571 237 läst · 12 255 svar
571k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Jag håller med om det. Men min uppfattning är att det inte har så mycket med facken att göra utan mer med hur människor är.P Pligg85 skrev:
Du säger svenskar men min erfarenhet är att du kan säga västvärlden istället, förutom USA, vet tex inget europeiskt land där det normalt flyttas runt efter arbeten. Det som händer globalt är att det är stor inflyttning till städer och även svenska städer växer.Kretikos skrev:
Anställda har flera skyldigheter. Tex att hålla arbetstiderna,sköta sig på arbetet,göra ett bra effektivt jobb, ställa upp på en viss mängd avlönad övertid om det krävs.P Peter Petterson skrev:Helt rätt av Musk. Hoppas han står på sig. Idag har anställda bara rättigheter men inga skyldigheter.
Sverige måste vara ett av dom mest frikostiga länderna för anställda. Att konkurrera med övriga världen med den svenska modellen är omöjligt.
Inte för inte kronan dumpats till bottennivåer annars hade våra export bolag fått slagit igen.
Sparkar han folket kan han inte bedriva verksamhet i SverigeP paralun skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 667 inlägg
Du verkar otroligt okunnig, Sverige är ett land där det är jämförelsevis mycket lätt att göra sig av med anställda och dessutom billigt om man vill köpa ut, det är därför vi drabbas hårt vid neddragningar i multinationella företag, enklast och billigast att skära här.P Peter Petterson skrev:Helt rätt av Musk. Hoppas han står på sig. Idag har anställda bara rättigheter men inga skyldigheter.
Sverige måste vara ett av dom mest frikostiga länderna för anställda. Att konkurrera med övriga världen med den svenska modellen är omöjligt.
Inte för inte kronan dumpats till bottennivåer annars hade våra export bolag fått slagit igen.
Sen måste det vara en unik arbetsplats du har, det är inte normalt att man inte har några skyldigheter som arbetstagare.
Nu överdriver duJ jonaserik skrev:Som tillägg på mitt inlägg, för många år sedan, på min pappas tid och senare, så skulle varje anställd som var med i facket, skicka i avgiften själv. Kommer inte ihop tid nu, men sedemera kom det till i avtalen att arbetgivaren ska dra beloppet från den anställdes nettolön och betala in till facket om kollektivavtal finns. Finns ett avtal så ska arbetsgivaren dra från den anställde oavsett om hen är med i facket eller inte, finner det märkligt att få till ett sådant avtal. Det med att arbetsgivaren numera ska betala in avgiften för alla inom företaget är för att stärka fackets kassa rejält, ingen ska kunna komma undan. Annars kan det bli att en del inte betalar som dom ev ska göra och facket missar en hel del på detta.
Så det är den egocentriska delen som styr fackets anda i slutändan. Ekonomi.
Som parantes : En av mina anställda sa: Fan vad dum man är som valt att bli hantverkare, man skulle bli politiker eller ombudsman på facket, då var lyckan gjord. Blir man obekväm som politiker så flyttas man bara runt, men behåller sin lönenivå, eller ombudsman och blir obekväm med medlemmarna så flyttas det bara upp ett pinnhål. Det gäller att behålla sin plats eller högre upp och det görs tydligast inom politiken och även facken.
Har sett det både politiskt och fackligt, det sistnämnda i de kontroverser som jag haft med facket, där en var otroligt besvärlig och påtalade det. Hen åkte upp ett pinnhål. Sen finns det dom som ska visa framfötterna och framförallt ge sig på mindre företag, som inte har tid eller resurser för att dividera. Läs lite här.
[länk]
EDIT Här finns mer att söka i och läsa om negativt och kanske positivt om facken.
Blev lite fel länk, ber om ursäkt, ny här
[länk]
Ser kollektivavtal lite som standarder. Folk har jiddrat fram och tillbaka om arbetstider, övertidsersättningar, OB-tillägg, arbetstidsförkortningar, uppsägningar, bisysslor, semester, sjuklön, restid, tjänstledighet och en förbannad massa annat i hundratals år. Kollektivavtalen som gäller i olika branscher är någonstans summa summarum av hela denna tids utveckling och förhandlingar mellan fack och arbetsgivarorganisationer.
Som företagare, varför ska jag lägga en förbannad massa tid på att försöka uppfinna detta hjul ännu en gång och ta varenda jäkla diskussion med anställda igen istället för att använda mig av det som någon annan redan pinkat bort sin tid för att ta fram?
Skulle säga att det är lite som standarder alltså, om jag har en fruktansvärt stora volymer (eller många anställda i samma) så kan det möjligen löna sig att frångå standarden och lägga jobb på att visa att just vårt sätta att lösa problemen är bäst?
Detsamma gäller då vilka jag kan attrahera till att arbeta hos mig. Finns ett vettigt kollektivavtal i botten så vet i princip alla som kan tänkas söka jobbet vad som gäller redan och behöver inte gå igenom och diskutera varje företags 100-sidors anställningsavtal för standard-tjänster som finns i alla bolag.
Som företagare, varför ska jag lägga en förbannad massa tid på att försöka uppfinna detta hjul ännu en gång och ta varenda jäkla diskussion med anställda igen istället för att använda mig av det som någon annan redan pinkat bort sin tid för att ta fram?
Skulle säga att det är lite som standarder alltså, om jag har en fruktansvärt stora volymer (eller många anställda i samma) så kan det möjligen löna sig att frångå standarden och lägga jobb på att visa att just vårt sätta att lösa problemen är bäst?
Detsamma gäller då vilka jag kan attrahera till att arbeta hos mig. Finns ett vettigt kollektivavtal i botten så vet i princip alla som kan tänkas söka jobbet vad som gäller redan och behöver inte gå igenom och diskutera varje företags 100-sidors anställningsavtal för standard-tjänster som finns i alla bolag.
Mycket vill ha mer. Men den som gör att företaget går i vinst ska ha så lite som möjligt för hans hårda arbete och slit är inte värt något.AndersMalmgren skrev:
Tror ärligt talat att du glidit fram på en räkmacka i livet och skott dig på någon annans slit