R
Patrik Oksanen och Henrik Sunbom har kritiserat Svenska Epoch Times för att bland annat ha publicerat artiklar som rekommenderar meditation och alternativmedicin mot Coronaviruset.[11]:15 Den kritik mot tidningen som Oksanen och Sunbom belade med källa hänvisade till en opinionsartikel[12] från februari 2020 som, med hänvisning till ett tal omkring 2003 av Kinas försvarsminister general Chi Haotian, frågar om Coronaviruset var avsett att bli en del i Kinas biologiska krigföring.[11]:15

Tidningen har också kritiserats för att en av tidningens reportrar, i en artikel i november 2022 om covid-19, enligt Läkemedelsverkethade missuppfattat och blandat ihop saker trots myndighetens försök att svara på frågorna.[13]

I Dagens Nyheter i november 2023 beskrivs den som "tidning med koppling till högerradikala"[14]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Epoch_Times
 
R
Då vet vi vart du står i och med denna tidning🤓
 
R Rejäl skrev:
Patrik Oksanen och Henrik Sunbom har kritiserat Svenska Epoch Times för att bland annat ha publicerat artiklar som rekommenderar meditation och alternativmedicin mot Coronaviruset.[11]:15 Den kritik mot tidningen som Oksanen och Sunbom belade med källa hänvisade till en opinionsartikel[12] från februari 2020 som, med hänvisning till ett tal omkring 2003 av Kinas försvarsminister general Chi Haotian, frågar om Coronaviruset var avsett att bli en del i Kinas biologiska krigföring.[11]:15

Tidningen har också kritiserats för att en av tidningens reportrar, i en artikel i november 2022 om covid-19, enligt Läkemedelsverkethade missuppfattat och blandat ihop saker trots myndighetens försök att svara på frågorna.[13]

I Dagens Nyheter i november 2023 beskrivs den som "tidning med koppling till högerradikala"[14]

[länk]
Du kan väl läsa samma sak i Tidningen Näringslivet samt kontakt förhandlingschefen på motorbranschens arbetsgivarförbund från artikeln och bekräfta om du vill...

Men visst. Epoch times är normalt inte en tidning jag skulle lita allt för mycket på.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte överraskad. Det är inte AB eller Arbetaren direkt…
Oj vad du gissar fel om vad jag läser😀
 
R
S Styrman_jansson skrev:
Du kan väl läsa samma sak i Tidningen Näringslivet samt kontakt förhandlingschefen på motorbranschens arbetsgivarförbund från artikeln och bekräfta om du vill...
Kan inte svara på det då det är en låst artikel..
S Styrman_jansson skrev:
Men visst. Epoch times är normalt inte en tidning jag skulle lita allt för mycket på.
Högerradikala tydligen..
 
R Rejäl skrev:
Då vet vi vart du står i och med denna tidning🤓
Jag bryr mig inte om själva tidningen, artikeln talar för sig själv. Återkom om du vill ha mer info i frågan från andra källor.
 
R Rejäl skrev:
Kan inte svara på det då det är en låst artikel..
Vad konstigt! Jag har inget prenumeration där vad jag vet. Men här kommer ett klipp;

”– Jag har förståelse för IF Metalls ingång i att de vill ha kollektivavtal med Telsa och sett sig tvungna att trappa upp, men jag måste samtidigt konstatera att det drabbar våra medlemsföretag, säger Hanna Alsén.

Men ni vill ju också att Telsa tecknar kollektivavtal, hur ska det gå till utan utvidgad blockad?

– Det är en fråga för IF Metall hur de utformar sina stridsåtgärder”
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Vad konstigt! Jag har inget prenumeration där vad jag vet. Men här kommer ett klipp;

”– Jag har förståelse för IF Metalls ingång i att de vill ha kollektivavtal med Telsa och sett sig tvungna att trappa upp, men jag måste samtidigt konstatera att det drabbar våra medlemsföretag, säger Hanna Alsén.

Men ni vill ju också att Telsa tecknar kollektivavtal, hur ska det gå till utan utvidgad blockad?

– Det är en fråga för IF Metall hur de utformar sina stridsåtgärder”
Man behöver läsa hela inte delar..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att du förskönar och försöker att hitta dom få ställerna i landet som inte saltas. Den som tror att Tesla är underverk och inte kräver omvård kommer att få sig en chock..
Jag har aldrig någonsin under de 50 år jag ägt bil behövt göra service på bromsarna på grund av salt.
Är det ett vanligt förekommande problem eller är det en skröna?

I vart fall mina bromsar blir saltfria när jag tvättar bilen med högtryckstvätten, jag har sånadäringa fälgar som man ser bromsoken igenom.🤔
 
D Dilato skrev:
Jag har aldrig någonsin under de 50 år jag ägt bil behövt göra service på bromsarna på grund av salt.
Är det ett vanligt förekommande problem eller är det en skröna?

I vart fall mina bromsar blir saltfria när jag tvättar bilen med högtryckstvätten, jag har sånadäringa fälgar som man ser bromsoken igenom.🤔
Man kan ju diskutera vad saltets andel är men det är ju alldeles normalt underhåll på nästan alla bilar att smörja eller byta glidholkarna som bromsoket löper på eller byta kolv och tätningar eller ibland hela bromsoket för att man byter till nya tjockade bromsklossar och då harden utstickande lelan av kolven och ibland även yttersta delen av cylindern rostat så illa att kolven kärvar och inte går att trycka in utan att den skär fast.
 
Det är väl tämligen vedertaget att saltet försämrar livslängden på bromsok i någon omfattning. Sedan kan väl årlig smörjning vara överdrivet eller inte nödvändigt i många fall men det är knappast fel. Jag tror många kör tills det börjar kärva och sedan byter ok istället. Finns ju bromsok för under tusenlappen till många bilar...

En kul anekdot. I min ungdom bad jag en verktygsmakare svarva nya bromskolvar i rostfritt till bromsoken på min bil. De oken höll utan någon som helst smörjning eller underhåll i 7år ( och kanske ännu längre, sålde bilen efter det). Känslan är att det var värt varenda av de 800:- det kostade mig ;)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl tämligen vedertaget att saltet försämrar livslängden på bromsok i någon omfattning. Sedan kan väl årlig smörjning vara överdrivet eller inte nödvändigt i många fall men det är knappast fel. Jag tror många kör tills det börjar kärva och sedan byter ok istället. Finns ju bromsok för under tusenlappen till många bilar...

En kul anekdot. I min ungdom bad jag en verktygsmakare svarva nya bromskolvar i rostfritt till bromsoken på min bil. De oken höll utan någon som helst smörjning eller underhåll i 7år ( och kanske ännu längre, sålde bilen efter det). Känslan är att det var värt varenda av de 800:- det kostade mig ;)
Det som är annorlunda på elbilar är ju att man sällan använder bromsarna, detta gäller nog i något varierande grad alla elbilar men på Tesla kan man köra länge utan att ha använt bromsen alls och då ökar risken för att oken kärvar.

I övrigt har ju inte Tesla det man till vardags kallar "service" utan det är mer i form av underhåll, vet inte om jag hittade nyanser i orden men underhållet är mer av karaktären -vid behov.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Duger Företagarna som källa?
[media]
Vi är ju tillbaks till den omöjliga frågan om vad man anser står på spel, för om man ska prata proportioner så måste man ju definiera vad man jämför.

En del menar att det absolut inte spelar någon roll om Tesla, eller andra, tecknar avtal eller ej medan andra menar att om allt fler står utanför representation på arbetsmarknaden så urholkas vårt system för att till sist behöva ersättas av lagstiftning.

Beroende på det svaret kan jag se aktionen ligga allt mellan proportionerlig och oproportionerlig.

Jag personligen tror att det är svårt att ge ett exakt svar på frågan, lite Liftaren guide till galaxen-fråga, och att Dousa har en åsikt förvånar mig inte men det betyder såklart ingenting.
 
Mikael_L
Snälla ... alla ...
Skulle vi inte kunna lägga pratet om bromsok åt sidan. Ni kan väl alla fundera på det helt själva, vi behöver väl inte släppa alla tankar om detta fria i denna tråden?
Och vi kan väl kanske samtidigt lägga även lite annat, för tråden väldigt avlägset, åt sidan?

Ja, jag vet, det blir inte så många inlägg i tråden då, för det händer ju inte så mycket i konflikten för tillfället, men ärligt talat, inte mig emot, då slipper jag lägga tid på att ögna sida upp och sida ner och scrolla förbi oväsentligheter.
 
  • Gilla
Trappa och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.