AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tyvärr är det så att statliga skyddet för kulturbyggnadarna fungerar sådär. Och därför förfaller kyrkorna om det inte finns verksamhet i kyrkan. Som finansieras av skatten.
Om en kyrka förfaller är det för att svenska kyrkan låter den förfalla. Det är som att säga att Centerpartiet inte har råd med valaffischer.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Vad har lärarens etnicitet med det här att göra? Du kanske skulle lyssnat lika noga på lektionerna om särskrivning.
Har du något att tillföra diskussionen eller är du bara med i syförening?

• Gilla
  • Haha
Robin Lindberg och 2 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Hur många politiker finns på ambassaden?

Jag undrade hur många de där politikerna är. Hitills uppgår räkningen till 1 st.

Btw så var Juholt aldrig statsminister.
Ahh, vinet som pratade, Ljugholt var enbart statsministerkandidat och partiordförande för Såssegänget.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om en kyrka förfaller är det för att svenska kyrkan låter den förfalla. Det är som att säga att Centerpartiet inte har råd med valaffischer.
Det är knappast så att de har oändligt med pengar och inkomsterna dalar.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Kör du 90 tals bilar eller något sånt? Jag är inne på min andra tysk och det har bara varit bedrövligt.
Det är mycket trevligare att ha högt betalda bergstyskar som har har händerna på din bil än fattiga svenskar. Gud förbjude om det är utomeuropéer, fy. Det är som att ha keramikskiva i köket istället för Murano-kristall. Men se så; fortsätt bråka nu med varandra.

D Daniel 109 skrev:
Det är knappast så att de har oändligt med pengar och inkomsterna dalar.
Kyrkan har mycket pengar. Men pengarna är låsta i stiftelser och kan inte tas ut hur som helst.

S skogaliten skrev:
Kvalificerat skitsnack.

Eller som vår svenskalärare brukade säga: kväkande från okunnighetens dypöl.

Jag har jobbat många, många år i IT-branschen på stora företag med kollektivavtal.

Kollektivavtalet ger en basplatta för löner och lönesättning, och grundläggande ordning och reda vad avser arbetsrelaterade försäkringar, tjänstepension, arbetstidsregler och ersättningar, men inte sjutton hade "alla samma lön".

Den förhandlade varje arbetstagare individuellt, liksom eventuella extra förmåner.

Men det är väl inte så lätt att veta för den som struntar i att studera verkligheten.
Så du menar @JanneJanne123 ljuger då som jobbar just på en hyffsad stor IT-avdelning. Han sitter i lönesättande position och har observerat hur facket normaliserar lönerna. Han är dessutom inte ensam att komma med samma observationer.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Är inte detta en icke-fråga?

Det som facket reglerar kommer snart att skötas av datorer/robotar/maskiner/AI. Eftersom tesla i grunden redan är konstruerad för detta är detta en snabbt övergående fas. Övriga kommer att följa efter. Och huka er tjänstemän då det inte längre bara är ”dirty, dull and dangerous” som ersätts utan även skrivbordsarbete, också sådant som idag är statusfyllt och uppbär relativt hög lön.

Med andra ord kommer maskinerna klia varandras ryggar och datorerna slicka varandras rövar utan mänsklig inblandning.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt av IF Metall att de äntligen sätter ner foten.

Har du verksamhet i Sverige så rättar du dig i ledet och tecknar kollektivavtal för de kollektivanställda, precis som alla andra vettiga arbetsgivare. Självklart skall ett företag som vägrar den svenska modellen hindras från att verka på den svenska marknaden.

Till och med Herr Bezos fick ju in det i skallen rätt kvickt när Amazon började få kollektivanställda i Sverige, det var ju givetvis lite knorr i början.....

Skönt att Transportarna väljer att sympatisera, det går ju även att utöka till att också störa reservdelskedjan genom att vägra hantera deras gods i containerhamnarna... Eller transporter till byggen av laddstolpar?

• Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så du menar @JanneJanne123 ljuger då som jobbar just på en hyffsad stor IT-avdelning. Han sitter i lönesättande position och har observerat hur facket normaliserar lönerna. Han är dessutom inte ensam att komma med samma observationer.
Menar du att vi andra som har andra erfarenheter av facket ljuger?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Skulle inte musken ha råd med kollektivavtal. 😆
Ska han bygga nästa raket av tusenlappar eller?

Mats-S
Unikt namn Unikt namn skrev:
Skulle inte musken ha råd med kollektivavtal.
Råd har han, men vanliga arbetare är något som han totalt nervärderar, fan ta dom om dom kommer och ställer några krav!

Bara att hoppas på att företagen som har Tesla som valbar tjänstebil efter det här tar bort det valet och ersätter det med europeiska märken som har en modern syn på hur man ska behandla sina anställda. Finns många mycket bättre bilar att välja på dessutom.

Tesla är en svulstig yanketrashbil som har överlevt sig själv, dessutom med en företagsledare som totalt saknar verklighetsanknytning till hur en företagsledare ska verka i dagens samhälle. Han må vara världens rikaste person, men självinsikt, empati och ödmjukhet verkar vara helt okända begrepp för honom ...

• Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Menar du att vi andra som har andra erfarenheter av facket ljuger?
Snarare ingen koll på vad man kan få för förmåner och lön på icke anslutna bolag. Att facken normaliserar löner

• Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Musk verkar vara en mycket speciell man och han verkar inte bry sig speciellt mycket om sina anställda. Däremot tror jag han bryr sig rätt mycket om "mänskligheten".

Jag skulle själv nog inte vilja jobba på ett företag ägt av honom, även om det nog är otroligt utvecklande.

Men han är ju extremt tydlig med vad som gäller. Jobba halft ihjäl dig. Eller sluta eller bli sparkad.

Det bästa är väl att helt enkelt undvika jobba på / för Tesla om man inte köper detta.

Jag förstår att facket inte vill ha företag som Tesla i Sverige. Men jag tror att de tagit sig vatten över huvudet. Han har väl själv erkänt att han har ett antal "diagnoser", asperger mm. - han verkar också ha ett antal principer han inte viker sig för. Jag tror IF Metall har mött sin överman här. Han har större kassa än Metall. Han är nog fan mer tjurskallig och envis även om jag tror Metall generellt är bland de mest "idiotiska" i avseendet att låta princip gå före pragmatik så tror jag Musk kommer slå dem.

Jag tror Tesla kommer sparka all sin Svenska personal och hyra in dem som bemanningskonsulter av nåt annat bolag istället om inte facket ger upp. Det är en större förlust för Tesla att skriva på kollektivavtal än att gå ur Sverige.

Tills dess tror jag Metall kommer tömma sin kassa fram till att medlemmarna tröttnar på kommande höjda avgifter.

Det enda som kan göra att detta lyckas tror jag är om facket får med fackföreningar i ett större antal andra Europeiska länder. Då finns nog chans att Tesla backar på detta. Annars tror jag att de som vill köra Tesla får köpa den från ett annat Europeiskt land och på så sätt runda detta.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
H
Titta på denna video. Tycker Peter går igenom alla problem på ett bra sätt.
Lönen är lägre bland tesla anställd.
Att dom får köpa aktier till bra pris, men då måste aktien gå upp.
Om tesla hittar andra vägar att serva bilar så är det strejkbryeri, vilket inte ens Teslas informationschef i sverige fattade och avslutade interjuvn för att kolla upp om det var sant.

Kommer ny video idag måndag lät det som med mera info i ämnet.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.