R
600kr/tim-moms=480kr/tim därtill betalar arbetsgivare inom bygg Arbetskläder, verktyg, utbildning, företagshälsovård, ca 40tim arbetstidsförkortning, semesterlön, sjuklön mm.
Det blir inte många kronor över😢
 
Mikael_L
R Rejäl skrev:
600kr/tim-moms=480kr/tim därtill betalar arbetsgivare inom bygg Arbetskläder, verktyg, utbildning, företagshälsovård, ca 40tim arbetstidsförkortning, semesterlön, sjuklön mm.
Det blir inte många kronor över😢
Vilka hantverkare anger sin timpenning _med_ moms?

Men för att förtydliga då, för dig och Birgit. Jag har inte med moms i några av mina siffror i beräkningen i det inlägget. Det är ju ingen moms på lön heller, så det är egentligen bara timpenning som jag menar "plus moms".

Men rejäl skrev en sak som gjorde att jag kom på att jag glömde en sak i min beräkning.
Den anställde lär ha minst 5 veckors semester och annan ledighet, så det innebär ytterligare ca 15% högre utgift för att utbetala lönen.
Och en annan viktig grej, det händer ju typ inte att man kan debitera alla veckans timmar, vilket också skär bort lite.

Så ja, det är nog svårt att gå runt på speciellt mycket lägre än 500kr/timme (plus moms) om en hantverkare sen vill ha 35' i lön. Men det är ju ingen direkt dålig lön, långt långt över kollektivavtalets lön.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vilka hantverkare anger sin timpenning _med_ moms?

Men för att förtydliga då, för dig och Birgit. Jag har inte med moms i några av mina siffror i beräkningen i det inlägget. Det är ju ingen moms på lön heller, så det är egentligen bara timpenning som jag menar "plus moms".
Detta är en konsumentsida. När man som företagare ger priser till en konsument är är det ink moms som gäller..eller tydligt + moms följt av slutpris totalt om man föredrar det…

Men om du tänker plus moms så ja då är 600kr i timmen bra betalt på löpande räkning..
 
Redigerat:
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Detta är en konsumentsida. När man som företagare ger priser till en konsument är är det ink moms som gäller..

Men om du tänker plus moms så ja då är 600kr i timmen bra betalt på löpande räkning..
Jag kör 480:- för tillfället, men vet att jag borde höja, det är dags att höja.
Egentligen borde jag differentiera, jag får många timmar på uppdrag till andra företag, då tar de allt krångel runtikring, kundkontakter (och kundrelationer och säljer in jobb och tar ev garantitjafs etc etc), och ofta blir materialet inköpt direkt på deras konto osv osv.
Det är alltså för mig billiga och enkla timmar, jag har en minimum av overhead. Det mesta kan gå rakt ut i lön.
Sen till det så måste jag vara lagom attraktiv jämfört med att de istället kan anställa en och få timmarna ännu billigare.
Och sen har jag inte orkat att hålla på att differentiera timpenningen för olika kunder och hålla rätt på allt, men som sagt, det borde jag egentligen.

Jag kör ju en del verksamhet mer inom konsult-liknande tjänster och där har jag högre timpenning.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kör 480:- för tillfället, men vet att jag borde höja, det är dags att höja.
Egentligen borde jag differentiera, jag får många timmar på uppdrag till andra företag, då tar de allt krångel runtikring, kundkontakter (och kundrelationer och säljer in jobb och tar ev garantitjafs etc etc), och ofta blir materialet inköpt direkt på deras konto osv osv.
Det är alltså för mig billiga och enkla timmar, jag har en minimum av overhead. Det mesta kan gå rakt ut i lön.
Sen till det så måste jag vara lagom attraktiv jämfört med att de istället kan anställa en och få timmarna ännu billigare.
Och sen har jag inte orkat att hålla på att differentiera timpenningen för olika kunder och hålla rätt på allt, men som sagt, det borde jag egentligen.

Jag kör ju en del verksamhet mer inom konsult-liknande tjänster och där har jag högre timpenning.
Oj det var billigt för Elektriker, du tar väl hem det med saftiga material påslag😂
häromkring är 480kr/tim +moms vanligt bland byggföretagen. VVS och EL ligger runt 530-580kr/tim+moms..
 
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Flytt omfattas av RUT-avdraget med 50% avdrag på arbetskostnaden, så det du läser på bilarna kan du nog räkna med är priset efter avdrag.
Det tror jag också men lastbilen kostar också (och inget RUT-avdrag på den) så jag tycker inte det i alla fall går ihop sig. Även en flyttfirma har administration och annat som också ska betalas. När jag söker runt bland mer seriösa flyttfirmor så verkar de vilja ha typ 500 kr/timme bara för lastbilen och en chaufför men inte bärhjälp.

En annan sökning kom till ett företag som skriver 495 kr/timme för 2 man och lastbil, inkl. moms och efter RUT-avdrag: https://www.mex.se/
Det räcker ju knappt till två vettiga löner om allt vore personalkostnader.

Städning kring 200 kr/timme efter RUT-avdrag: https://maryluz.se/hemstadning/
Här kostar det i stället 324 kr/h: https://www.freska.se/hemstadning
Städare som har uppdrag som typiskt varar 2-3 timmar per ställe och restider som borde avlönas.
Jag tycker inte att det går ihop sig med vettig lön och vettiga arbetsvillkor.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
R Rejäl skrev:
Oj det var billigt för Elektriker, du tar väl hem det med saftiga material påslag😂
häromkring är 480kr/tim +moms vanligt bland byggföretagen. VVS och EL ligger runt 530-580kr/tim+moms..
Som jag skrev, jag vet att jag ligger lågt och borde höja.
Men som flitigt anlitad UE där min overhead blir minimal, så är det nog fortfarande ganska rätt nivå.

Mina materialpåslag brukar vara runt 5%
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte att det går ihop sig med vettig lön och vettiga arbetsvillkor.
Vad är vettig lön för ett jobb som inte kräver någon alls utbildning då?
Vad tjänar de sämst betalda inom vården i kommuner och regioner?
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Det tror jag också men lastbilen kostar också (och inget RUT-avdrag på den) så jag tycker inte det i alla fall går ihop sig. Även en flyttfirma har administration och annat som också ska betalas. När jag söker runt bland mer seriösa flyttfirmor så verkar de vilja ha typ 500 kr/timme bara för lastbilen och en chaufför men inte bärhjälp.

En annan sökning kom till ett företag som skriver 495 kr/timme för 2 man och lastbil, inkl. moms och efter RUT-avdrag: [länk]
Det räcker ju knappt till två vettiga löner om allt vore personalkostnader.

Städning kring 200 kr/timme efter RUT-avdrag: [länk]
Här kostar det i stället 324 kr/h: [länk]
Städare som har uppdrag som typiskt varar 2-3 timmar per ställe och restider som borde avlönas.
Jag tycker inte att det går ihop sig med vettig lön och vettiga arbetsvillkor.
Mex har jag faktiskt själv anlitat när vi flyttade senast. Två unga fotbollskillar 19 och 20 år gamla som gjorde ett utmärkt jobb. Vet såklart inte vad de fick i lön i slutändan, men i den åldern är väl dryga hundralappen vad man kan förvänta sig i timmen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
Jag har hittat att det åtminstone finns folk i hemtjänsten som tjänar 23000 i månaden.
Då kostar de ca 200kr/timme för kommunen att ha anställda (då räknar jag in arbetsgivaravgifter och semesterlön).
Det är då troligen med ett kollektivavtal i ryggen som skyddar dem från dåliga löner och andra dåliga arbetsvillkor.

Så där har du en lönekostnad som fackförbund i Sverige ställer sig bakom.
En kille eller tjej kan kosta 200kr/timme bruttobrutto för arbetsgivaren, och det är då fortfarande enligt lagen, kollektivavtal, alla skatter in osv.

Nu kan du räkna på hur illa det måste vara för anställda på de där företagen du funderar på.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har hittat att det åtminstone finns folk i hemtjänsten som tjänar 23000 i månaden.
Då kostar de ca 200kr/timme för kommunen att ha anställda (då räknar jag in arbetsgivaravgifter och semesterlön).
Det är då troligen med ett kollektivavtal i ryggen som skyddar dem från dåliga löner och andra dåliga arbetsvillkor.

Så där har du en lönekostnad som fackförbund i Sverige ställer sig bakom.
En kille eller tjej kan kosta 200kr/timme bruttobrutto för arbetsgivaren, och det är då fortfarande enligt lagen, kollektivavtal, alla skatter in osv.

Nu kan du räkna på hur illa det måste vara för anställda på de där företagen du funderar på.
2300 kronor i månaden motsvarar ungefär vad jag som frilansande timmerman i Finland tjänar en bra månad. Ockerlönerna som de har försökt tvinga på mig är under halva den summan. Levnadskostnaderna i Finland är ungefär som i Sverige.
 
H heimlaga skrev:
2300 kronor i månaden motsvarar ungefär vad jag som frilansande timmerman i Finland tjänar en bra månad. Ockerlönerna som de har försökt tvinga på mig är under halva den summan. Levnadskostnaderna i Finland är ungefär som i Sverige.
Timmerman kanske inte är ett yrke att satsa på då, kanske?
Det måste finnas något annat du kan jobba med som betalas bättre och som inte missbrukas av arbetsgivaren??
 
D Dilato skrev:
Timmerman kanske inte är ett yrke att satsa på då, kanske?
Det måste finnas något annat du kan jobba med som betalas bättre och som inte missbrukas av arbetsgivaren??
Skulle jag ha vetat vartåt utvecklingen skulle gå så skulle jag ha satsat på någon annan bransch. Det var inte såhär i slutet på 90-talet.
Tyvärr hjälpte det inte att studera till byggnadsingenjör (YH Batchelor nivå) för som jag fick förklarat för mig på otaliga intervjuer så skall man hållas på sin plats i samhället och det går inte att anställa en fattig timmerman med den här sortens bakgrund som ingenjör. Jag har inte råd att omskola mig fler gånger.
Då jag hade sökt tillräckligt många ingenjörstjänster började det heta att min utbildning var för gammal för att ha något värde och att om jag vill arbeta som ingenjör måste jag gå om hela utbildningen (helt på egen bekostnad).......så jag började frilansa för det ger ändå en lön som oftast går att leva på.
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
richardtenggren
H heimlaga skrev:
2300 kronor i månaden motsvarar ungefär vad jag som frilansande timmerman i Finland tjänar en bra månad. Ockerlönerna som de har försökt tvinga på mig är under halva den summan. Levnadskostnaderna i Finland är ungefär som i Sverige.
Det är nog få som tjänar 2300 kr/mån, Mikael skrev 23000 kr 🙂
 
R
Dom har Euro😇
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.