AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det kan den vara det bestämmer tillgång och efterfrågan
Ja så då är det väl för hög tillgång på högutbildade i Sverige om löneskillnaderna är för små

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
DNA, du menar IQ?

Med DNA syftar det ju till att du inte fick välja själv i livet och fick ärva din dåliga människosyn.

Ungefär som Hitler som bara ville alla skulle vara arier men själv var han halvt judisk
Hur smart du är styrs till mycket av din arvsmassa, väldigt lite av din miljö. Då facketvurmarna har trasig DNA-stege och oftast växer upp i röka under fläkten-miljö så har de ju inte riktigt förutsättningarna för högre studier eller kvalificerat arbete.

Läs artikeln om servicecentrat i Infra city ovan. De anställda vill inte ens vara anslutna.

• Gilla
  • Haha
Gimp och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Varför ska Tesla ingå ett mindre flexibelt avtal med en organisation som endast några få av deras anställda är med i? För att få dig som ändå aldrig kommer köpa en Tesla att bli nöjd?
Nä, kommer aldrig köpa någon elbil utan väntar på det bättre alternativet.

Elbil är som solceller, en fluga nu och 10 år framåt men en fluga lever inte för evigt.

Nu när du ändå dök upp här som ger dina anställda så generösa avtal. Har de även en omställningsförsäkring om de mot förmodan skulle bli arbetslösa?

P Putte 9497 skrev:

Elbil är som solceller, en fluga nu och 10 år framåt men en fluga lever inte för evigt.

Nu när du ändå dök upp här som ger dina anställda så generösa avtal. Har de även en omställningsförsäkring om de mot förmodan skulle bli arbetslösa?
Solceller är tyvärr inte en fluga. Det är tragiskt men så är det. Mycket för att politikerna supportar skiten.

Hur smart du är styrs till mycket av din arvsmassa, väldigt lite av din miljö. Då facketvurmarna har trasig DNA-stege och oftast växer upp i röka under fläkten-miljö så har de ju inte riktigt förutsättningarna för högre studier eller kvalificerat arbete.

Läs artikeln om servicecentrat i Infra city ovan. De anställda vill inte ens vara anslutna.
Läste den men texten lyser ju igenom att det är företaget som köpt den och det kunde en person med högt IQ se trots att morsan rökte under fläkten.

IQ och DNA hör inte ihop och det är ju du ett bevis på

Solceller är tyvärr inte en fluga. Det är tragiskt men så är det. Mycket för att politikerna supportar skiten.
När det inte finns mer supportade pengar så dör flugan.

P Putte 9497 skrev:
Läste den men texten lyser ju igenom att det är företaget som köpt den och det kunde en person med högt IQ se trots att morsan rökte under fläkten.

IQ och DNA hör inte ihop och det är ju du ett bevis på
IQ är inget bra mått på hur väl man presterar.

Mensa-barn är sällan duktiga medarbetare tex. Stött på många mediokra mensor genom åren

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
När det inte finns mer supportade pengar så dör flugan.
Politikerna lyckades döda kärnkraften så de kommer nog lyckas hålla solcellerna vid liv ska du se. Symbolpolitk är de bra på.

• Gilla
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
P Putte 9497 skrev:

Läsförståelse verkar inte vara din grej, men jag är alltså vad man kallar mellanchef på ett stort kollektivavtalsanslutet företag. För mig personligen tycker jag dock att kollektivavtalet ofta är något som gör saker krångligare för mig än gör det enklare. Våra lata HR-avdelning tycker dock tvärt om, för då kan man enkelt hantera alla anställda på precis samma medelmåttiga sätt.

• Gilla
HenrikHuslöse och 5 till
  • Laddar…

Mitt DNA är jag stolt över.

Jag hade valfriheten att själv få leka med vem jag ville när jag var liten, trots att morsan rökte under fläkten.

Men den friheten hade inte du. Ditt DNA sa vilka du skulle leka med, vilka böcker du skulle läsa och vilka människor du skulle hata och ditt DNA gav dig ingen frihet att själv få välja utan arvet hade du ingen framtid. Enkelt uträknat av en som har bättre IQ än DNA

P Putte 9497 skrev:
Mitt DNA är jag stolt över.

Jag hade valfriheten att själv få leka med vem jag ville när jag var liten, trots att morsan rökte under fläkten.

Men den friheten hade inte du. Ditt DNA sa vilka du skulle leka med, vilka böcker du skulle läsa och vilka människor du skulle hata och ditt DNA gav dig ingen frihet att själv få välja utan arvet hade du ingen framtid. Enkelt uträknat av en som har bättre IQ än DNA
Några sådana begränsningar fanns inte när jag var liten. Pappa och mamma var dock noga med att förklara faktafelen i Bamse.

edit: Att din mamma faktiskt rökte under fläkten är ju humor på hög nivå

• Gilla
  • Haha
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Läsförståelse verkar inte vara din grej, men jag är alltså vad man kallar mellanchef på ett stort kollektivavtalsanslutet företag. För mig personligen tycker jag dock att kollektivavtalet ofta är något som gör saker krångligare för mig än gör det enklare. Våra lata HR-avdelning tycker dock tvärt om, för då kan man enkelt hantera alla anställda på precis samma medelmåttiga sätt.
Läsförståelse och IQ verkar inte hänga ihop.

Du skriver att kollektivavtalet är krångligare för dig än för din lata HR avdelning. Det betyder ju att HR avdelningen har fattat galoppen men inte du

D djac skrev:
Du kan du vara lugn, de tecknas i samförstånd mellan parterna men som vanligt finns det olika åsikter i en population. Hade vi haft lagstiftning så hade inte alla gillat den heller, som sagt du ser nu har en one size fits nobody drabbar oss, det kommer slå hårt mot både allmänhet, personal och arbetsgivare.
Jag hänger inte riktigt med på vad du skriver men i detta fall så verkar samförstånd saknas helt mellan bl.a. IF Metall och Tesla.

Det jag inte förstår är varför man inte från fackens sidan hanterar detta som vilket annat avtal som helst. Det är ju ganska ovanligt att man rent och skärt tvingar på någon ett avtal i Sverige utan det krävs ofta kompromissar från båda håll.

Vi kan väl jämföra med byggbranschens AB04 och ABT06. Det används av väldigt många men det är inte heller ovanligt att man göra tillägg/ändringar o.d. i specifika fall där ena parten inte anser att det är lämpliga vilkor.

Redigerat:
Några sådana begränsningar fanns inte när jag var liten. Pappa och mamma var dock noga med att förklara faktafelen i Bamse.

Nu rökte hon inte under fläkten men hon rökte och alla hennes 3 söner har det gått bra för i livet. Bara en av dessa har en gymnasieutbildning medan de 2 andra endast gått 9 årig grundskola. Vi tillhör den så kallade arbetarklassen.

Jag begrep faktafelen utan att mina föräldrar behövde förklara det för mig. 😉

D datpsu skrev:
Vet inte om jag kan hålla med dig om den teorin.
Med tanke på alla skräckbilder på renoveringar där hantverkare har varit framme😬
Det kanske var välutbildade hantverkare, kanske utöver målarlinjen även gick läkarlinjen i Estland?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.