richardtenggren
Sitter och väntar på min Bolt till kontoret nu, bemöttes av glatt vinkande strejkvakter när jag kom till verkstaden nyss. Får se om de är pratsugna när jag ska åka 😊

Jag är ju nästan en av dem, med i facket som alla andra döda fiskar 😂

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nu gör IF Metall reklam för strejken i Outlook för mig. Det går nog inte så bra för dom

• Haha
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
S
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Med vilket lagstöd kan du avbryta en pågående godkänd semester och hur sker kompensationen för tex outnyttjade hotellnätter och flygbiljetter?

Edit: ger dig rätt på den punkten enligt: [länk]

Detta är dock inte att likställa vid att ha beredskap under semester, det här är något helt annat.
En enkel lösning på att slippa bli inbeordrad under ledig tid är att alltid svara att man nyss klämt en flaska vin och behöver en taxi för att kunna ta sig till jobbet. Funkar iaf både för piloter och vårdpersonal i min närhet!

• Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
R
S swirve skrev:
En enkel lösning på att slippa bli inbeordrad under ledig tid är att alltid svara att man nyss klämt en flaska vin och behöver en taxi för att kunna ta sig till jobbet. Funkar iaf både för piloter och vårdpersonal i min närhet!
Lite svårt att motivera flera veckors drickande ifall man blir inkallad på semestern, men enstaka dagar kan man komma undan😊

S
R Rejäl skrev:
Lite svårt att motivera flera veckors drickande ifall man blir inkallad på semestern, men enstaka dagar kan man komma undan😊
Det går utmärkt att halsa när jobbnumret syns på mobilen 😁😉

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Vet en person som alltid sjukskrev sig ifall chefen behövde hjälp utanför vanlig arbetstid..
Det roliga är att han än idag är kvar trots flera ohederliga sjukskrivningar😇

R Rejäl skrev:
Vet en person som alltid sjukskrev sig ifall chefen behövde hjälp utanför vanlig arbetstid..
Det roliga är att han än idag är kvar trots flera ohederliga sjukskrivningar😇
Övertid gör väl alla sjuka 😎

R
A ajn82 skrev:
Övertid gör väl alla sjuka 😎
Ja vissa verkar vara allergiska🤓

Finns ju en anledning till 40h vecka, är inte hälsosamt att jobba för mycket

• Wow
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Som med mycket annat som EU nissar sitter och beslutar om så blir detta väldigt fel för tex, brandmän..
Brandmän innan detta sov ju på jobbet så det är ju inte så att dom på normalbasis jobbar så många timmar per dygn även om dom är på stationen..
För att var väldigt tydlig: EUs direktiv omfattar inte brandmän. Det är en lögn från fack och arbetsgivare.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
R
Oj oj så farligt att någon gång jobba några extra timmar eller en halvdag någon helg..
Måste vara dödligt😬

R
H HenrikHuslöse skrev:
För att var väldigt tydlig: EUs direktiv omfattar inte brandmän. Det är en lögn från fack och arbetsgivare.
Det är ett nationellt beslut:

Svensk skärpning nationellt beslut​

I Sverige har bestämmelsen avseende arbetstidsförläggning skärpts och förtydligats. De nya bestämmelserna i Sverige, som träder i kraft den 1 oktober 2023, är baserade på ett nationellt beslut och inte på några nya bestämmelser som tagits på EU-nivå.

https://sweden.representation.ec.europa.eu/news/dygnsvila-2023-10-03_sv

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Det är ett nationellt beslut:

Svensk skärpning nationellt beslut​

I Sverige har bestämmelsen avseende arbetstidsförläggning skärpts och förtydligats. De nya bestämmelserna i Sverige, som träder i kraft den 1 oktober 2023, är baserade på ett nationellt beslut och inte på några nya bestämmelser som tagits på EU-nivå.

[länk]
Tack, jag blev ju hånad som någon slags foliehatt som påstod det här tidigare, så glädjande med denna tydlighet.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tack, jag blev ju hånad som någon slags foliehatt som påstod det här tidigare, så glädjande med denna tydlighet.
Om det stämmer det är så mycket som vrids och vänds på nuförtiden🤷

JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Om det stämmer det är så mycket som vrids och vänds på nuförtiden🤷
Det är väldigt bekvämt att skylla obekväma saker på EU, så slipper man ta ansvar för dåliga beslut själv. ”EU” brukar väldigt sällan försöka försvara sig som ens andra politiska motståndare, så det är tämligen riskfritt att beskylla EU för vad som helst.

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.