528 471 läst · 11 318 svar
528k läst
11,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Det där verkar ju vara ett mycket gammalt dokument, är du säker på att detta gäller det som drabbat oss i nutid?JanneJanne123 skrev:Det där är ju bara dravel och var en (avsiktlig?) feltolkning från främst Sveriges kommuner och regioner.
[bild]
Tydligt ges undantag för ambulans- och brandpersonal och det finns också beskrivet på andra ställen i texten om undantag för ytterligare områden som jorbruk, turism, postservice, järnväg mm.
[länk]
Förövrigt typiskt trist ordval med just ”pga EU” och inte tack vare. Riktiga swexit-vibbar att alltid få EU att framstå i dålig dager. Helt i linje med hur sossarna opererar när de som i fallet med a-traktorålder går ut i sociala medier och skyller på EU att åldern höjs samtidigt som de själva röstade för förslaget.
Det låter nämligen märkligt eftersom det genomförs förändringar som ingen vill ha, varför skulle detta isf hända?
Dygnsvila, nya bestämmelser
Från 1 oktober 2023 samt 1 februari 2024 gäller som huvudregel att alla medarbetare i kommuner och regioner ska ha minst 11 timmars sammanhängande dygnsvila under varje 24-timmarsperiod, och att arbetspass ska följas av dygnsvila.
Det är dygnsvilan som drabbar brandkåren, ambulansen mm. Som innan den nya lager kunde jobba ett dygn eller flera dygn i rad och sedan vara lediga..
Allvetare
· Östergötland
· 4 127 inlägg
Spontant låter det väl som en bra regel? Jag tänker att det inte är fel att brandmän och ambulanspersonal är utvilade. Sedan inser även jag att vid krisfall så måste reglerna kunna "flyga och fara" lite men det är en annan sak.R Rejäl skrev:Dygnsvila, nya bestämmelser
Från 1 oktober 2023 samt 1 februari 2024 gäller som huvudregel att alla medarbetare i kommuner och regioner ska ha minst 11 timmars sammanhängande dygnsvila under varje 24-timmarsperiod, och att arbetspass ska följas av dygnsvila.
Det är dygnsvilan som drabbar brandkåren, ambulansen mm. Som innan den nya lager kunde jobba ett dygn eller flera dygn i rad och sedan vara lediga..
Förvånar mig inte att du tycker tvärtom😊de flesta brandmän är missnöjda med det nya då dom får svårt att få ihop sina liv med det nya systemet. Detta har varit på nyheterna flera gånger..S Styrman_jansson skrev:
Det låter bra men funkar dåligt i verkligheten, både inom räddningstjänsten och vården.S Styrman_jansson skrev:
Jag tycker det här är ett bra exempel på när trubbig lagstiftning, som låter bra, träffar verkligheten och underpresterar mot lösningar som insatta parter enats om.
Kontentan av det blir att det måste finnas minst tre brandmän per dygn för att täcka en 24-timmarstjänst även om ingen utryckning skett och dom bara "vilat sig" på stationen.R Rejäl skrev:
I min kommun togs det emot 6 samtal om brand under januari, snittet ligger på 3,2 samtal i januari.
Det drar ungefär dubbelt antal läkare som har jour, familjemedlem som jobbar så och resultatet är färre operationer i slutändan.D Dilato skrev:
Som med mycket annat som EU nissar sitter och beslutar om så blir detta väldigt fel för tex, brandmän..D Dilato skrev:
Brandmän innan detta sov ju på jobbet så det är ju inte så att dom på normalbasis jobbar så många timmar per dygn även om dom är på stationen..
Det handlar nog inte specifik om EU men när man ska skapa regler som gäller i många helt olika situationer så blir det bara så att de i många fall inte funkar. Det är ju styrkan i vår nuvarande modell att vi tillåter specifika överenskommelser för olika yrken, parterna kan förhandla fram rimliga lösningar.R Rejäl skrev:
Jag tror inte att de som har svårt för kollektivavtal nödvändigtvis vill ha dessa försämringar utan är nog bara dåligt insatta i de mekanismer som styr på arbetsmarknaden.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Inget annat land än Sverige har gjort den tolkningen av lagen.R Rejäl skrev:Dygnsvila, nya bestämmelser
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
För att Sveriges kommuner och regioner har tolkar lagen på ett sätt som inget annat eu-land har gjort. Facken har köpt detta med hull och hår.D djac skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Ehh, nej, detta har varit väl känt sedan länge, finns inget unikt alls i det här.D djac skrev:
Tex:
https://cornucopia.se/2023/09/snart...-tillater-undantag-manga-kommer-saga-upp-sig/
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 875 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 875 inlägg
Bara för att direktivet börjar gälla nu innebär det inte att det är nytt.D djac skrev:
”EU:s arbetstidsdirektiv (2003/88/EG) från 2003 reglerar arbetstid och semester för arbetstagare inom EU.”
https://sweden.representation.ec.europa.eu/news/dygnsvila-2023-10-03_sv
Du tror verkligen det, nja jag har inte tillräcklig kunskap för att kunna granska det men narrativet i hans text tror jag är helt felaktigt så förtroendet för resten blir också lågt.JanneJanne123 skrev:
Men räddar du både brandkåren på mindre orter och sjukvården på en gång så kommer det sjungas sånger om dig för all framtid.