O
D djac skrev:
Vad tror du, har du någon uppfattning?

Högre bildning, större demokratimedvetenhet, högre lön?
Jag har ingen ide, jag trodde tvärtom att arbetare var anslutna i högre grad. Typ, enklare att ersätta och man "ska" vara med i facket som arbetare.

Det är en förvånansvärt låg siffra tycker jag.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
O och en till skrev:
Jag har ingen ide, jag trodde tvärtom att arbetare var anslutna i högre grad. Typ, enklare att ersätta och man "ska" vara med i facket som arbetare.

Jag vet inte men jag kan tänka mig några olika anledningar t.ex. att andelen arbetare som kommer från andra länder eller har föräldrar som har gjort det har ökat, och att det innebär att de inte har någon tradition av fackanslutning, eller att många arbetare har gått från att rösta på S till SD och SD driver ju (hat)propaganda mot S och LO.

Det lär vara betydligt vanligare med fackmedlemskap i övre halvan av Norrland, där väl hittills det har varit ovanligare med större invandrargrupper (?). Och för att återanknyta mer till trådens ämne så gäller ju samma sak bland Teslas mekaniker, i Umeå är väl i stort sett alla med i facket.

• Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D
O och en till skrev:

Jag tänker att det är finansiellt svåra tider och att det kanske kan påverka.

Sen är vi ju lite bortskämda och tar det som vunnits för givet, man har kanske svårt att förstå att utveckling också kan gå bakåt och prioriterar annorlunda.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte men jag kan tänka mig några olika anledningar t.ex. att andelen arbetare som kommer från andra länder eller har föräldrar som har gjort det har ökat, och att det innebär att de inte har någon tradition av fackanslutning, eller att många arbetare har gått från att rösta på S till SD och SD driver ju (hat)propaganda mot S och LO.

Det lär vara betydligt vanligare med fackmedlemskap i övre halvan av Norrland, där väl hittills det har varit ovanligare med större invandrargrupper (?). Och för att återanknyta mer till trådens ämne så gäller ju samma sak bland Teslas mekaniker, i Umeå är väl i stort sett alla med i facket.
Ja det var lite långsökta gissningar. Annars burkar S och facken vara duktiga på att värva i dessa kretsar.

Man kan även ana att eftersom många arbetsgivare redan har KA minskar det önskan om att vara med i ett fackförbund. Arbetarna känner sig trygga med villkoren som finns pga KA.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Kan ju också ha med avgiften att göra. Tjänstemannafacken är väl billigare plus att det kanske spelar mindre roll i en högre avlönad och mer välordnad ekonomi

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kan ju också ha med avgiften att göra. Tjänstemannafacken är väl billigare plus att det kanske spelar mindre roll i en högre avlönad och mer välordnad ekonomi
Kanske för att tjänstemannafacken inte har 'pampar' som driver egna princip frågor och ställer till med onödiga strejker. Det kostar att sponsra en facktopp!

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har svårt att se en systemkollaps eller behov av stora förändringingar genom bl.a ny lagstiftning på både kort och lång sikt om nu inte Tesla och andra "Nya" bolag avstår KA.
Då Sverige har väldigt lite lagskydd för de värsta avarterna som kan förekomma på arbetsmarknaden så borde det kanske ändå finnas några miniminivåer lagstiftade.
Som lägsta lön, kanske max 60 timmar i veckan arbetstid, minst 11 timmar mellan arbetspass och kanske lite annat sånt som ändå är ganska odiskutabelt.

Ja vad borde minimilön vara förresten?
Då regeringen Kristerson, med SD som drar i trådarna, har kommit fram till att det nog krävs 34200 i månadslön för att kunna anses vara självförsörjande så är det väl den nivån som borde sättas som laglig minimilön.
Sen kan vi väl ha samma regler som idag, det som bestäms i kollektivavtal kan runda lagen (som det t.ex. är med nattarbete och lite annat idag).

Då blir det ju dessutom lite intressant, då kommer många arbetsgivare bli extremt intresserade av att teckna kollektivavtal, för annars kan de inte ha löner under den lagstadgade.
Dock kanske många anställda helst ser att det är utan kollektivavtal - samtidigt.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Patrik Oksanen och Henrik Sunbom har kritiserat Svenska Epoch Times för att bland annat ha publicerat artiklar som rekommenderar meditation och alternativmedicin mot Coronaviruset.[11]:15 Den kritik mot tidningen som Oksanen och Sunbom belade med källa hänvisade till en opinionsartikel[12] från februari 2020 som, med hänvisning till ett tal omkring 2003 av Kinas försvarsminister general Chi Haotian, frågar om Coronaviruset var avsett att bli en del i Kinas biologiska krigföring.[11]:15

Tidningen har också kritiserats för att en av tidningens reportrar, i en artikel i november 2022 om covid-19, enligt Läkemedelsverkethade missuppfattat och blandat ihop saker trots myndighetens försök att svara på frågorna.[13]

I Dagens Nyheter i november 2023 beskrivs den som "tidning med koppling till högerradikala"[14]

[länk]
Jag har en anekdot ur mitt liv som involverar Epoch Times. Detta är helt off topic, scrolla gärna förbi. Jag kommer inte att svara på några kommentarer eller frågor med anledning av detta inlägg.

Jag prenumererar på ETC Nyhetsmagasin. Ett tidningsbud hade alltså som uppgift att lägga den i min brevlåda en gång i veckan. En gång fattades den, och där låg i stället ett nummer av Epoch Times. Jag tänkte inte mer på det, jag kan läsa ETC på surfplattan lika gärna. Men det hände fler gånger, så jag antog att tidningsbudet helt enkelt bytte ut min tidning mot någon annans.

Jag kollade upp vad Epoch Times är för något, och kom fram till att den är väl lika politiskt lutande som ETC, fast åt ett helt annat håll.

Så budet ville väl vidga mina och Epoch Times-läsarens vyer lite grann. Väl spelat, budet.

Mig gjorde det inte så mycket, jag kunde som sagt läsa min tidning på surfplattan, och Epoch Times innehåller betydligt mer papper att tända brasan med. Men jag tyckte synd om den stackaren som fick Min ETC istället för sin Epoch Times, så jag kontaktade ETC och bad dom fixa. Sen dess har ETC slutat anlita tidningsbud, och använder PostNord istället, så nu är det mer norm än undantag att jag får läsa den på surfplattan.

• Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Undrar om ETC har kvar alla sina Teslabilar?

Webbsida för Transportarbetaren, artikel om ETC's olicensierad taxiverksamhet med en Tesla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då Sverige har väldigt lite lagskydd för de värsta avarterna som kan förekomma på arbetsmarknaden så borde det kanske ändå finnas några miniminivåer lagstiftade.
Som lägsta lön, kanske max 60 timmar i veckan arbetstid, minst 11 timmar mellan arbetspass och kanske lite annat sånt som ändå är ganska odiskutabelt.
Förra året infördes det lagar om arbetstid, nattvila etc. pga. EU. Det ledde till problem på många håll och det krävdes att arbetsgivare ansökte om dispenser för att få verksamheten att fungera, alltså ökad byråkrati. Mer eller mindre kriminella företag bryr sig förstås inte.

BirgitS BirgitS skrev:
Mer eller mindre kriminella företag bryr sig förstås inte.
Har du några exempel på dessa kriminella företag?

BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Har du några exempel på dessa kriminella företag?
Menar du att du aldrig har hört talas om företag som är underentreprenörer till underentreprenörer i flera led på byggarbetsplatser så att de som gör jobbet är anställda av bemanningsföretag i låglöneländer och har dubbla kontrakt, ett som ser fint ut och helt lagligt medan det andra innehåller helt andra löner och villkor?
Precis som skett inom bärplockning.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du aldrig har hört talas om företag som är underentreprenörer till underentreprenörer i flera led på byggarbetsplatser så att de som gör jobbet är anställda av bemanningsföretag i låglöneländer och har dubbla kontrakt, ett som ser fint ut och helt lagligt medan det andra innehåller helt andra löner och villkor?
Precis som skett inom bärplockning.
Jag menar i elbilsbranschen, för att försöka hålla det någorlunda inom trådens ämne. Annars kommer det säkert att sväva iväg och vi får hundra inlägg om kriminalitet i största allmänhet. Oegentligheter och kriminella företag inom bemannings- och byggbranschen är värda egna trådar.

Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Keiller Keiller skrev:
Jag menar i elbilsbranschen, för att försöka hålla det någorlunda inom trådens ämne. Annars kommer det säkert att sväva iväg och vi får hundra inlägg om kriminalitet i största allmänhet. Oegentligheter och kriminella företag inom bemannings- och byggbranschen är värda egna trådar.
Eftersom jag svarade på Mikael_L:s inlägg, som inte handlade om elbilsbranschen, så var förstås mitt svar inte heller begränsat till elbilsbranschen.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Förra året infördes det lagar om arbetstid, nattvila etc. pga. EU. Det ledde till problem på många håll och det krävdes att arbetsgivare ansökte om dispenser för att få verksamheten att fungera, alltså ökad byråkrati. Mer eller mindre kriminella företag bryr sig förstås inte.
Det där är ju bara dravel och var en (avsiktlig?) feltolkning från främst Sveriges kommuner och regioner.
Dokument på svenska, lagtext, Europa, markeringar i rött, tjänster, undantag, offentlig publikation, strukturerad text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tydligt ges undantag för ambulans- och brandpersonal och det finns också beskrivet på andra ställen i texten om undantag för ytterligare områden som jorbruk, turism, postservice, järnväg mm.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32003L0088

Förövrigt typiskt trist ordval med just ”pga EU” och inte tack vare. Riktiga swexit-vibbar att alltid få EU att framstå i dålig dager. Helt i linje med hur sossarna opererar när de som i fallet med a-traktorålder går ut i sociala medier och skyller på EU att åldern höjs samtidigt som de själva röstade för förslaget.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.