591 358 läst · 12 866 svar
591k läst
12,9k svar
Tesla och kollektivavtal
Nu finns det knappt några arbetare som är LO anslutna som är sossar längre..... nutidens sossar är mer Tilde de Paul, ragatan Strömsted mfl.O ostmannen skrev:
De som mest behöver kollektivavtal är väl de som har svårast att hitta ett annat jobb, dvs där det inte bara går att välja och vraka, inte där erbjudande och förmåner X kan vägas mot Y och Z. Utan där kanske månader och år läggs på att hoppa mellan hopp och förtvivlan, där några timmar här kanske kan bytas mot fasta tider där. Att skapa en dräglig tillvaro med trygghet där banken vet att du kommer fortsätta ha samma timmar och faktiskt går med på ett lån till bostaden där din familj får plats.
Att dessa avtal inte fyller samma roll på en arbetsplats där rekrytering är den största huvudvärken är ju självklart. När genomsnittlig löneökning ligger på 6% / år och bonusen snittar på 100 -> 200k om året. De anställda har alla 7 veckor semester, ansvarar själva för sina timmar i förtroende och kan lämna in semesteransökan två dagar efter att de drog på 6veckor ledighet. Då tillför knappast ett kollektivavtal något som inte redan fanns kan man tro. Men det de faktiskt bidrar med är att normalisera användandet av kollektivavtal, att göra det till något självklart, att solidifiera 'den svenska modellen' tvärs över hela arbetsmarknaden. Ett företag som ställer upp med kollektivavtal förbinder sig också att gå med i blockad om så kallats.
Min tro på att börsnoterade företag skulle ta ett solidariskt ansvar, utöver på rent egoistiska grunder (som tex marknadsföring som man ser gynnar bolaget) är lika med 0. Alltså ställer jag mig solidariskt med de som inte har det jag har, jag äter hellre en dyrare middag ute, kör en något dyrare bil eller vad konsekvensen för drägliga liv må vara. Vad herr Musk tycker om den saken får väl stå för honom men vill han inte spela boll i Sverige om vi inte spelar på hans regler så får det väl vara som det är med den saken om du frågar mig. Det kommer fler företag som vill etablera sig här. Just nu anser jag möjligen att social problem och kriminalitet skulle vara ett större hot mot det än obstruerande fackförbund.
Att dessa avtal inte fyller samma roll på en arbetsplats där rekrytering är den största huvudvärken är ju självklart. När genomsnittlig löneökning ligger på 6% / år och bonusen snittar på 100 -> 200k om året. De anställda har alla 7 veckor semester, ansvarar själva för sina timmar i förtroende och kan lämna in semesteransökan två dagar efter att de drog på 6veckor ledighet. Då tillför knappast ett kollektivavtal något som inte redan fanns kan man tro. Men det de faktiskt bidrar med är att normalisera användandet av kollektivavtal, att göra det till något självklart, att solidifiera 'den svenska modellen' tvärs över hela arbetsmarknaden. Ett företag som ställer upp med kollektivavtal förbinder sig också att gå med i blockad om så kallats.
Min tro på att börsnoterade företag skulle ta ett solidariskt ansvar, utöver på rent egoistiska grunder (som tex marknadsföring som man ser gynnar bolaget) är lika med 0. Alltså ställer jag mig solidariskt med de som inte har det jag har, jag äter hellre en dyrare middag ute, kör en något dyrare bil eller vad konsekvensen för drägliga liv må vara. Vad herr Musk tycker om den saken får väl stå för honom men vill han inte spela boll i Sverige om vi inte spelar på hans regler så får det väl vara som det är med den saken om du frågar mig. Det kommer fler företag som vill etablera sig här. Just nu anser jag möjligen att social problem och kriminalitet skulle vara ett större hot mot det än obstruerande fackförbund.
Renoverare
· Stockholm
· 18 499 inlägg
De gör det inte av generositet utan annars skulle de duktiga slutaT TypRätt skrev:De som mest behöver kollektivavtal är väl de som har svårast att hitta ett annat jobb, dvs där det inte bara går att välja och vraka, inte där erbjudande och förmåner X kan vägas mot Y och Z. Utan där kanske månader och år läggs på att hoppa mellan hopp och förtvivlan, där några timmar här kanske kan bytas mot fasta tider där. Att skapa en dräglig tillvaro med trygghet där banken vet att du kommer fortsätta ha samma timmar och faktiskt går med på ett lån till bostaden där din familj får plats.
Jo jag har försökt få ett fokus på USA och det som händer där med den gode Elon Musk.AndersMalmgren skrev:
Man hittar bara summariskt hur han belönar sina anställda.
https://edition.cnn.com/2023/10/12/business/tesla-union-uaw-strike/index.html
Länken är då "mainstream" och från CNN med en Bidensyn på tillvaron
Men hur gör han?
