Jo. Som synes är det kämpigt där uppe, på barikaderna i kampen mot det onda, vars enda syfte är att förstöra världens bästa modell. Den Svenska!

Intet
 
  • Haha
  • Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Och hur olika är vi inte jämfört med "Amerikaner" kommer man från USA så vet man bäst och allt som har knytningar till USA är det rätta och bästa, nåde den som hävdar nått annat. Svenskar däremot tycker att man minsann inte har nått att höja till skyarna utan tycker man ska titta på andra (USA tex) och se hur bra dom är. Precis tvärt om mot hur vi uppfattar både oss och "dom andra".
Ps
Jag har understundom arbetat med folk från USA och har fått en rätt bra bild av deras tänk.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
USA är på många sätt ett riktigt skittland! Bland annat på arbetsmarknaden. Jag hade ihop det med en amerikanska och hennes arbetsförhållande var skrämmande. Massor av arbete och ett ständigt fjäskande för chefen samt hela fjorton dagars semester.
Men vad har det med rätten i sverige, att inte vilja sluta ett frivilligt avtal med en intresseorganissation man inte sympatiserar med?
För det är väl det som allt handlar om. Frivillighet.

Intet
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och hur olika är vi inte jämfört med "Amerikaner" kommer man från USA så vet man bäst och allt som har knytningar till USA är det rätta och bästa, nåde den som hävdar nått annat. Svenskar däremot tycker att man minsann inte har nått att höja till skyarna utan tycker man ska titta på andra (USA tex) och se hur bra dom är. Precis tvärt om mot hur vi uppfattar både oss och "dom andra".
Ps
Jag har understundom arbetat med folk från USA och har fått en rätt bra bild av deras tänk.
Precis som här?

Inom industrin vet de gamla gemet bäst och vill inte rubba på så mycket, samma inom bygg.

Vi har haft amerikaner hos oss, de har inte kört med den mentaliteten. Men de har kommit från bibelbältet och är extremt troende så de kanske inte kör med den överkörarmentaliteten som gammal vet bäst ?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Intet skrev:
USA är på många sätt ett riktigt skittland! Bland annat på arbetsmarknaden. Jag hade ihop det med en amerikanska och hennes arbetsförhållande var skrämmande. Massor av arbete och ett ständigt fjäskande för chefen samt hela fjorton dagars semester.
Men vad har det med rätten i sverige, att inte vilja sluta ett frivilligt avtal med en intresseorganissation man inte sympatiserar med?
För det är väl det som allt handlar om. Frivillighet.

Intet
Menar du ensidig frivillighet??
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Precis som här?

Inom industrin vet de gamla gemet bäst och vill inte rubba på så mycket, samma inom bygg.

Vi har haft amerikaner hos oss, de har inte kört med den mentaliteten. Men de har kommit från bibelbältet och är extremt troende så de kanske inte kör med den överkörarmentaliteten som gammal vet bäst ?
Sedan finns det väl en viss sanning i att dom som är gröngölingar ofta tror att dom vet och kan mer än dom g:a rävarna. Nått som dom efter nått år får lära sig att det kanske inte var riktigt sant?
Själv hade jag en ellärare som vi elever såg som en halvgud, men efter ett antal år i branschen kan jag lova att glorian hamnade rejält på sniskan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Menar du ensidig frivillighet??
Nej.
Fackets önskan om kollektivavtal är frivilligt liksom arbetsgivarens.

Intet
 
P
I Intet skrev:
För det är väl det som allt handlar om. Frivillighet.
Nej, det handlar om att alla ska underordna sig den svenska modellen.

Ur ett reportage jag såg i våras.
Reporter: Är det inte frivilligt att teckna kollektivavtal?
Strejkvakt: Nej, vi i facket tycker inte det.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Sedan finns det väl en viss sanning i att dom som är gröngölingar ofta tror att dom vet och kan mer än dom g:a rävarna. Nått som dom efter nått år får lära sig att det kanske inte var riktigt sant?
Själv hade jag en ellärare som vi elever såg som en halvgud, men efter ett antal år i branschen kan jag lova att glorian hamnade rejält på sniskan.
Det är lite åt båda hållen. I många industrier tror gubbarna att de kan allt om allting, även områden de inte arbetat eller arbetar i.

Ganska irriterande när de kommer och tror de kan allt om att köra truck när de på sin höjd kör handtruckar. :O
 
P pmd skrev:
Nej, det handlar om att alla ska underordna sig den svenska modellen.

Ur ett reportage jag såg i våras.
Reporter: Är det inte frivilligt att teckna kollektivavtal?
Strejkvakt: Nej, vi i facket tycker inte det.
Det är min bestämda uppfattning med.
Det är lika frivilligt att teckna kollektivavtal som det är för den lokale pizzabagare att betala beskyddspengar till kvarterets påtända snorungar. Antingen får de äta gratis eller ...?
Facket gör likadant, men denna gång skäller de mot fel träd.

Intet
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
Se hur det gick för Boeing. De fick flytta fabriker för bli av med de gamla stofilerna och slippa facket.
Ansträngningarna de gjorde för att öka lönsamheten fick dock negativa effekter på företaget, för aktieägarna, för kunderna och inte minst de oskyldiga som dog.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tyvärr brukar det sällan finnas ett tidsredovisningsprojekt att skriva den tid man har abetat med tidrapportering på.
Eftersom tidsredovisningen under en vecka bara tar en bråkdel av den kvart som här nämnts som minsta redovisbara tid. Så finns det ju inget att redovisa. Jag själv redovisar varje vecka vad jag arbetat med för projekt under veckan och det tar under en minut varje gång. Om jag arbetat heltid med ett projekt hela veckan tar tidredovisningen under tio sekunder. De som påstår att tidredovisningen tar väldigt mycket tid kanske inte borde arbeta med ett tekniskt arbete... de verkar ha svårt att hantera tekniken.
 
  • Gilla
Richard Göransson1 och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Eftersom tidsredovisningen under en vecka bara tar en bråkdel av den kvart som här nämnts som minsta redovisbara tid. Så finns det ju inget att redovisa. Jag själv redovisar varje vecka vad jag arbetat med för projekt under veckan och det tar under en minut varje gång. Om jag arbetat heltid med ett projekt hela veckan tar tidredovisningen under tio sekunder. De som påstår att tidredovisningen tar väldigt mycket tid kanske inte borde arbeta med ett tekniskt arbete... de verkar ha svårt att hantera tekniken.
Det där är nog väldigt olika. När vi tidsredovisar så ska vi skriva ganska detaljerade dagböcker åt vissa kunder och arbetet ska kategoriseras under rätt aktivitet i projekten. Sedan kommer resor som även dem ska kategoriseras med fordonstyper/färdsätt, sträcka samt in på rätt aktivitet. Å så ska även typ av tid ( normaltid, övertid, mertid, komptid osv) specificeras.

Inget svårt men tar sin lilla tid.
 
  • Gilla
Gott1
  • Laddar…
P
E Eld skrev:
De som påstår att tidredovisningen tar väldigt mycket tid kanske inte borde arbeta med ett tekniskt arbete... de verkar ha svårt att hantera tekniken.
Eller så har du inte drabbats av tidrapporteringssystemen from hell. :)
 
  • Älska
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eller så har du inte drabbats av tidrapporteringssystemen from hell.
Kommer inte alla därifrån?
 
  • Gilla
  • Haha
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.