537 550 läst · 11 576 svar
538k läst
11,6k svar
Tesla och kollektivavtal
Kanske handlar mer om att IF Metall vill få in de där 1.5% av lönekostnaden som nämndes tidigare i tråden, det var nyheter för mig.
"Betala oss en andel av er inkomst, annars ser vi till att ni behöver stänga ner" låter mer som ett citat från en gangster film, men kanske i slutändan är det som driver på hela cirkusen. Skulle förklara varför de är så vaga runt vad som är så dåligt i deras nuvarande avtal.
"Betala oss en andel av er inkomst, annars ser vi till att ni behöver stänga ner" låter mer som ett citat från en gangster film, men kanske i slutändan är det som driver på hela cirkusen. Skulle förklara varför de är så vaga runt vad som är så dåligt i deras nuvarande avtal.
Ja jäkl*** i min låda.Mikael_L skrev:Ett tips för dem som startar/har företag, och tänker ha anställda.
Ha två AB, ett som rymmer själva affärsverksamheten, utan anställda (ja ägarna kan ju vara anställda).
Det andra håller personalpoolen, och säljer tjänst till det första företaget.
Då kan man när som helst avveckla personaldelen när facket börjar krångla osv.
Man startar ett nytt AB, och anställer de man vill ha kvar, och sen avvecklar man det gamla bolaget.
Nu föreslås detta t.o.m av IF metall själva.
https://sverigesradio.se/artikel/if-metall-sa-kan-teslakonflikten-losas
Fattar de själva vilken Pandoras ask de öppnar.
Perfekt att ha de anställda i ett (eller några) bolag.
Så sätter man bolaget med de "sämsta" anställda i likvidation lite då och då, och erbjuder de anställda man vill ha kvar en bättre anställning i nästa bolag i hackordningen.
Och bråkar facket, får alla gå.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Det är ett sätt så att ingen ska behöva tappa ansiktet. Fast tror hellre Tesla anlitar underleverantörer som WerkstaMikael_L skrev:Ja jäkl*** i min låda.
[länk]
Så sätter man bolaget med de "sämsta" anställda i likvidation lite då och då, och erbjuder de anställda man vill ha kvar en bättre anställning i nästa bolag i hackordningen.
Ja, fackanställda i ett bolag, icke i ett annat, tada!Mikael_L skrev:Ja jäkl*** i min låda.
[länk]
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Jag tycker alla icke anslutna borde strejka på bolag som är anslutna till man tar bort kollektivtavtalet på bolaget i fråga.J JohanLun skrev:Jag sitter här och funderar. Kanske ska vi börja strejka oftare. Den svenska modellen har ju uppenbarligen havererat. Varför ska bara metallarna få bättre villkor? Jag betalar ju för fanken åxå fackavgift, jag vill inte sympatistrejka med dem, jag strejkar hellre för min egen lön. Upp till kamp!
Jag har inte varit i frankrike på många år, men för drygt 20 år sen var jag där ett par gånger i rad och jag tror att varannan gång jag var där var det nån strejk eller protest. Tåget stannade när jag var på väg till flygplatsen. Bara lugn sa en engelskspråkig medpassagerare, strejkerna i frankrike är ofta men korta. Om en halvtimme är tåget igång igen. En annan gång kom ett tåg med traktorer och tippade skit framför kommunhuset. Detta är förstås något att ta efter! Kanske kan vi få mycket högre lön! Jag vet hur pressat företaget är att få klart projekt i tid, såklart skulle ett avbrott på ett par veckor vara jättejobbigt, så hota med det så kanske lönen går upp ett par tusenlappar för alla på momangen!
Upp till kamp! Nu strejkar vi alla för bättre villkor! Hjälp till att höja inflationen!
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Det är så är det redan fungerar pga LAS. Men jag har hört att fackavtal ofta smittas mellan bolag i en koncernMikael_L skrev:Ja jäkl*** i min låda.
[länk]
Haha. Japp.Mikael_L skrev:Ja jäkl*** i min låda.
[länk]
Men är det inte lite så som driften av kollektivtrafiken (SL) i stockholm fungerat...
Känns som det inte blir bättre för den anställde?
Allvetare
· Östergötland
· 4 164 inlägg
Bolagen behöver väl inte vara i koncern?AndersMalmgren skrev:
Bolaget med affärerna kan man väl lämpligtvis lägga i ett holdingbolag om man har tanke på att kliva av ägandet någon gång med skattefördelar, eller vill ha flera bolag utan kollektivavtal.
Bolaget med kollektivavtal bör väl inte vara i någon koncern, utan man får hålla vinsten på nära noll, dvs sälja arbetskraften till bolaget med själva affären i så billigt som möjligt.
Utmärkt sätt att slippa ta långsiktigt ansvar! Denna goda idé som tidigare dryftats i denna tråden men nu också föreslås av Metall kan ju flera företag ta efter. Lägg alla anställda i småbolag som lätt kan likvideras, hyr sedan ut dem till de större bolagen. Så fint att runda LAS, billigare än att ta in konsulter och väldigt flexibelt. Säg upp alla och starta ett nytt bolag. Anställ de du vill ha kvar. Ja, tänk vad Metall kan hjälpa sina medlemmar! Detta blir säkert mycket bättre för de som jobbar på tesla!Mikael_L skrev:Bolagen behöver väl inte vara i koncern?
Bolaget med affärerna kan man väl lämpligtvis lägga i ett holdingbolag om man har tanke på att kliva av ägandet någon gång med skattefördelar, eller vill ha flera bolag utan kollektivavtal.
Bolaget med kollektivavtal bör väl inte vara i någon koncern, utan man får hålla vinsten på nära noll, dvs sälja arbetskraften till bolaget med själva affären i så billigt som möjligt.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Svårt flytta pengar mellan bolagen om det inte är en koncernstrukturMikael_L skrev:Bolagen behöver väl inte vara i koncern?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 640 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 640 inlägg
Vilket företag sköter medlemsfakturering åt facket?P Peter787 skrev:
Jag vet att det har förekommit på kollektivsidan att det har dragits på lönen men det kan fan inte höra till vanligheterna. Men jag vet inte, jag har aldrig varit med i ett sosse-fackförbund så jag vet inte. På tjänstemannasidan så betalar man själv, man anses väl generellt ha kapacitet att hantera det på egen hand. Är fackavgift ens avdragsgillt?