D djac skrev:
Vi är ju tillbaks till den omöjliga frågan om vad man anser står på spel, för om man ska prata proportioner så måste man ju definiera vad man jämför.

En del menar att det absolut inte spelar någon roll om Tesla, eller andra, tecknar avtal eller ej medan andra menar att om allt fler står utanför representation på arbetsmarknaden så urholkas vårt system för att till sist behöva ersättas av lagstiftning.

Beroende på det svaret kan jag se aktionen ligga allt mellan proportionerlig och oproportionerlig.

Jag personligen tror att det är svårt att ge ett exakt svar på frågan, lite Liftaren guide till galaxen-fråga, och att Dousa har en åsikt förvånar mig inte men det betyder såklart ingenting.
Jag har svårt att se en systemkollaps eller behov av stora förändringingar genom bl.a ny lagstiftning på både kort och lång sikt om nu inte Tesla och andra "Nya" bolag avstår KA.

Det tecknas massor av nya KA varje vecka i landet och majoriteten av de stora bolagen lär inte vilja lämna ett bef. avtal. Förhoppningsvis är denna händelse unik och inte återkommande.
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har svårt att se en systemkollaps eller behov av stora förändringingar genom bl.a ny lagstiftning på både kort och lång sikt om nu inte Tesla och andra "Nya" bolag avstår KA.

Det tecknas massor av nya KA varje vecka i landet och majoriteten av de stora bolagen lär inte vilja lämna ett bef. avtal. Förhoppningsvis är denna händelse unik och inte återkommande.
Jag ville bara belysa det problematiska med användningen av proportionerligt när man inte enats om vad åtgärderna ska jämföras med, det finns ju även steg mellan extremerna. Det är därför omöjligt att tillfredsställa alla, kommer alltid vara så att några tycker det är för lite och andra att det för mycket.

För mig är den svenska (nordiska) modellen mycket skyddsvärd och om det skulle vara så att den riskerar urholkas så har jag inga problem med att det används starka åtgärder. Jag tror detta är bedömningen, annars hade nog både facket och andra struntat i Tesla som sådant.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ville bara belysa det problematiska med användningen av proportionerligt när man inte enats om vad åtgärderna ska jämföras med, det finns ju även steg mellan extremerna. Det är därför omöjligt att tillfredsställa alla, kommer alltid vara så att några tycker det är för lite och andra att det för mycket.

För mig är den svenska (nordiska) modellen mycket skyddsvärd och om det skulle vara så att den riskerar urholkas så har jag inga problem med att det används starka åtgärder. Jag tror detta är bedömningen, annars hade nog både facket och andra struntat i Tesla som sådant.
Uppenbarligen har modellen hittills överlevt 10år utan att Tesla har tecknat kollektivavtal, så varför skulle den falla nu?
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Uppenbarligen har modellen hittills överlevt 10år utan att Tesla har tecknat kollektivavtal, så varför skulle den falla nu?
Det är nog svårt att exakt precisera hur mycket urholkning som behövs för att det ska börja krackelera, nu pratar vi ju bara om Tesla här men pusslet är större än så och det pågår såklart ett kontinuerligt arbete, av båda parterna, för att se till att det är relevant. Det är speciellt viktigt i dessa tider att skydda arbetsmarknaden och med detta en del av vår konkurrenskraft, när vi ser att allt mer av vår frihet skärs bort och hur vi får leva allt mer ska styras av staten.
 
D djac skrev:
Det är nog svårt att exakt precisera hur mycket urholkning som behövs för att det ska börja krackelera, nu pratar vi ju bara om Tesla här men pusslet är större än så och det pågår såklart ett kontinuerligt arbete, av båda parterna, för att se till att det är relevant. Det är speciellt viktigt i dessa tider att skydda arbetsmarknaden och med detta en del av vår konkurrenskraft, när vi ser att allt mer av vår frihet skärs bort och hur vi får leva allt mer ska styras av staten.
Modellen är en sak, den är vedertagen och accepterad av de flesta. Däremot tappar den "politiska delen" , dvs intresset av kopplingen till vissa partiers intresse. Många vill inte vara med i facket just pga att de inte sympatiserar med S. Inom vissa fackförbund har du inget val utan du hamnar där "ofrivilligt".

Det hade varit mer lockade om facken varit neutrala och inte så hårt sammansvetsade med tex S.
Här tror jag att bl.a IF Metall och LO känner en fara och risk, vilket är en av anledningarna till att de nu slår på stora trumman mot ett relativt litet bolag som TM Sweden.

Min egna amatörteori är att detta är en av anledningarna att inte fler än ca 1/3-del av arbetarna strejkar idag. Det är inte villkoren för de anställda som skaver i första hand hos facken, det är modellen (läs makten) som ska "skyddas".
 
