Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I många företag är ju också en uppbunden kompetent personalstyrka och inarbetat arbetssätt ett stort värde. Det är inte bara ägd teknik
Jo fast las gör det svårt sparka på kompetens. Därför man gör såhär. Man skapar ett nytt dotterbolag. Man flyttar kingsen till nya bolaget sedan varslar man möget på det gamla bolaget och lägger ner det.
 
  • Gilla
  • Haha
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo fast las gör det svårt sparka på kompetens. Därför man gör såhär. Man skapar ett nytt dotterbolag. Man flyttar kingsen till nya bolaget sedan varslar man möget på det gamla bolaget och lägger ner det.
Med ett rätt förenklat fast-track.... Ericsson gjorde väl en variant på det med ett par fabriker i sverige. Sålde till andra bolag för nerstängning.
 
P
F fsn skrev:
Vilket företag sköter medlemsfakturering åt facket?

Jag vet att det har förekommit på kollektivsidan att det har dragits på lönen men det kan fan inte höra till vanligheterna. Men jag vet inte, jag har aldrig varit med i ett sosse-fackförbund så jag vet inte. På tjänstemannasidan så betalar man själv, man anses väl generellt ha kapacitet att hantera det på egen hand. Är fackavgift ens avdragsgillt?
Min kommentar är baserad på vad andra skrivit i tråden, har du inte läst inläggen ?

Förekommer tydligen inom Byggnads och Elektrikerna, där facket snor en 'Granskningsavgift' på typ 1,5 % av lönen för att kolla ackord...
Tur att man aldrig varit i fackets klor.
 
F
P Peter787 skrev:
Min kommentar är baserad på vad andra skrivit i tråden, har du inte läst inläggen ?

Förekommer tydligen inom Byggnads och Elektrikerna, där facket snor en 'Granskningsavgift' på typ 1,5 % av löntt man aldrig varit i fackets klor.
Det var ett tag sen jag läste, man tappar intresset när samma sak skrivs för 18:e gången. Och sen Putte-fackpamp blivit bannad är allt roligt slut.

Men låter ju helt befängt. Skulle det vara reglerat i kollektivavtal då att arbetsgivaren betala in avgiften? Nöjd att jag hölll emot och var svartfoting när jag hade ett sånt jobb i ungdomen. Det är också intressant att fackavgiften är dubbelt (minst) så hög på sossefacken som på tjänstemannasidan. Är det många små påvar som skall "ha sitt" i sossekretsarna?
 
  • Gilla
JohanLun och 5 till
  • Laddar…
sysmali
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vafan Putte är bannad, vad har han gjort?
Gick rykte om att Putte hade en affär med en kvinna i vasastan vars sambo var en stjärnprogrammerare. Han blev påkommen och bannad.
 
  • Haha
  • Wow
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Gick rykte om att Putte hade en affär med en kvinna i vasastan vars sambo var en stjärnprogrammerare. Han blev påkommen och bannad.
Har du också hört det?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Gick rykte om att Putte hade en affär med en kvinna i vasastan vars sambo var en stjärnprogrammerare. Han blev påkommen och bannad.
Tror inte sambos till stjärnprogrammerare attraheras av lågutbildade 🤪
 
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu förekommer det ju köer även idag, men eftersom medicinerna är sparsamt tillgängliga så är det ju schampo och hudkräm som erbjuds och de köar man inte för, skulle det vara kö så köper man samma på ICA.

Det är väl lite samma sak med bilbesiktning, idag slipper man både köer och anmärkningar, frågan är varför man ska köpa den årliga välsignelsen öht.
Föredrar att beställa hem mina receptbelagda läkemedel via nätet och få dem hemkörda av Budbee för 0kr. Saknar inte monopolapoteket för fem öre. Och när jag går ner till vårt apoteket hjärtat så har dom prylarna hemma.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror inte sambos till stjärnprogrammerare attraheras av lågutbildade 🤪
Brandmän har rejäl slang...
 
  • Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tror inte sambos till stjärnprogrammerare attraheras av lågutbildade 🤪
Det är alltid kul med en Ferrari hemma. Men du vet hur det är, det måste gullas mycket med dom för att det skall funka. Även fruar till Ferrarisar vill köra skiten ur en sliten Volvo 240 med matt lack, halvt avgassystem och sönderrostade tröskellådor.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Svårt flytta pengar mellan bolagen om det inte är en koncernstruktur
Det är därför bolaget med köttmassan inte ska göra någon nämnvärd vinst.
Den lägsta möjliga kostnaden för tjänsten ska betalas, och därmed ackumuleras vinsten i bolaget där affärerna sker (och facket inte har någon insyn i, inget inflytande över och ingen makt).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är därför bolaget med köttmassan inte ska göra någon nämnvärd vinst.
Den lägsta möjliga kostnaden för tjänsten ska betalas, och därmed ackumuleras vinsten i bolaget där affärerna sker (och facket inte har någon insyn i, inget inflytande över och ingen makt).
Fast lönerna måste ju betalas ut i dotterbolaget där de anställda befinner sig.
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast lönerna måste ju betalas ut i dotterbolaget där de anställda befinner sig.
Ja exakt. Och ganska exakt den summan betalar bolaget där affärerna sker, som köp av tjänst.

Bolaget med anställda betalar 500' i lön en månad, bolaget där jobbet utförs betalar 510' för denna tjänst (typ så, du förstår nog)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja exakt. Och ganska exakt den summan betalar bolaget där affärerna sker, som köp av tjänst.

Bolaget med anställda betalar 500' i lön en månad, bolaget där jobbet utförs betalar 510' för denna tjänst (typ så, du förstår nog)
Precis men du måste ju flytta in pengarna i bolaget och det görs via koncernbidrag
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis men du måste ju flytta in pengarna i bolaget och det görs via koncernbidrag
Nej.
Du kan använda mitt bolag.

Jag skruvar ihop dina datorer, jag får 20' i lön. För mitt bolag kostar detta 30' (arbetsgivaravgifter etc).
Mitt bolag säljer (har sålt) tjänsten "skruva ihop datorer" till ditt bolag för 31'

Ditt bolag säljer dessa datorer till ett mervärde (förädlingsvärde) av 45'

Mitt bolag gjorde 1' vinst.
Ditt bolag gjorde 14' i vinst.
Vad du sen gör med denna vinst är upp till dig.

Det är ett sätt att flytta pengarna utan att vara i koncern.

Och bara för exemplet skull skrev jag mitt bolag, för att göra det tydligt att det är ett annat bolag, som inte är en koncern med ditt bolag.

De s.k. räntesnurrorna var typ samma upplägg, bara att det inte gällde tjänst, utan lån/räntor.


edit:
Jag tror att det fungerar såhär, att man kan göra så.
Men allt som är krångligare än att köpa och bokföra en skruvmejsel kollar jag först med min bokföringstjej om hur jag ska göra, om jag kan göra och vad jag inte ska glömma att tänka på.
Hon är guld värd, jag skulle hata att hålla på och ta reda på saker och ting själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.