M Markarbetaren skrev:
I första stycket beskriver du en grupp som bara upplever mörker och allmän håglöshet.

"De som mest behöver kollektivavtal är väl de som har svårast att hitta ett annat jobb, dvs där det inte bara går att välja och vraka, inte där erbjudande och förmåner X kan vägas mot Y och Z. Utan där kanske månader och år läggs på att hoppa mellan hopp och förtvivlan, där några timmar här kanske kan bytas mot fasta tider där. Att skapa en dräglig tillvaro med trygghet där banken vet att du kommer fortsätta ha samma timmar och faktiskt går med på ett lån till bostaden där din familj får plats."

I andra stycket finns det bara vinnare, dom framgångsrika, pengarna strömmar in.

"Att dessa avtal inte fyller samma roll på en arbetsplats där rekrytering är den största huvudvärken är ju självklart. När genomsnittlig löneökning ligger på 6% / år och bonusen snittar på 100 -> 200k om året. De anställda har alla 7 veckor semester, ansvarar själva för sina timmar i förtroende och kan lämna in semesteransökan två dagar efter att de drog på 6veckor ledighet."

Jag misstänker att majoriteten befinner sig mellan dessa grupper, schyssta anställningsförhållanden, okej lön, 4-5V semester osv. Det du beskriver uppfattar jag som ytterligheter, extremer på sina yttersta spetsar. Men jag kan naturligtvis ha fel.
Ja det är möjligt, men min poäng var ju att även vid den trevligare tillvaron där man på alla sätt har bättre villkor än i kollektivavtalet fyller det en funktion att vara ansluten till ett kollektivavtal, man får (för stunden) inte ut något själv men är solidarisk med alla där avtalet ger en förbättrad tillvaro. Det gäller självklart inte bara de längst ner men det är kanske lättare att finna sympatier för dessa.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Vad jag förstått har de som jobbar hos Tesla både högre lön än övriga verkstäder och bättre försäkring. Betänk också att Tesla har betydligt lägre medelålder på sin arbetskår.

Sverigemodellen med maffiafack, nej tack. Det är dags för förändring
Facket förbjuder inte arbetsgivaren att fortsätta ge bättre vilkor än kollektivavtalet

• Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Facket förbjuder inte arbetsgivaren att fortsätta ge bättre vilkor än kollektivavtalet
Men det kan bli ett jäkla tjafs.
Tidigare arbetsplats gav mig (som hatar facket och aldrig kommer ansluta till något) högre lön än vad facket och arbetsgivaren kommit fram till ska gälla för de anslutna.

De redan anställda påpekade också innan att jag måste förhandla själv och inte rida på deras bra avtal. (Aningen skämtsamt)

Efter ett tag blev det känt att jag hade högre lön och facket blev tokiga.

• Gilla
AndersMalmgren och 3 till
  • Laddar…
Nu hotas klarna av strejk. Allså vafan. Strejk är sådant som pöbel och arbetare håller på (Och piloter förstås) med inte tjänstemän.

• Gilla
  • Älska
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Nu har vi ju valfrihet i Sverige, ingen arbetsgivare ska tvingas att teckna kollektivavtal om man inte vill ha det.

De anställda har valet att inte jobba där!

Så enkelt är det!
Det fungerar bra så länge det finns gott om arbeten att välja mellan. När arbetsplatsen ligger på ett ställe där det inte finns så mycket att välja på så går folk till sitt arbete även fast dom hatar sin arbetsplats och har dåliga arbetsförhållanden och usel lön. För dom har inte valmöjligheten att vara utan arbete eller byta arbetsgivare.

• Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det fungerar bra så länge det finns gott om arbeten att välja mellan. När arbetsplatsen ligger på ett ställe där det inte finns så mycket att välja på så går folk till sitt arbete även fast dom hatar sin arbetsplats och har dåliga arbetsförhållanden och usel lön. För dom har inte valmöjligheten att vara utan arbete eller byta arbetsgivare.
Man kan flytta dit jobben finns

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Men det kan bli ett jäkla tjafs.
Tidigare arbetsplats gav mig (som hatar facket och aldrig kommer ansluta till något) högre lön än vad facket och arbetsgivaren kommit fram till ska gälla för de anslutna.

