550 693 läst · 11 958 svar
551k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Ja här i länet hqde de BRA betalt, kallar det inte hutlöst, utan bra. Vill minnas ca 25k per vecka som de inte tog semester.R Rejäl skrev:
Kan kanske anses som hutlöst MEN, då vill jag samtidigt påoeka att man "gladeligen" lejer in sjuksköterskor på timme/f-skatt på ca 1500kr/tim föe att det är brist? Där snackar vi hutlöst betalt per timme för bara person. Då ett företag med grävmaskin/lastbil eller andra enheter för miljontals kronor blirnifrågasatt på samma timpeng.
En månadslön om 100tkr äv väl högt betalt för en US eller?OramaC skrev:Ja här i länet hqde de BRA betalt, kallar det inte hutlöst, utan bra. Vill minnas ca 25k per vecka som de inte tog semester.
Kan kanske anses som hutlöst MEN, då vill jag samtidigt påoeka att man "gladeligen" lejer in sjuksköterskor på timme/f-skatt på ca 1500kr/tim föe att det är brist? Där snackar vi hutlöst betalt per timme för bara person. Då ett företag med grävmaskin/lastbil eller andra enheter för miljontals kronor blirnifrågasatt på samma timpeng.
Nu tog du nog i lite för mycket, jag har jobbat på en hel del arbetsplatser utan kollektivavtal och känner inte igen dessa skräckscenarier.H heimlaga skrev:I företag som vägrar följa kollektivavtalen är det helt normalt att få betalt för bara 70-90% av arbetstiden. Oftast en dålig lön dessutom. Ingen betalning för övertid och inga semestrar.
Problemet är att när man ständigt skall arbeta över 50 timmar i veckan utan semester och utan betalt för övertiden blir det oerhört dyrt att leva eftersom allt måste köpas. Man hinner och orkar rent fysiskt inte lappa byxor och laga mat och sätta potatis och hugga ved och elda i pannan. Väldigt snabbt hamnar man i ett läge där lönen inte räcker till minimala levnadskostnader.
Detta är villkor som drabbar människor som ligger i samhällets bottenskikt. Människor som tex saknar arbets eller uppehållstillstånd eller på annat sätt är utanför i samhället. Inte samtliga anställda på företag utan kollektivavtal, drygt 20% av anställda i Sverige saknar kollektivavtal. Bland dessa 20% är det nog snarare så att man har bättre villkor än KA då man i hög grad jobbar på företag med få anställda där man värdesätter sin personal.
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Ingen aning det lär inte vara ett enmansföretag som sitter i källaren med en laptopp i knät och hyr ut sjukvårdspersonal..OramaC skrev:
Men för en US som i snitt har en månadslön om ca 30-35tkr så är 25tkr per vecka ett välkommet tillskott😊
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Nej det menar jag inte👍R Rejäl skrev:
jag bifogar en bild så vi inte missförstår varandra
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser jag det: kan man ta in US på fskatt där de KAN generera denna typ av månadslön, ca 100k/månaden flr en 1250kr/tim, är det vettigt att ha fast anställda US själv för regionen på 35k/månaden? Jag bara undrar, jag kanske missar något du kan peka på😊
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 106 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 106 inlägg
Och det tror du att de som jobbar för företaget som är underentreprenör till en underentreprenör och ytterligare några led innan man är uppe på huvudentreprenören på byggena får?O och en till skrev:
Där är det nog ofta så att det vare sig gäller 40 timmar/vecka, maximerad gräns för övertid eller semesterlön, ungefär som heimlaga brukar beskriva.
Dubbla anställningsavtal har det ju bevisats förekommer inom bärplockningsföretagen också, ett avtal som visas upp för myndigheterna, som följer alla lagar och avtal, och ett annat som är det som gäller. Det har lett till att de som jobbar är skyldiga mer pengar till företaget när jobbet är slut än när de började.
Du är nog rätt ensam om den arbetsgivaren, och varför du stannar kvar när det är så illa fattar jag inte.H heimlaga skrev:I företag som vägrar följa kollektivavtalen är det helt normalt att få betalt för bara 70-90% av arbetstiden. Oftast en dålig lön dessutom. Ingen betalning för övertid och inga semestrar.
Problemet är att när man ständigt skall arbeta över 50 timmar i veckan utan semester och utan betalt för övertiden blir det oerhört dyrt att leva eftersom allt måste köpas. Man hinner och orkar rent fysiskt inte lappa byxor och laga mat och sätta potatis och hugga ved och elda i pannan. Väldigt snabbt hamnar man i ett läge där lönen inte räcker till minimala levnadskostnader.
Du kan någ inte hyra ut dig som en F-skattare som vårdanställd utan det är större uthyrningsbolag med tillstånd som hur ut vårdpersonal..OramaC skrev:Nej det menar jag inte👍
jag bifogar en bild så vi inte missförstår varandra[bild]
Såhär ser jag det: kan man ta in US på fskatt där de KAN generera denna typ av månadslön, ca 100k/månaden flr en 1250kr/tim, är det vettigt att ha fast anställda US själv för regionen på 35k/månaden? Jag bara undrar, jag kanske missar något du kan peka på😊
är inte så insatt men skulle tro att det fungerar så😊
OramaC
Renoveringsnovis
· Västernorrland
· 62 inlägg
OramaC
Renoveringsnovis
- Västernorrland
- 62 inlägg
Så kan de ju vara, en mellanhand som ska ha sitt!R Rejäl skrev:
Ska luska vidare i det för skoj, OM det är "bemanningsföretag" som tar in US i regionen den vägen. Eller OM de nu är egenföretagande US som fakturerar egen tid🤷♂️
Ingen aning men har svårt att se att en US kan hyra ut sig direkt till ett sjukhus..D Dilato skrev:
Men det är väl LOU som gäller och där ställs krav så som utbildning, försäkringar, omsättningskrav, krav o tillgänglighet mm..
Tror inte att man som en mans skutt kan komma in där och fakturera 1500kr/tim..
Här gör man det som egenföretagare men underleverantör till ett bemanningsföretag.Mikael_L skrev:
https://medkomp.se/konsult-lakare/
Här tar de upp båda modellerna:
https://www.ageras.se/blogg/jobba-som-stafettlakare-skatt-redovisning-och-ekonomi
Här går de genom företagsformer
https://www.bemlo.se/blog/aktiebolag/
Ja, det verkar gå bra att starta egen enmansfirma och sälja vårdtjänster.