D djac skrev:
SjÀlvklart Àr det sÄ men konsekvenserna du beskriver stÀmmer inte.

Allas löner sÀnks inte till kollektivavtalsnivÄ om ett företag tecknar ett sÄdant, det Àr fel.
Precis. 👍

• Gilla
Kasken
  • Laddar…
B Bhp863 skrev:
Det sÀger ju mer om din sambos arbetsgivare Àn om kollektivavtalet. Kollektivavtalet sÀger bara vilken lÀgsta lön som Àr tillÄtet. Hade den arbetsgivaren inte haft kollektivavtal sÄ hade ju knappast lönen legat högre.
Finns nog inte mÄnga restauranger som har kollektivavtal

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej vem förutom du i inlÀgget ovan har sagt det?
Vad Àr dÄ problemet med kollektivavtal?

Din HR avdelning tycks klara av det men inte du?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:

Det mÄste vara jÀttebra dÄ det tecknas med tvÄng!

• Gilla
cotillion och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:
Men Spotify och Klarna vill ju inte teckna kollektivavtal för dÄ kan de ju inte göra sig av med folk nÀr det passar dom
Fast sÄ funkar det ju inte heller LAS Àr en lag som du förhoppningsvis kÀnner till. Faktum Àr att de som oftast brukar slÀnga folk under bussen nÀr man vill skÀra ner Àr just facken, för att de tillsammans med arbetsgivaren har förhandlat bort turordningsreglerna.

• Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
Allt Àr inte lön min vÀn, som jag tidigare har skrivit flera gÄnger Àr det enda facken inte lÀgger sig i ingÄngslön.
Tror du missat nÄgot hÀr.
Kollektivet ser ju bara till sÄ att kollektivavtalet följs. Om du sedan vill ge dina anstÀllda feta övriga förmÄner sÄ skiter ju facket i det.

Om andra företag (konkurenter) skulle betala mer i lön Àn vad ni gör sÄ gör de ju inte det för att de saknar kollektivavtal.

Kollektivavtalen reglerar ju att alla kan konkurera pÄ lika villkor

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast i verkligheten Àr det ju just det som hÀnder. Kanske inte pÄ pappret
Förklara nu hur du menar?

S Styrman_jansson skrev:
Nja, det handlar vÀl lite om vad man vÀrderar som person. Det finns ju mer Àn pengar som ger tillfredstÀllelse i arbetslivet. Det har i alla fall jag lÀrt mig Àven om jag bara varit chef i 7Är Àn sÄ lÀnge.
Som att lÀsa bruksanvisningar? För lÀsa har du ju DNA för men inte IQ för att klara dig utan.

Ta detta nu som ett skÀmt

P Putte 9497 skrev:
Förklara nu hur du menar?
Att lönerna gÄr mot mitten pÄ anslutna bolag. De Àr mer normaliserade Àn pÄ icke anslutna bolag

E EB2 skrev:
Kan du backa upp det pÄstÄendet med nÄgon form av siffror?
Vad för siffror?
Det kan du ju frÄga vem som helst

P Putte 9497 skrev:

Putte, du verkar ha koll. Kan inte du svara pÄ det jag skrev ovan?

Kan nÄgon redogöra konkret för vad ett kollektivavtal, i detta specifika fall, gör för skillnad?

GÀllande lön sÄ sÀger ju Metall sjÀlva att Teslas löner inte ligger under avtalsnivÄn utan bara att det Àr under nÄgon typ av genomsnitt som dom sjÀlva inte redovisat hur dom rÀknat pÄ. HÀr kommer ju inte avtalet ge nÄgot alls.

FörsÀkringar vet vi inget om vad som erbjuds, bara att de inte har det specifika paket som erbjuds genom kollektivavtalet. Se Àven nedan om deltidspension.

Deltidspension finns det ingen redogörelse för alls vad Tesla erbjuder sina anstĂ€llda idag. Det kan mycket vĂ€l vara sĂ„ att de inte alls har tjĂ€nstepensionsavsĂ€ttningar eller sĂ„ har de Ă€nnu bĂ€ttre Ă€n vad kollektivavtalet ger. Återigen, ingen redogörelse frĂ„n Metalls sida. Om de tar till stridsĂ„tgĂ€rder bör de ha dessa uppgifter.

GÀllande arbetstidsförkortning gÀller det samma hÀr. Vet Metall att de inte har möjlighet att vara flexibla med sin arbetstid, pÄ vilket sÀtt skiljer sig dagens ev lösning mot Metalls osv.

Fast sÄ funkar det ju inte heller LAS Àr en lag som du förhoppningsvis kÀnner till. Faktum Àr att de som oftast brukar slÀnga folk under bussen nÀr man vill skÀra ner Àr just facken, för att de tillsammans med arbetsgivaren har förhandlat bort turordningsreglerna.
LÄter ju fantastiskt sÄ slipper man lÀgga ner hela dotterbolag för att kringgÄ LAS

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Hade avtalsfrihet förelegat hade det varit fritt fram för de anstÀllda att gÄ samman, exempelvis i en fackförening, och krÀva kollektivavtal, och fritt fram för arbetsgivaren att sparka dem om parterna inte kommer överens om villkoren i kollektivavtalet, men sÄ Àr det ju inte. De anstÀllda kan stÀlla krav utan att riskera att bli av med jobbet varför upplÀgget Àr riggat till anstÀlldas fördel.
Men det handlar om trygghet för den svaga i samhÀllet. Alla Àr inte födda med silversked i mun och har rÄd att snorta pÄ stureplan eller ragga pÄ malmskillnadsgatan. Alla har inte rÀtt DNA som nÄgon skrev

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vilket Àr helt jÀvla sjukt och en av anledningarna varför man mÄste trixa med dotterbolag och grejer sÄ man kan lÀgga ner hela bolaget om sÄ behövs.
Och smita ifrÄn sitt ansvar?

AndersMalmgren, jag trodde du vuxit ur sandlÄdan för lÀnge sedan eller har det med DNA att göra

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Och smita ifrÄn sitt ansvar?

AndersMalmgren, jag trodde du vuxit ur sandlÄdan för lÀnge sedan eller har det med DNA att göra
En arbetsgivare har inget ansvar mot icke produktiva medarbetare. Sparken ska de ha. SÄ de kan ge plats till hungriga förmÄgor

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.