571 237 läst · 12 255 svar
571k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Dessutom rätten till a kassaO ostmannen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 667 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 667 inlägg
Och dessa människor du syftar på tillhör majoriteten på arbetsmarknadenT TypRätt skrev:De som mest behöver kollektivavtal är väl de som har svårast att hitta ett annat jobb, dvs där det inte bara går att välja och vraka, inte där erbjudande och förmåner X kan vägas mot Y och Z. Utan där kanske månader och år läggs på att hoppa mellan hopp och förtvivlan, där några timmar här kanske kan bytas mot fasta tider där. Att skapa en dräglig tillvaro med trygghet där banken vet att du kommer fortsätta ha samma timmar och faktiskt går med på ett lån till bostaden där din familj får plats.
Att dessa avtal inte fyller samma roll på en arbetsplats där rekrytering är den största huvudvärken är ju självklart. När genomsnittlig löneökning ligger på 6% / år och bonusen snittar på 100 -> 200k om året. De anställda har alla 7 veckor semester, ansvarar själva för sina timmar i förtroende och kan lämna in semesteransökan två dagar efter att de drog på 6veckor ledighet. Då tillför knappast ett kollektivavtal något som inte redan fanns kan man tro. Men det de faktiskt bidrar med är att normalisera användandet av kollektivavtal, att göra det till något självklart, att solidifiera 'den svenska modellen' tvärs över hela arbetsmarknaden. Ett företag som ställer upp med kollektivavtal förbinder sig också att gå med i blockad om så kallats.
Min tro på att börsnoterade företag skulle ta ett solidariskt ansvar, utöver på rent egoistiska grunder (som tex marknadsföring som man ser gynnar bolaget) är lika med 0. Alltså ställer jag mig solidariskt med de som inte har det jag har, jag äter hellre en dyrare middag ute, kör en något dyrare bil eller vad konsekvensen för drägliga liv må vara. Vad herr Musk tycker om den saken får väl stå för honom men vill han inte spela boll i Sverige om vi inte spelar på hans regler så får det väl vara som det är med den saken om du frågar mig. Det kommer fler företag som vill etablera sig här. Just nu anser jag möjligen att social problem och kriminalitet skulle vara ett större hot mot det än obstruerande fackförbund.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 313 inlägg
Det skrev jag väl inte?P Putte 9497 skrev:
Jag skrev att facket även ger sig på företag där man betalar över minimilönen enligt kollektivavtal, där man faktiskt har bättre avtal än kollektivavtal. Det kan knappast bero på att facket är rädda att företaget snedvrider konkurrensen, ellerhur?
Ett exempel som varit uppe i tråden är företaget som hade ett kollektivavtal, men ett annat fackförbund ville också ha ett kollektivavtal och företaget sattes i blockad. Gjorde man det för att man var oroliga för att företaget snedvred konkurrensen?
Sorry, läste felFairlane skrev:Det skrev jag väl inte?
Jag skrev att facket även ger sig på företag där man betalar över minimilönen enligt kollektivavtal, där man faktiskt har bättre avtal än kollektivavtal. Det kan knappast bero på att facket är rädda att företaget snedvrider konkurrensen, ellerhur?
Ett exempel som varit uppe i tråden är företaget som hade ett kollektivavtal, men ett annat fackförbund ville också ha ett kollektivavtal och företaget sattes i blockad. Gjorde man det för att man var oroliga för att företaget snedvred konkurrensen?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 313 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 313 inlägg
Du ska vara mönsterelev när "alla andra" missköter sig för att det är din moral att vara det. Det får dig att må bra.M Markarbetaren skrev:
Det kommer alltid finnas någon som fuskar, lägg inte mer än nödvändig energi på dessa människor om du inte känner dom. Låt framförallt dom inte göra dig till någon du inte vill vara.
Personer du umgås med är det däremot ok att tillrättavisa om man har orken. "Jaha, du löste det på det sättet, ja själv bär det emot att fuska även med en sån småsak, så jag får försöka hitta ett annat sätt".
Det går inte att rösta fram etik och moral till folket, sådant kommer nerifrån, människor emellan. Vi kan påverka vår närmsta omgivning, framförallt genom att själva hålla fanan högt.
Moderator
· Stockholm
· 53 014 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 667 inlägg