493 903 läst · 10 658 svar
494k läst
10,7k svar
Tesla och kollektivavtal
Då följer väl snart det "gröna" stålet tillsammans med våra pensionsfonder med ner i glömskans hål.R Rejäl skrev:
Har ju hela tiden sagts att elbilar långsiktigt blir billigare att producera än bensin/diesel ditton, så det här är väl skedet där det står igenom ut till konsument också. Får se om de andra tillverkarna klarar av att följa med ner till botten med priset.
Det var ett skämt?R Rejäl skrev:
Jag har haft tysk "kvalitetselbil" från 2022. Och haft id4 2023 som lånebil. Varit och provat id4 gtx 2024.
De har ljusår på sig att hämta med de bilarna. Har provat model y P med, och den uppdateras ju så ofta där är uppdateringar
Tysken bytte batterier inom 1 år, krängstag, dåliga däck och hiskeligt dålig väghållning på vintern. Ofta strul med tekniken. Och extremt dålig app speciellt när man skulle ha igång klimatanläggningen när man fick skicka till bilen minst 3-5 ggr och ändå kolla så den fattade det
Hade jag valt en bil i detta nu idag så hade jag valt tesla. När det är dags om 2 år igen så får vi se. Tuffar vidare med diesel så länge.
https://carup.se/osalda-elbilar-for-30-miljarder-sa-ska-musk-radda-tesla/R Rkarlsson skrev:Det var ett skämt?
Jag har haft tysk "kvalitetselbil" från 2022. Och haft id4 2023 som lånebil. Varit och provat id4 gtx 2024.
De har ljusår på sig att hämta med de bilarna. Har provat model y P med, och den uppdateras ju så ofta där är uppdateringar
Tysken bytte batterier inom 1 år, krängstag, dåliga däck och hiskeligt dålig väghållning på vintern. Ofta strul med tekniken. Och extremt dålig app speciellt när man skulle ha igång klimatanläggningen när man fick skicka till bilen minst 3-5 ggr och ändå kolla så den fattade det
Hade jag valt en bil i detta nu idag så hade jag valt tesla. När det är dags om 2 år igen så får vi se. Tuffar vidare med diesel så länge.
https://carup.se/osalda-elbilar-for-30-miljarder-sa-ska-musk-radda-tesla/Jonatan79 skrev:
55% sänkning av vinsten och det är bara det vi ser, vänta bara😉
Nej alltså ditt skämt om tyska elbilstillverkare kommit ifatt och snart förbi? Bilarna är snordyra i jämförelse. id3 med stora batteriet kostar 516 och m3 kostar 513.R Rejäl skrev:
id3 får du inte ha krok, de får du på m3
Men det med carup tar jag med som ett skämt, har du en mer säker källa?
Skrev ju att prismässigt är dom inte där och kommer inte att kunna matcha med priserna sedan som bil är en BMW överlägsen i kvalitet mot en tesla…R Rkarlsson skrev:
Jag har inte provat de nya bmw. Men i3 var lite som ett skämt i prisklassen. Kort räckvidd och begagnad med rätt många mil då var 230 tusen.R Rejäl skrev:
Billigaste el bmw var 560. Uppdaterar de sig själva hela tiden eller du måste lämna in den för det tramset ?
Det kan man ju tycka vad man vill om. Men varför bry sig?I Intet skrev:
IF Metall får iofs sätta vem som helst som strejkvakt. De kan ju hyra in vilket vaktbolag som helst om de tycker det är lämpligt. Eller låta intresserade pensionärer få känna sig delaktiga. Jag vet inte hur de tänker. Och bryr mig inte. Men visst kan man få undra.
Om man funderar lite varför det finns strejkvakter, alltså vad deras uppgift är blir det rimligen uppenbart vad som kan vara troliga förklaringar till att de strejkande själva inte vaktar. Om man spekulerar vilt. T.ex. de som strejkar vågar helt enkelt inte. Eller att en uppgift för strejkvakter är att hindra företaget att locka tillbaka de strejkande.
Det beror på råvarupriserna. Aluminium är billigt, litium är dyrt. Som tur är verkar det finnas i överflöd i Ukraina.!A ajn82 skrev:
Så länge batterierna är dyrare än bränsletankarna, fortsätter nog kräftgången.
Det vet jag inte men att åka i dom nya el BMW ena är något helt annat än Tesla Polestar är hundra gånger skönare att köra än dom vanliga Teslorna tex..R Rkarlsson skrev:
Byggkvaliten i Teslorna är i kina klass om än ens det enligt mig..
Det är bara mjukvaran som dom har övertaget tycker jag men annars billig skräp i de flesta delar..