D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nej det är ju det som är grejen, kollektivavtalet gäller alla.
Det har du missförstått totalt, eller så har ditt företag en unik relation med ett unikt fack.

• Gilla
  • Arg
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Det har du missförstått totalt, eller så har ditt företag en unik relation med ett unikt fack.
Nej, det har jag inte missförstått. Tecknar arbetsplatsen ett kollektivavtal gäller det för alla anställda, organiserad som oorganiserad.

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Nej, det har jag inte missförstått. Tecknar arbetsplatsen ett kollektivavtal gäller det för alla anställda, organiserad som oorganiserad.
Oh ja. Kollektivavtalet som tecknas gäller även över detaljer i alla individers ursprungliga anställningsavtal, om det är så att just den detaljen regleras i kollektivavtalet. Om individen är ansluten till facket eller ej har ingen betydelse.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Det där vill jag se statistik på! 🙃
:D

Förtydligande för dom som inte förstod ironin...
Normalfördelningskurva med standardavvikelsen markerad, visar sannolikhetsprocent per avsnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som alfredo skriver: Hälften kommer alltid ligga under snittet om inte fördelningen är oändligt smal förstås

• Gilla
  • Haha
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
D
Självklart är det så men konsekvenserna du beskriver stämmer inte.

Allas löner sänks inte till kollektivavtalsnivå om ett företag tecknar ett sådant, det är fel.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
.

Vad man tänker är inte alltid vad som sker. Sambon som jobbar inom restaurang har alltid fått minsta möjliga lön enligt avtal som varit skrattretande. Städare tjänar liksom bättre. Själv aldrig haft kollektivavtal och alltid haft betydligt bättre förmåner. Jag förhandlar hellre själv om min lön, tjp med mera, det är bättre att jag förklarar för min arbetsgivare vilket värde jag tillför bolaget istället för nån random person jag aldrig träffat.

Men detta är bara anekdoter såklart.
Det säger ju mer om din sambos arbetsgivare än om kollektivavtalet. Kollektivavtalet säger bara vilken lägsta lön som är tillåtet. Hade den arbetsgivaren inte haft kollektivavtal så hade ju knappast lönen legat högre.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Allas löner sänks inte till kollektivavtalsnivå om ett företag tecknar ett sådant, det är fel.
Nej vem förutom du i inlägget ovan har sagt det?

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D
Nej vem förutom du i inlägget ovan har sagt det?
Din argumentation i flera inlägg är ju att om man har ett så kan man inte rekrytera attraktiv arbetskraft eftersom man inte kan matcha icke-anslutna företags erbjudanden.

D djac skrev:
Självklart är det så men konsekvenserna du beskriver stämmer inte.

Ingen har sagt det. Men vad som sker är att de går mer mot mitten än på icke anslutna bolag

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Din argumentation i flera inlägg är ju att om man har ett så kan man inte rekrytera attraktiv arbetskraft eftersom man inte kan matcha icke-anslutna företags erbjudanden.
Allt är inte lön min vän, som jag tidigare har skrivit flera gånger är det enda facken inte lägger sig i ingångslön.

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Allt är inte lön min vän, som jag tidigare har skrivit flera gånger är det enda facken inte lägger sig i ingångslön.
Det där måste ju också slå fel för det premierar ju även felrekryteringar

D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ingen har sagt det. Men vad som sker är att de går mer mot mitten än på icke anslutna bolag
Så kan man göra, eller så gör man inte det, facket motsätter sig inte att alla får jättehög lön.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D
Du kan ge jättemycket förmåner också, facket kommer inte säga stopp!

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
:D

Förtydligande för dom som inte förstod ironin...
[bild]
Som alfredo skriver: Hälften kommer alltid ligga under snittet om inte fördelningen är oändligt smal förstås
Ordmärkaren slår till!

Om det är normalfördelat, vilket löner inte är.
Så givet att man med snittet menar genomsnittet så nej, hälften tjänar inte mindre än genomsnittet, det är fler än hälften som tjänar mindre än medellönen.

Borde kanske jobba mer och skriva färre värdelösa inlägg för att skeva löne-fördelningskurvan mer.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Så kan man göra, eller så gör man inte det, facket motsätter sig inte att alla får jättehög lön.
Fast i verkligheten är det ju just det som händer. Kanske inte på pappret

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.