561 558 läst · 12 030 svar
562k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Finns ingen lönelag så den är bara hitte-på.B bo-ca skrev:
Jag tänker på lagar om arbetsmiljö, arbetstid/dygnsvila (det absurda i Sverige är att arbetstidslagen delvis kan avtalas bort i ett kollektivavtal även om EU nu satt ner foten gällande dygnsvila som tidigare kunde avtalas bort).
Det var långa köer på alla apotek på den tiden det var monopol. Och när det bara fanns en Bilprovning så fick man vänta i snitt trekvart även om man var på plats i god tid till sin bokade tid. Det finns verksamheter som inte borde privatiseras, men de flesta mår bra av diversifiering och konkurrensutsättning.P Putte 9497 skrev:
Kan jag som sympatiåtgärd få sluta betala pengar till de tjänster som blockerar teslaägare... eller förresten, jag kanske kan både slippa betala till de som blockerar teslaägare OCH de som inte har kollektivavtal? För visst är sympatiåtgärder tillåtna?A ajn82 skrev:
Turligt nog vet jag inte vad "musiken om historien om sverige" är för något, jag hade inte tänkt lyssna på den ändå. Jag är tveksam om teslaägarna bryr sig, förhoppningsvis byter de från spotify till en annan tjänst. Som inte har anställda i Sverige.
Jag tycker nu som sympatiåtgärd att alla fackförbund borde gå i blockad mot alla som inte är kollektivanslutna. Rakt av. Hela samhället.
Helst kan man sätta Stefan Löfven i blockad. Jag har aldrig tyckt han var nåt bra så det vore skönt om vi kunde slippa honom... Och Håkan Hellström, jag har inget emot honom men håller med författaren att jag inte kommer sakna honom...
Var detta förresten skämt / ironi... eller allvar?
Det verkar det ju inte göra då man kan ta ut folk i sympatiåtgärder på företag som har kollektivavtal, de blir ändå av med jobb och inkomster. Som vanligt ren lögn från sossemaffian.B bo-ca skrev:
Det du tycker är absurt tycker alla andra är bra, genom att spetsigt och träffsäkert kunna anpassa arbetstiderna för några yrken så har en för båda partnerna bättre lösning kunnat användas.P Peter787 skrev:
Vi kommer alla att lida av denna lagstiftning genom högre kostnader, personalbrist och med det sämre täckning/tillgänglighet.
Detta är ett utmärkt exempel på hur det kan se ut i vissa situationer när man måste ta till lagstiftning istället för kollektivavtal. Jag tycker det är mer än märkligt att man driver på för mer av detta.
Nu förekommer det ju köer även idag, men eftersom medicinerna är sparsamt tillgängliga så är det ju schampo och hudkräm som erbjuds och de köar man inte för, skulle det vara kö så köper man samma på ICA.H hhallen skrev:Det var långa köer på alla apotek på den tiden det var monopol. Och när det bara fanns en Bilprovning så fick man vänta i snitt trekvart även om man var på plats i god tid till sin bokade tid. Det finns verksamheter som inte borde privatiseras, men de flesta mår bra av diversifiering och konkurrensutsättning.
Det är väl lite samma sak med bilbesiktning, idag slipper man både köer och anmärkningar, frågan är varför man ska köpa den årliga välsignelsen öht.
Akavia, Finansförbundet och Unionen var nyligen väldigt nära konflikt. De tillhör inte någon s-maffia vad jag vet.mnils skrev:
Annars har du rätt att när S bildades var de tongivande organisationerna just från fackföreningsrörelsen.
Jag sitter här och funderar. Kanske ska vi börja strejka oftare. Den svenska modellen har ju uppenbarligen havererat. Varför ska bara metallarna få bättre villkor? Jag betalar ju för fanken åxå fackavgift, jag vill inte sympatistrejka med dem, jag strejkar hellre för min egen lön. Upp till kamp!
Jag har inte varit i frankrike på många år, men för drygt 20 år sen var jag där ett par gånger i rad och jag tror att varannan gång jag var där var det nån strejk eller protest. Tåget stannade när jag var på väg till flygplatsen. Bara lugn sa en engelskspråkig medpassagerare, strejkerna i frankrike är ofta men korta. Om en halvtimme är tåget igång igen. En annan gång kom ett tåg med traktorer och tippade skit framför kommunhuset. Detta är förstås något att ta efter! Kanske kan vi få mycket högre lön! Jag vet hur pressat företaget är att få klart projekt i tid, såklart skulle ett avbrott på ett par veckor vara jättejobbigt, så hota med det så kanske lönen går upp ett par tusenlappar för alla på momangen!
Upp till kamp! Nu strejkar vi alla för bättre villkor! Hjälp till att höja inflationen!
Jag har inte varit i frankrike på många år, men för drygt 20 år sen var jag där ett par gånger i rad och jag tror att varannan gång jag var där var det nån strejk eller protest. Tåget stannade när jag var på väg till flygplatsen. Bara lugn sa en engelskspråkig medpassagerare, strejkerna i frankrike är ofta men korta. Om en halvtimme är tåget igång igen. En annan gång kom ett tåg med traktorer och tippade skit framför kommunhuset. Detta är förstås något att ta efter! Kanske kan vi få mycket högre lön! Jag vet hur pressat företaget är att få klart projekt i tid, såklart skulle ett avbrott på ett par veckor vara jättejobbigt, så hota med det så kanske lönen går upp ett par tusenlappar för alla på momangen!
Upp till kamp! Nu strejkar vi alla för bättre villkor! Hjälp till att höja inflationen!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
Nu säger IF Metall att medlemmar som inte strejkar ska uteslutas. Fritt fall nu?
Känner du till begreppet Whataboutism?B bo-ca skrev:
Början till slutet för IF Metall?Johannes Carlsson skrev:
Tur för dem att det verkar finnas ett stort antal, framförallt S eller gamla VPKare, företrädelsevis från de norra delarna av Sverige som sluter upp.
Men tyvärr, för fackets del tror jag detta kan leda till att fler ser facket som stelbenta idioter. Jag tycker absolut det vore bra att försöka få tesla och andra oanslutna att få till ett kollektivavtal, men sättet detta görs på bara stärker hur många ser på facket, oflexibelt, gammalt, vänstervridet, pampvälde och att man inte jobbar för sina medlemmars bästa utan pga principfrågor för pamparna.
Jag tror att IF Metall inte kan vinna över världens rikaste man som verkar ha nån form av diagnos. Jag tror han kan behöva backa, men är det en principsak för honom kommer han runda reglerna på nåt sätt.
Kanske kan fackets arbetssätt ändras, så de tar mindre betalt och fokuserar på att hjälpa de medlemmar som har problem med missförhållanden samt rättvisa löner. Strejker och strejkvakter i tält känns så tidigt 1900-tal...
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
Skippa kollektivavtalen helt och bara bli en intresseförening som driver förhandling. stöttning och visar på vad vettiga avtal bör innehålla, lobba för trygga och genomtänkta men enkla lagar.
Nu börjar dom istället hota sina egna medlemmar. Jag hade hoppat av direkt
Nu börjar dom istället hota sina egna medlemmar. Jag hade hoppat av direkt