säkert till att pressa priset)
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det tror jag inte.
Om det bara finns en enda strejkande räcker det rimligen att den personen står strejkvakt för sig själv under exakt de tider personen skulle ha arbetat. Så, nej det tycker jag inte känns speciellt nära verkligheten, snarare tvärtom.
För det första försöker de ordna så att ingen strejkvakt ska få stå ensam, de är ofta (alltid?) två eller flera. Vad jag vet finns det en eller flera verkstäder där ingen ur personalen strejkar, så dit får något förbund skicka frivillig kamrat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
JanneJanne123
O O skrev:
Det tror jag inte.
Om det bara finns en enda strejkande räcker det rimligen att den personen står strejkvakt för sig själv under exakt de tider personen skulle ha arbetat. Så, nej det tycker jag inte känns speciellt nära verkligheten, snarare tvärtom.
Vad du tror är ju tämligen ovidkommande i det här fallet. Det vi kan konstatera är att IF Metall inte lyckas mobilisera sina strejkande medlemmar på Tesla att stå strejkvakt och man har under hela konfliktens gång behövt ta in strejkvakter från andra företag och t.o.m. från andra fackförbund. Vad det beror på kan man ju spekulera i, men att det skulle vara av rädsla för repressalier faller ju på sin egen orimlighet. Rimligen har ju Tesla redan märkt vilka personer som plötsligt har slutat dyka upp om dagarna.
 
  • Gilla
Klantskalle och 6 till
  • Laddar…
O O skrev:
Om det bara finns en enda strejkande räcker det rimligen att den personen står strejkvakt för sig själv under exakt de tider personen skulle ha arbetat.
Vad skulle det vara bra för? 🤔
 
A ajn82 skrev:
Tesla har ju bara en handfull options, modell, färg exteriör och färg interiör,
OK. Så kan det ju vara. Men gäller inte samma även de bilmärken du jämför med?
A ajn82 skrev:
så med ett par tusen bilar stående på lager så är det nog inte så ovanligt
Att det finns ett par tusen bilar på lager som kan levereras på 24h imponerar såklart.
Den kan väl inte vara speciellt vanligt. Attraktiva produkter brukar snarare ofta vara slut i lager.
 
O O skrev:
OK. Så kan det ju vara. Men gäller inte samma även de bilmärken du jämför med?

Att det finns ett par tusen bilar på lager som kan levereras på 24h imponerar såklart.
Den kan väl inte vara speciellt vanligt. Attraktiva produkter brukar snarare ofta vara slut i lager.
Har försökt köpa bmw, processen gör en bara förbannad. Jag blev överraskad av att bilen fanns att hämta inom ett dygn, och tror Tesla har större lager än de önskar vilket är varför de kör sin räntekampanj (vilket någon hade räknat ut motsvarande en prissänkning på över 100k).

Teslas leverans bestod för övrigt i att köra ut till den lokala hamnen och hämta bilen utanför ett litet containerkontor, var en snubbe som sa Hej och frågade om vi behövde hjälp men hela processen var helt digital, och det var bara att dyka upp med sin telefon med Tesla appen installerad och köra där ifrån.

Känns som de har strömlinjeformat sina processer externt mycket jämfört med "de gamla" tillverkarna.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad du tror är ju tämligen ovidkommande i det här fallet.
Det är det säker för det mesta. Fast det är inget bara jag tror utan snarare vad alla vet.

Oavsett hur många som strejkar räcker de strejkande till för att vara strejkvakt när de inte jobbar.
 
O O skrev:
OK. Så kan det ju vara. Men gäller inte samma även de bilmärken du jämför med?
Tesla är så pass enkelt att du får välja mellan 3 olika modeller, "standard" "long rage" och "plaid"

Sen kan du trycka dit en dragkrok om det inte redan ingår (ibland är det standard ibland betalar du)

Sen är det färgval som överallt annars. Och om du vill ha "autopilot"

På andra bilmärken, så har du tillval av - mattor - ljus i dörrar- ljus i bagaglucka - gul väst- och en massa annat trams.
Opel mokkan fanns där hur mycket som helst att tramsa med, men de kunde inte leverera. Och ville ha 20-30 kr i månaden för ett par mattor :p
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
R
R Rkarlsson skrev:
Tesla är så pass enkelt att du får välja mellan 3 olika modeller, "standard" "long rage" och "plaid"

Sen kan du trycka dit en dragkrok om det inte redan ingår (ibland är det standard ibland betalar du)

Sen är det färgval som överallt annars. Och om du vill ha "autopilot"

På andra bilmärken, så har du tillval av - mattor - ljus i dörrar- ljus i bagaglucka - gul väst- och en massa annat trams.
Opel mokkan fanns där hur mycket som helst att tramsa med, men de kunde inte leverera. Och ville ha 20-30 kr i månaden för ett par mattor :p
Köp Tesla då du gillar dom..
 
R Rejäl skrev:
Köp Tesla då du gillar dom..
Jag ska som jag skrev innan vänta 2 år innan jag köper en ny bil. Har du glömt ta på glasögonen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.