570 724 läst · 12 253 svar
571k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Oh ja. Kollektivavtalet som tecknas gäller även över detaljer i alla individers ursprungliga anställningsavtal, om det är så att just den detaljen regleras i kollektivavtalet. Om individen är ansluten till facket eller ej har ingen betydelse.JanneJanne123 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 7 363 inlägg
Självklart är det så men konsekvenserna du beskriver stämmer inte.JanneJanne123 skrev:
Allas löner sänks inte till kollektivavtalsnivå om ett företag tecknar ett sådant, det är fel.
Det säger ju mer om din sambos arbetsgivare än om kollektivavtalet. Kollektivavtalet säger bara vilken lägsta lön som är tillåtet. Hade den arbetsgivaren inte haft kollektivavtal så hade ju knappast lönen legat högre.F Fideliox skrev:.
Vad man tänker är inte alltid vad som sker. Sambon som jobbar inom restaurang har alltid fått minsta möjliga lön enligt avtal som varit skrattretande. Städare tjänar liksom bättre. Själv aldrig haft kollektivavtal och alltid haft betydligt bättre förmåner. Jag förhandlar hellre själv om min lön, tjp med mera, det är bättre att jag förklarar för min arbetsgivare vilket värde jag tillför bolaget istället för nån random person jag aldrig träffat.
Men detta är bara anekdoter såklart.
Renoverare
· Stockholm
· 18 613 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Allt är inte lön min vän, som jag tidigare har skrivit flera gånger är det enda facken inte lägger sig i ingångslön.D djac skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 613 inlägg
Ordmärkaren slår till!klaskarlsson skrev:
Om det är normalfördelat, vilket löner inte är.
Så givet att man med snittet menar genomsnittet så nej, hälften tjänar inte mindre än genomsnittet, det är fler än hälften som tjänar mindre än medellönen.
Borde kanske jobba mer och skriva färre värdelösa inlägg för att skeva löne-fördelningskurvan mer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 613 inlägg