589 621 läst · 12 787 svar
590k läst
12,8k svar
Tesla och kollektivavtal
Renoverare
· Stockholm
· 18 495 inlägg
Hur smart du är styrs till mycket av din arvsmassa, väldigt lite av din miljö. Då facketvurmarna har trasig DNA-stege och oftast växer upp i röka under fläkten-miljö så har de ju inte riktigt förutsättningarna för högre studier eller kvalificerat arbete.P Putte 9497 skrev:
Läs artikeln om servicecentrat i Infra city ovan. De anställda vill inte ens vara anslutna.
Nä, kommer aldrig köpa någon elbil utan väntar på det bättre alternativet.JanneJanne123 skrev:
Elbil är som solceller, en fluga nu och 10 år framåt men en fluga lever inte för evigt.
Nu när du ändå dök upp här som ger dina anställda så generösa avtal. Har de även en omställningsförsäkring om de mot förmodan skulle bli arbetslösa?
Renoverare
· Stockholm
· 18 495 inlägg
Solceller är tyvärr inte en fluga. Det är tragiskt men så är det. Mycket för att politikerna supportar skiten.P Putte 9497 skrev:Nä, kommer aldrig köpa någon elbil utan väntar på det bättre alternativet.
Elbil är som solceller, en fluga nu och 10 år framåt men en fluga lever inte för evigt.
Nu när du ändå dök upp här som ger dina anställda så generösa avtal. Har de även en omställningsförsäkring om de mot förmodan skulle bli arbetslösa?
Läste den men texten lyser ju igenom att det är företaget som köpt den och det kunde en person med högt IQ se trots att morsan rökte under fläkten.AndersMalmgren skrev:Hur smart du är styrs till mycket av din arvsmassa, väldigt lite av din miljö. Då facketvurmarna har trasig DNA-stege och oftast växer upp i röka under fläkten-miljö så har de ju inte riktigt förutsättningarna för högre studier eller kvalificerat arbete.
Läs artikeln om servicecentrat i Infra city ovan. De anställda vill inte ens vara anslutna.
IQ och DNA hör inte ihop och det är ju du ett bevis på
Renoverare
· Stockholm
· 18 495 inlägg
IQ är inget bra mått på hur väl man presterar.P Putte 9497 skrev:
Mensa-barn är sällan duktiga medarbetare tex. Stött på många mediokra mensor genom åren
Renoverare
· Stockholm
· 18 495 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 909 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 909 inlägg
Läsförståelse verkar inte vara din grej, men jag är alltså vad man kallar mellanchef på ett stort kollektivavtalsanslutet företag. För mig personligen tycker jag dock att kollektivavtalet ofta är något som gör saker krångligare för mig än gör det enklare. Våra lata HR-avdelning tycker dock tvärt om, för då kan man enkelt hantera alla anställda på precis samma medelmåttiga sätt.P Putte 9497 skrev:Nä, kommer aldrig köpa någon elbil utan väntar på det bättre alternativet.
Mitt DNA är jag stolt över.AndersMalmgren skrev:Hur smart du är styrs till mycket av din arvsmassa, väldigt lite av din miljö. Då facketvurmarna har trasig DNA-stege och oftast växer upp i röka under fläkten-miljö så har de ju inte riktigt förutsättningarna för högre studier eller kvalificerat arbete.
Jag hade valfriheten att själv få leka med vem jag ville när jag var liten, trots att morsan rökte under fläkten.
Men den friheten hade inte du. Ditt DNA sa vilka du skulle leka med, vilka böcker du skulle läsa och vilka människor du skulle hata och ditt DNA gav dig ingen frihet att själv få välja utan arvet hade du ingen framtid. Enkelt uträknat av en som har bättre IQ än DNA
Renoverare
· Stockholm
· 18 495 inlägg
Några sådana begränsningar fanns inte när jag var liten. Pappa och mamma var dock noga med att förklara faktafelen i Bamse.P Putte 9497 skrev:Mitt DNA är jag stolt över.
Jag hade valfriheten att själv få leka med vem jag ville när jag var liten, trots att morsan rökte under fläkten.
Men den friheten hade inte du. Ditt DNA sa vilka du skulle leka med, vilka böcker du skulle läsa och vilka människor du skulle hata och ditt DNA gav dig ingen frihet att själv få välja utan arvet hade du ingen framtid. Enkelt uträknat av en som har bättre IQ än DNA
edit: Att din mamma faktiskt rökte under fläkten är ju humor på hög nivå
Läsförståelse och IQ verkar inte hänga ihop.JanneJanne123 skrev:Läsförståelse verkar inte vara din grej, men jag är alltså vad man kallar mellanchef på ett stort kollektivavtalsanslutet företag. För mig personligen tycker jag dock att kollektivavtalet ofta är något som gör saker krångligare för mig än gör det enklare. Våra lata HR-avdelning tycker dock tvärt om, för då kan man enkelt hantera alla anställda på precis samma medelmåttiga sätt.
Du skriver att kollektivavtalet är krångligare för dig än för din lata HR avdelning. Det betyder ju att HR avdelningen har fattat galoppen men inte du
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Jag hänger inte riktigt med på vad du skriver men i detta fall så verkar samförstånd saknas helt mellan bl.a. IF Metall och Tesla.D djac skrev:Du kan du vara lugn, de tecknas i samförstånd mellan parterna men som vanligt finns det olika åsikter i en population. Hade vi haft lagstiftning så hade inte alla gillat den heller, som sagt du ser nu har en one size fits nobody drabbar oss, det kommer slå hårt mot både allmänhet, personal och arbetsgivare.
Det jag inte förstår är varför man inte från fackens sidan hanterar detta som vilket annat avtal som helst. Det är ju ganska ovanligt att man rent och skärt tvingar på någon ett avtal i Sverige utan det krävs ofta kompromissar från båda håll.
Vi kan väl jämföra med byggbranschens AB04 och ABT06. Det används av väldigt många men det är inte heller ovanligt att man göra tillägg/ändringar o.d. i specifika fall där ena parten inte anser att det är lämpliga vilkor.
Redigerat:
Nu rökte hon inte under fläkten men hon rökte och alla hennes 3 söner har det gått bra för i livet. Bara en av dessa har en gymnasieutbildning medan de 2 andra endast gått 9 årig grundskola. Vi tillhör den så kallade arbetarklassen.AndersMalmgren skrev:
Jag begrep faktafelen utan att mina föräldrar behövde förklara det för mig. 😉
AndersMalmgren skrev: