R Rejäl skrev:
Vi är ju det enda landet som har dragit penningstvättslagen och kontantfritt till absurdum, så vi är ju bäst på vissa saker som kontroll av den enskilde..
Ja, det räknar jag också som ett misslyckande :(

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Vi är ju det enda landet som har dragit penningstvättslagen och kontantfritt till absurdum, så vi är ju bäst på vissa saker som kontroll av den enskilde..
Just i den frågan så är vi bara lite före, reser mycket i Europa och får höra att det förekommer såna diskussioner och planer i de flesta länder. Mycket enklare än att bara anställa fler poliser.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet så löste det sig med att de som blev påverkade negativt, som räddningstjänst, kommuner, vårdinrättningar etc. sökte dispenser.
Är det någon som vet att det inte är på samma sätt i andra länder, alltså att det fungerar där eftersom det har delats ut dispenser?
Jag har ett minne av att man sökt dispens men att det bara skjuter upp förändringen ett tag.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
D djac skrev:
Jag har ett minne av att man sökt dispens men att det bara skjuter upp förändringen ett tag.
Så har jag med uppfattat det utan att ha forskat i det utan det man har läst och sett på nyheterna..

R
D djac skrev:
Just i den frågan så är vi bara lite före, reser mycket i Europa och får höra att det förekommer såna diskussioner och planer i de flesta länder. Mycket enklare än att bara anställa fler poliser.
Men kontantlöst är vi miltals före de flesta länder..

D
R Rejäl skrev:
Men kontantlöst är vi miltals före de flesta länder..
Ja, vi är före de flesta, en del är "värre" än oss i att på andra sätt använda finanssystemen som påtryckning på den undre världen, men att alla länder i EU i olika tempo är på väg åt samma håll som vi är ganska tydligt.

Misstänker att det finns en held del EU-gemensamma initiativ för detta också.

R
D djac skrev:
Ja, vi är före de flesta, en del är "värre" än oss i att på andra sätt använda finanssystemen som påtryckning på den undre världen, men att alla länder i EU i olika tempo är på väg åt samma håll som vi är ganska tydligt.

Misstänker att det finns en held del EU-gemensamma initiativ för detta också.
Det pågår diskussioner om att vi behöver öka med kontanter i samhället pga. all oroligheter och kriser som varit. Hoppas att det blir så gör bankerna har alldeles för stor insyn och kontroll på våra liv..

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fast brandmän Bodde på brandstationen innan så det kan inte räknas som jour
Mja, enligt min erfarenhet så innebär jour att man är arbetsbefriad men på arbetsplatsen. Är man hemma men till arbetsgivarens förfogande kallas det beredskap.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Det pågår diskussioner om att vi behöver öka med kontanter i samhället pga. all oroligheter och kriser som varit. Hoppas att det blir så gör bankerna har alldeles för stor insyn och kontroll på våra liv..
Jag är nog inte rätt man där, rätt "tråkig" ekonomi, får in pengar från svensk avsändare till svenskt konto, kapitalinkomster från svenska konton, så för min ekonomi spelar det ingen roll, inga utsvävningar att göra.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS
D djac skrev:
R Rejäl skrev:
Så har jag med uppfattat det utan att ha forskat i det utan det man har läst och sett på nyheterna..
Det verkar som att dispensen gäller i 12 månader men att det sen går bra att ansöka om en ny dispens.
https://skr.se/skr/arbetsgivarekoll...a/fragorochsvaromdygnsvila/dispens.73555.html

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Mja, enligt min erfarenhet så innebär jour att man är arbetsbefriad men på arbetsplatsen. Är man hemma men till arbetsgivarens förfogande kallas det beredskap.
Då bor brandmännen i Arvidsjaur på stationen året runt om man ska gå på dina tolkningar..

https://www.arvidsjaur.se/sv/samhalle/sakerhet-och-beredskap/raddningstjansten/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/brandman-varnar-for-massavhopp-med-nya-regler

Samt känner en starkströmselektriker som har jour som utgår ifrån hemmet vid händelse..

Redigerat:
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Ja det vet jag inget om men kommunal verkar hålla med i min tolkning i alla fall;

[länk]
De hänvisar till kollektivavtal. Kan det vara olika definitioner i olika KA?

R
S Styrman_jansson skrev:
Ja det vet jag inget om men kommunal verkar hålla med i min tolkning i alla fall;

[länk]
Inom vilket yrke?

BirgitS BirgitS skrev:
De hänvisar till kollektivavtal. Kan det vara olika definitioner i olika KA?
Det är absolut möjligt. Jag har inte mer kunskap i ämnet än från när jag var industrielektriker. Där förekom både jour och beredskap och funkade som jag skrivit.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.