571 528 läst · 12 255 svar
572k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 683 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
I första stycket beskriver du en grupp som bara upplever mörker och allmän håglöshet.T TypRätt skrev:
"De som mest behöver kollektivavtal är väl de som har svårast att hitta ett annat jobb, dvs där det inte bara går att välja och vraka, inte där erbjudande och förmåner X kan vägas mot Y och Z. Utan där kanske månader och år läggs på att hoppa mellan hopp och förtvivlan, där några timmar här kanske kan bytas mot fasta tider där. Att skapa en dräglig tillvaro med trygghet där banken vet att du kommer fortsätta ha samma timmar och faktiskt går med på ett lån till bostaden där din familj får plats."
I andra stycket finns det bara vinnare, dom framgångsrika, pengarna strömmar in.
"Att dessa avtal inte fyller samma roll på en arbetsplats där rekrytering är den största huvudvärken är ju självklart. När genomsnittlig löneökning ligger på 6% / år och bonusen snittar på 100 -> 200k om året. De anställda har alla 7 veckor semester, ansvarar själva för sina timmar i förtroende och kan lämna in semesteransökan två dagar efter att de drog på 6veckor ledighet."
Jag misstänker att majoriteten befinner sig mellan dessa grupper, schyssta anställningsförhållanden, okej lön, 4-5V semester osv. Det du beskriver uppfattar jag som ytterligheter, extremer på sina yttersta spetsar. Men jag kan naturligtvis ha fel.
Medlem
· Stockhollm
· 74 inlägg
Hur många, i antal är de där politikerna som "bara flyttas runt" och behåller löner och förmåner?J jonaserik skrev:Som tillägg på mitt inlägg, för många år sedan, på min pappas tid och senare, så skulle varje anställd som var med i facket, skicka i avgiften själv. Kommer inte ihop tid nu, men sedemera kom det till i avtalen att arbetgivaren ska dra beloppet från den anställdes nettolön och betala in till facket om kollektivavtal finns. Finns ett avtal så ska arbetsgivaren dra från den anställde oavsett om hen är med i facket eller inte, finner det märkligt att få till ett sådant avtal. Det med att arbetsgivaren numera ska betala in avgiften för alla inom företaget är för att stärka fackets kassa rejält, ingen ska kunna komma undan. Annars kan det bli att en del inte betalar som dom ev ska göra och facket missar en hel del på detta.
Så det är den egocentriska delen som styr fackets anda i slutändan. Ekonomi.
Som parantes : En av mina anställda sa: Fan vad dum man är som valt att bli hantverkare, man skulle bli politiker eller ombudsman på facket, då var lyckan gjord. Blir man obekväm som politiker så flyttas man bara runt, men behåller sin lönenivå, eller ombudsman och blir obekväm med medlemmarna så flyttas det bara upp ett pinnhål. Det gäller att behålla sin plats eller högre upp och det görs tydligast inom politiken och även facken.
Har sett det både politiskt och fackligt, det sistnämnda i de kontroverser som jag haft med facket, där en var otroligt besvärlig och påtalade det. Hen åkte upp ett pinnhål. Sen finns det dom som ska visa framfötterna och framförallt ge sig på mindre företag, som inte har tid eller resurser för att dividera. Läs lite här.
[länk]
EDIT Här finns mer att söka i och läsa om negativt och kanske positivt om facken.
Blev lite fel länk, ber om ursäkt, ny här
[länk]
Var för någonstans finns dessa?
Först på svenska ambassaden på Island som fikaansvarig och sedan i södra Afrika. Ledtråd: den statsminister (S) som satt på posten kortast tid i svensk historia.S skogaliten skrev:
Kvalificerat skitsnack.AndersMalmgren skrev:
Eller som vår svenskalärare brukade säga: kväkande från okunnighetens dypöl.
Jag har jobbat många, många år i IT-branschen på stora företag med kollektivavtal.
Kollektivavtalet ger en basplatta för löner och lönesättning, och grundläggande ordning och reda vad avser arbetsrelaterade försäkringar, tjänstepension, arbetstidsregler och ersättningar, men inte sjutton hade "alla samma lön".
Den förhandlade varje arbetstagare individuellt, liksom eventuella extra förmåner.
Men det är väl inte så lätt att veta för den som struntar i att studera verkligheten.
Redigerat:
Tror du att kollektivavtal i så fall kommer att vara normerande vad avser löner och ersättningar, om bara några företag har kollektivavtal?W witten skrev:Allt behöver inte vara svart eller vitt. Jag tror kollektivavtal har tjänat landet bra och kan fortsatt göra det i de mer utsatta branscherna.
Men jag tycker inte att man ska tvinga på det på välfungerande företag som följer lagen. Facken är starka och de kommer inte att försvinna. Kanske för starka.
Omställningen till elbilar kommer oavsett du vill eller ej och Tesla Model Y är nu den mest sålda bilen i Sverige. Det är bara Kinesiska BYD som skulle kunna fylla luckan om Tesla drevs ur landet (vissa här vill ju uppenbarligen att de ska döden dö). Men är det värt priset för er? Att släppa spelplanen fri till en kinesisk biltillverkare.
Kom inte och säg att Volvo och VW kan bygga upp motsvarande tillverkningskapacitet under detta årtionde för jag kommer inte att tro er.
Det kommer att sluta med lagstadgade lägstalöner som blir lägre än de löner som fackföreningar kan förhandla fram, och en urholkning av övriga ersättningar.
Det resulterar i sjunkande löner och förmåner för alla till slut.
Knappast vad man önskar för sina barn och barnbarn...
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Hur många politiker finns på ambassaden?Jonatan79 skrev:
Jag undrade hur många de där politikerna är. Hitills uppgår räkningen till 1 st.
Btw så var Juholt aldrig statsminister.