De redan anställda påpekade också innan att jag måste förhandla själv och inte rida på deras bra avtal. (Aningen skämtsamt)

Efter ett tag blev det känt att jag hade högre lön och facket blev tokiga.
Jag har sett många som inte varit fackanslutna bråka om att andra anställda som inte heller varit fackanslutna haft bättre lön eller bättre förmåner. Så det har nog mera med människor att göra än facket i sig.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man kan flytta dit jobben finns
Visst kan man det. Om man tycker det är rimligt att man ska behöva riva upp sin familj och eventuellt flytta långt från föräldrar som kanske behöver tas om hand. Bara för att en arbetsgivare ska kunna missköta sig. Det leder också till centralisering till stora orter.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag har sett många som inte varit fackanslutna bråka om att andra anställda som inte heller varit fackanslutna haft bättre lön eller bättre förmåner. Så det har nog mera med människor att göra än facket i sig.
Om det skulle inträffa skulle jag dra två slutsatser.

Det finns utrymme för högre lön och det kanske är idé att försöka få upp sin egen mer.

Alternativt så är den med högre lön värd den på ett eller flera sätt som jag inte är. Tid för självinsikt

N Niq skrev:
Visst kan man det. Om man tycker det är rimligt att man ska behöva riva upp sin familj och eventuellt flytta långt från föräldrar som kanske behöver tas om hand. Bara för att en arbetsgivare ska kunna missköta sig. Det leder också till centralisering till stora orter.
Har man valt att bosätta sig på ett ställe med för litet utbud av jobb så är det ju vettigt

• Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
På dom flesta arbetsplatser där man inte är tjänsteman så har man lika lön utifrån anställningstid upp till en viss nivå, sedan har alla samma lön. Om denna nivå ligger på ett år eller fem år ska jag låta vara osagt. Hos oss ligger den på 6mån för dom som fått anställning.
Det har jag inte varit med om ännu.

N Niq skrev:
Svenskar är väl generellt ganska dåliga på att flytta för jobb. Vi har blivit för vana vid att nån annan ska lösa våra arbetsproblem. Illustreras klockrent av pappan i filmen bröllopsfotografen när fabriken ska lägga ner.

F
? Rkarlsson skrev:
Om detta stämmer, så håller jag med if metall.
Om Tesla löser de utan if metall håller jag med Tesla. Att ligga lägre i lön än resten av branschen betyder att de har jättedålig lön och har man inte arbetstidsförskortning så betyder det ju att arbetarna inte få en krona för att kunna ta ledigt lite.

De anställda på bolaget saknar

• Ett komplett paket med försäkringar hos Fora

• Det omfattande omställningsstöd som finns i huvudavtalet mellan arbetsmarknadens parter

• Lönerna ligger lägre än genomsnittet i Motorbranschavtalet

• Utan kollektivavtal garanteras inte årliga löneökningar

• De har inte möjlighet till deltidspension

• De har inte heller arbetstidsförkortning
Jag tänker såhär: Passar inte avtalen så tacka nej och jobba någon annanstans med bättre avtal.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har man valt att bosätta sig på ett ställe med för litet utbud av jobb så är det ju vettigt
Kan vara men inte alltid

Kretikos Kretikos skrev:
Svenskar är väl generellt ganska dåliga på att flytta för jobb. Vi har blivit för vana vid att nån annan ska lösa våra arbetsproblem. Illustreras klockrent av pappan i filmen bröllopsfotografen när fabriken ska lägga ner.
Har inte sett den filmen. Kan hända jag vet inte hur vanligt det är i andra länder men har en känsla av att ju längre söderut man kommer i Europa desto viktigare blir familj och släkt samt platsen man föddes på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.