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Det är nog svårt att exakt precisera hur mycket urholkning som behövs för att det ska börja krackelera, nu pratar vi ju bara om Tesla här men pusslet är större än så och det pågår såklart ett kontinuerligt arbete, av båda parterna, för att se till att det är relevant. Det är speciellt viktigt i dessa tider att skydda arbetsmarknaden och med detta en del av vår konkurrenskraft, när vi ser att allt mer av vår frihet skärs bort och hur vi får leva allt mer ska styras av staten.
Varför kan IT-konsultbolagen jag tidigare arbetade på som var långt större än Teslas 130 personer klara sig utan kolle
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Modellen är en sak, den är vedertagen och accepterad av de flesta. Däremot tappar den "politiska delen" , dvs intresset av kopplingen till vissa partiers intresse. Många vill inte vara med i facket just pga att de inte sympatiserar med S. Inom vissa fackförbund har du inget val utan du hamnar där "ofrivilligt".

Det hade varit mer lockade om facken varit neutrala och inte så hårt sammansvetsade med tex S.
Här tror jag att bl.a IF Metall och LO känner en fara och risk, vilket är en av anledningarna till att de nu slår på stora trumman mot ett relativt litet bolag som TM Sweden.

Min egna amatörteori är att detta är en av anledningarna att inte fler än ca 1/3-del av arbetarna strejkar idag. Det är inte villkoren för de anställda som skaver i första hand hos facken, det är modellen (läs makten) som ska "skyddas".
Det där är ju ett brett fenomen, intresseorganisationer söker påverka debatten till deras fördel och söker sig då till politiken (inom för diskussionen relevanta områden), S ligger då bra till för facken, dels med sin ideologiska position men också genom sin storlek och därmed möjlighet att påverka.

Det finns andra organisationer som ligger nära andra partier, då de upplever att dessa ger de möjligheter att få ut sina budkap, det kanske inte är önskvärt att det är så men nog svårt att undvika.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför kan IT-konsultbolagen jag tidigare arbetade på som var långt större än Teslas 130 personer klara sig utan kolle
Ja du, varför fick jag inga fortkörningsböter igår. trots att jag körde fortare än den som åkte fast.

Jag antar att Tesla bedöms ha större strategiskt värde, vad tror du?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Ja du, varför fick jag inga fortkörningsböter igår. trots att jag körde fortare än den som åkte fast.

Jag antar att Tesla bedöms ha större strategiskt värde, vad tror du?
Som det kanske går att se på mitt inlägg blev det avslutat lite abrupt pga ett spyende barn och det var inte tänkt att gå iväg. Återkommer med ett lite mer klart svar vid tillfälle.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Ja du, varför fick jag inga fortkörningsböter igår. trots att jag körde fortare än den som åkte fast.

Jag antar att Tesla bedöms ha större strategiskt värde, vad tror du?
Fast varför är just de här 130 mekanikerna systemhotande, men inte 500 IT-konsulter eller Google Sverige som också saknar KA?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast varför är just de här 130 mekanikerna systemhotande, men inte 500 IT-konsulter eller Google Sverige som också saknar KA?
Ja, det är orättvist, som livet i stort.

Sen talar vi ju om olika organisationer här, Metall i det ena fallet (Tesla) och något av de andra i det andra fallet.

Sen kanske inte företaget du tar som exempel har utnyttjat varje tillfälle att nämna sin antifackliga hållning, de kanske är smartare än så och håller en låg profil och har hyggliga villkor för att inte sticka ut, vad vet jag?

Precis som jag igår inte tejpade upp polisfientligheter på bilen och körde snabbt igenom trafikkontroller tills de tog mig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Fast varför är just de här 130 mekanikerna systemhotande, men inte 500 IT-konsulter eller Google Sverige som också saknar KA?
Kollektivavtal är betydligt vanligare (och viktigare) för arbetaryrken än för tjänstemän och akademiker av olika valörer.

https://www.mi.se/nyheter/2024/kollektivavtal-for-nio-av-tio-anstallda/
 
  • Gilla
Rejäl och 4 till
  • Laddar…
O
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Kollektivavtal är betydligt vanligare (och viktigare) för arbetaryrken än för tjänstemän och akademiker av olika valörer.

[länk]
Men samtidigt är betydligt färre arbetare med i facket än tjänstemän (ca 60% för arbetare och 75% för tjänstemän).
Hur kommer det ann?

https://www.mi.se/nyheter/2023/fortsatt-hog-organisering-pa-arbetsmarknaden/
 
D
O och en till skrev:
Men samtidigt är betydligt färre arbetare med i facket än tjänstemän (ca 60% för arbetare och 75% för tjänstemän).
Hur kommer det ann?

[länk]
Vad tror du, har du någon uppfattning?

Högre bildning, större demokratimedvetenhet, högre lön?
 
D djac skrev:
Vad tror du, har du någon uppfattning?

Högre bildning, större demokratimedvetenhet, högre lön?
Offantliga sektorn?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.