Man kan ju jämföra löneutvecklingen i Sverige med kollektivavtal och ett land som nästan saknar kollektivavtal och där man låter de styrande bestämma lägstalöner. Där skulle jag säga att vi i Sverige har det bättre, och där krävs fortsatta kollektivavtal för att vi inte ska få ha kvar det vi har.Jonatan79 skrev:
Jo men kollektivavtalen kommer från en tid när hela Sverige expanderade och vi hade en blomstrande industri och S+LO kunde samarbeta. Så ser det inte ut idag och det vankas nog nya tider i misärens EU.O ostmannen skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så allt är svart eller vitt då?T TypRätt skrev:De som mest behöver kollektivavtal är väl de som har svårast att hitta ett annat jobb, dvs där det inte bara går att välja och vraka, inte där erbjudande och förmåner X kan vägas mot Y och Z. Utan där kanske månader och år läggs på att hoppa mellan hopp och förtvivlan, där några timmar här kanske kan bytas mot fasta tider där. Att skapa en dräglig tillvaro med trygghet där banken vet att du kommer fortsätta ha samma timmar och faktiskt går med på ett lån till bostaden där din familj får plats.
Skillnaden är att vi har garanterad minimilön och arbetsgivaren kan inte göra precis som den vill.AndersMalmgren skrev:
Det kan jag vittna om att ett icke anslutet företag gör och där var de de med brunast tunga som blev mest gynnade.
Vi som inte ville vara slavar slutade ju till sist. =)
Renoverare
· Stockholm
· 18 499 inlägg
Det är bara underpresterare som skyller på de med hög lön slickar röv. Det kanske finns något exempel på det. Men i de alla flesta fall är det för att de levererar värdeRkarlsson skrev:
Allt behöver inte vara svart eller vitt. Jag tror kollektivavtal har tjänat landet bra och kan fortsatt göra det i de mer utsatta branscherna.
Men jag tycker inte att man ska tvinga på det på välfungerande företag som följer lagen. Facken är starka och de kommer inte att försvinna. Kanske för starka.
Omställningen till elbilar kommer oavsett du vill eller ej och Tesla Model Y är nu den mest sålda bilen i Sverige. Det är bara Kinesiska BYD som skulle kunna fylla luckan om Tesla drevs ur landet (vissa här vill ju uppenbarligen att de ska döden dö). Men är det värt priset för er? Att släppa spelplanen fri till en kinesisk biltillverkare.
Kom inte och säg att Volvo och VW kan bygga upp motsvarande tillverkningskapacitet under detta årtionde för jag kommer inte att tro er.
Men jag tycker inte att man ska tvinga på det på välfungerande företag som följer lagen. Facken är starka och de kommer inte att försvinna. Kanske för starka.
Omställningen till elbilar kommer oavsett du vill eller ej och Tesla Model Y är nu den mest sålda bilen i Sverige. Det är bara Kinesiska BYD som skulle kunna fylla luckan om Tesla drevs ur landet (vissa här vill ju uppenbarligen att de ska döden dö). Men är det värt priset för er? Att släppa spelplanen fri till en kinesisk biltillverkare.
Kom inte och säg att Volvo och VW kan bygga upp motsvarande tillverkningskapacitet under detta årtionde för jag kommer inte att tro er.
Jo men nu har vi ju alltid underpresterare och de som hellre tar order än att tänka själv.AndersMalmgren skrev:
Det bara är så....
Renoverare
· Stockholm
· 18 499 inlägg
Det här är ett ointelligent resonemang.Rkarlsson skrev:
Det är sällan man vill tacka nej till en befordran, har många exempel på att det absolut inte handlar om rövslickeri. Tackar du nej till tjänsten kommer du att få jobba åt andrahandsvalet, din mindre kvalificerade kollega.
Som högkompetent i en fungerande organisation knuffas du uppåt, ibland mot din egentliga vilja.
Jo förvisso men det är en klart märklig verklighet vi lever i när "muppar" inte förstår det här med att prestera eller tänka själv.AndersMalmgren skrev:
Det var enklare förr när någon stog vid en svarv och skulle tillverka så många pryttlar som möjligt och slapp tänka.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 26 065 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 26 065 inlägg
Så är det väl alltid. De som inte känner lojalitet mot företaget/organisationen utan istället vill köra sin egen grej får det tufft. Den huvudsakliga grunden för avancemang är ju inte ens inneboende förträffliga "kompetens" utan att man faktiskt genererar värde för företaget/organisationen genom att lira boll. Lirar du inte boll så blir det ohållbart till sist alldeles oavsett hur kompetent man i teorin är.Rkarlsson skrev: