570 863 läst · 12 253 svar
571k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Ok sluta bråka barn!
Alla snyltare ställer sig på höger sida.
Alla Bamse-tramse-sossar ställer sig till vänster. Någon ytterlighet som känner att ni blev lämnade kvar i mitten? Ni kan bara dra åt h-vete o lämna landet mellanmjölk för nu ska det bli åka av.
Förresten jag ångrade mig, vill man lajva vilda västern kan jag rekommendera High Chaparral förbannat kul ställe, va tvungen att googla och de har även 4! olika kollektivavtal. Kan bjuda Musk på en Jul-Must o en entré biljett. Ni andra kan ju följa med o göra upp där men jag är för snål för att bjuda er, men jag tror ni har råd själva. 😁
Alla snyltare ställer sig på höger sida.
Alla Bamse-tramse-sossar ställer sig till vänster. Någon ytterlighet som känner att ni blev lämnade kvar i mitten? Ni kan bara dra åt h-vete o lämna landet mellanmjölk för nu ska det bli åka av.
Förresten jag ångrade mig, vill man lajva vilda västern kan jag rekommendera High Chaparral förbannat kul ställe, va tvungen att googla och de har även 4! olika kollektivavtal. Kan bjuda Musk på en Jul-Must o en entré biljett. Ni andra kan ju följa med o göra upp där men jag är för snål för att bjuda er, men jag tror ni har råd själva. 😁
Renoverare
· Stockholm
· 18 634 inlägg
Hur många under 30 har 6 veckor i kommun. Personligen så valde jag löneväxla istället för att ta mer semester då min sambo ändå bara hade 6 veckor. Trist och ta semester själv. Men jag hade ju kunnat förhandla mer semester om jag velat.P Putte 9497 skrev:
Betydligt mer vet jag inte. Maximalt 32 jämfört med 30 i kommun.P Putte 9497 skrev:
https://ka.se/2022/06/06/hur-manga-semesterdagar-far-jag-spara-och-hur-manga-har-jag-ratt-till/
Och maximalt 35 i statlig tjänst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://st.org/rad-och-stod/anstall...faq/hur-manga-semesterdagar-har-jag-ratt-till
Mer visst, men betydligt mer håller jag inte med om.
Det hade du kunnat på ett anslutet också, det är en skröna att man inte kan få högre lön på anslutna företag, arbetat på företag som betalar multiplar av avtalslönerna. Verkar vara total förvirring om vad ett kollektivavtal innebär.AndersMalmgren skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Klart det går att få till, men då krävs en hel del trixande med byte av ”roll” och annat otyg. Kollektivavtalsanslutna företag har enligt min erfarenhet en tendens att luta sig på avtalet åt andra hållet också och använda det som argument att hålla nere löneökningar även om det står dem fritt att sätta en annan lön. Speciellt när vi anställer yngre förmågor behöver vi vara taktiska med ingångslönen och ibland sätta den orimligt högt, för annars kommer de halka efter så i lön så att när de börjar bli duktiga väljer att söka sig utanför företaget för att få mer än de fackförhandlade 2-3% som det brukade vara.
Det tror jag inte, alla bolag anställer från samma pool och att försöka ge någon halva lönen och peka på kollektivavtalet ger vakanser, det gäller såklart inte alla roller i bolagen men för de som anser sig vara värda mer så får man det oavsett kollektivavtal. Verkligheten slår dikten även här.Alfredo skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 634 inlägg
Vi är taktiska med ingångslönen eftersom vi är rädda att vi inte kommer ge rimliga löneökningar även fast det står oss fritt att göra så? Men vi vet inte riktigt varför vi agerar på detta sätt som vi ser som ett problem som måste hanteras?JanneJanne123 skrev:Klart det går att få till, men då krävs en hel del trixande med byte av ”roll” och annat otyg. Kollektivavtalsanslutna företag har enligt min erfarenhet en tendens att luta sig på avtalet åt andra hållet också och använda det som argument att hålla nere löneökningar även om det står dem fritt att sätta en annan lön. Speciellt när vi anställer yngre förmågor behöver vi vara taktiska med ingångslönen och ibland sätta den orimligt högt, för annars kommer de halka efter så i lön så att när de börjar bli duktiga väljer att söka sig utanför företaget för att få mer än de fackförhandlade 2-3% som det brukade vara.
Det är väl väldigt vanligt att man lockar till sig nya anställda med en hög ingångslön när det är svårt att hitta arbetskraftJanneJanne123 skrev:Klart det går att få till, men då krävs en hel del trixande med byte av ”roll” och annat otyg. Kollektivavtalsanslutna företag har enligt min erfarenhet en tendens att luta sig på avtalet åt andra hållet också och använda det som argument att hålla nere löneökningar även om det står dem fritt att sätta en annan lön. Speciellt när vi anställer yngre förmågor behöver vi vara taktiska med ingångslönen och ibland sätta den orimligt högt, för annars kommer de halka efter så i lön så att när de börjar bli duktiga väljer att söka sig utanför företaget för att få mer än de fackförhandlade 2-3% som det brukade vara.
Detta verkar inte gälla för vår F.d. Sveriges statsminister Stefan Löfven som ju arbetat för just IF Metall...K Kasken skrev:Helt rätt av IF Metall att de äntligen sätter ner foten.
Har du verksamhet i Sverige så rättar du dig i ledet och tecknar kollektivavtal för de kollektivanställda, precis som alla andra vettiga arbetsgivare. Självklart skall ett företag som vägrar den svenska modellen hindras från att verka på den svenska marknaden.
Till och med Herr Bezos fick ju in det i skallen rätt kvickt när Amazon började få kollektivanställda i Sverige, det var ju givetvis lite knorr i början.....
Skönt att Transportarna väljer att sympatisera, det går ju även att utöka till att också störa reservdelskedjan genom att vägra hantera deras gods i containerhamnarna... Eller transporter till byggen av laddstolpar?
Han jobbar nu Rud Pedersen som säger
"För att hitta rätt spetskompetens och talang har de INTE kollektivavtal, meddelar byrån. "
Vore kul om något fackförbund vågar ta striden mot Stefan Löfven som uppenbarligen arbetar för ett företag som öppet INTE vill ha kollektivavtal för att kunna locka talang och spetskompetens.
Betyder det då att företag som har kollektivavtal inte kan locka talang och spetskompetens?
https://x.com/detljuvalivet/status/1671445585285488642?s=20
Detta är alltså ett bolag med 300 anställda i Sverige som omsätter mer än en halv miljard, dvs mer anställda än vad som finns i Teslas verkstäder.
Varför sätter inte facken in blockad mot Stefans Löfvens arbetsgivare?
Stor humor! Det är inte så noga, kom igen nu facken, buss på!F fixarmicke skrev:Detta verkar inte gälla för vår F.d. Sveriges statsminister Stefan Löfven som ju arbetat för just IF Metall...
Han jobbar nu Rud Pedersen som säger
"För att hitta rätt spetskompetens och talang har de INTE kollektivavtal, meddelar byrån. "
Vore kul om något fackförbund vågar ta striden mot Stefan Löfven som uppenbarligen arbetar för ett företag som öppet INTE vill ha kollektivavtal för att kunna locka talang och spetskompetens.
Betyder det då att företag som har kollektivavtal inte kan locka talang och spetskompetens?
[länk]
Detta är alltså ett bolag med 300 anställda i Sverige som omsätter mer än en halv miljard, dvs mer anställda än vad som finns i Teslas verkstäder.
Varför sätter inte facken in blockad mot Stefans Löfvens arbetsgivare?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Nja, riktigt så enkelt är det inte, vi får facket på oss när vi ökar någon mer än vad som är framförhandlat. Ingångslön bryr de sig dock inte om.S Skopan skrev: