Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Du kan använda mitt bolag.

Jag skruvar ihop dina datorer, jag får 20' i lön. För mitt bolag kostar detta 30' (arbetsgivaravgifter etc).
Mitt bolag säljer (har sålt) tjänsten "skruva ihop datorer" till ditt bolag för 31'

Ditt bolag säljer dessa datorer till ett mervärde (förädlingsvärde) av 45'

Mitt bolag gjorde 1' vinst.
Ditt bolag gjorde 14' i vinst.
Vad du sen gör med denna vinst är upp till dig.

Det är ett sätt att flytta pengarna utan att vara i koncern.

Och bara för exemplet skull skrev jag mitt bolag, för att göra det tydligt att det är ett annat bolag, som inte är en koncern med ditt bolag.

De s.k. räntesnurrorna var typ samma upplägg, bara att det inte gällde tjänst, utan lån/räntor.

edit:
Jag tror att det fungerar såhär, att man kan göra så.
Men allt som är krångligare än att köpa och bokföra en skruvmejsel kollar jag först med min bokföringstjej om hur jag ska göra, om jag kan göra och vad jag inte ska glömma att tänka på.
Hon är guld värd, jag skulle hata att hålla på och ta reda på saker och ting själv.
Med koncernbidrag behöver du inte blanda in någon fakturering eller in och utgående moms

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Du kan använda mitt bolag.

Jag skruvar ihop dina datorer, jag får 20' i lön. För mitt bolag kostar detta 30' (arbetsgivaravgifter etc).
Mitt bolag säljer (har sålt) tjänsten "skruva ihop datorer" till ditt bolag för 31'

Ditt bolag säljer dessa datorer till ett mervärde (förädlingsvärde) av 45'

Mitt bolag gjorde 1' vinst.
Ditt bolag gjorde 14' i vinst.
Vad du sen gör med denna vinst är upp till dig.

Det är ett sätt att flytta pengarna utan att vara i koncern.

Och bara för exemplet skull skrev jag mitt bolag, för att göra det tydligt att det är ett annat bolag, som inte är en koncern med ditt bolag.

De s.k. räntesnurrorna var typ samma upplägg, bara att det inte gällde tjänst, utan lån/räntor.

edit:
Jag tror att det fungerar såhär, att man kan göra så.
Men allt som är krångligare än att köpa och bokföra en skruvmejsel kollar jag först med min bokföringstjej om hur jag ska göra, om jag kan göra och vad jag inte ska glömma att tänka på.
Hon är guld värd, jag skulle hata att hålla på och ta reda på saker och ting själv.
Det kan också blir problem tex ett företag utvecklar spel och säljer via Steam. Detta är momsfriförsäljning. Allså ingen utgående moms. Nu ska du betala fakturan från företaget med de anställda. Men du har ingen utgående moms att dra den ingående mot.

Edit: dock faktiskt så friar man mitt förslag från detta krav

• Försäljning av varor eller tjänster som ska momsbeskattas i ett annat EU-land.

Men steam säljer utanför EU, hur ska man tolka det. Ingen aning.

Aha missade sista punkten.

• Försäljning av varor eller tjänster till ett land utanför EU, det vill säga export av varor eller tillhandahållande av tjänster.

Så okej din ide kanske håller

Redigerat:
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Med koncernbidrag behöver du inte blanda in någon fakturering eller in och utgående moms
Nej.
Men då kommer de där andra nackdelarna du har nämnt, och som är just det man vill slippa, med detta upplägg.

Elon och hans Muskvitj bilar kan dra dit pepparn växer. Han är väl utgången därifrån någonstans.

Jag är glad att det finns folk som vågar sätta sig upp mot honom. I stort sett vem de än är. Heja Metall!

Gillar egentligen inte Musk heller och framförallt inte IF Mertall som gräver sin egen grav som jag gärna firar med champagne och cigarr när de står som förlorare 👏

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Elon och hans Muskvitj bilar kan dra dit pepparn växer. Han är väl utgången därifrån någonstans.

Jag är glad att det finns folk som vågar sätta sig upp mot honom. I stort sett vem de än är. Heja Metall!
Jag vågar sätta mig upp emot metall, dom kanske kommer hem och hälsar på nu?

Musk har gjort underverk för utvecklingen, en legend av historiska mått!
Sen kan man ju ogilla delar i honom, det kommer på köpet

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jag viste inte han hade ryska rötter. Kanadensiska och sydafrikanska viste jag.

Vi får verkligen hoppas att Tesla biter huvudet av ormen nu.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag hoppas istället dom bara kör vidare i egen regi. Nu verkar det som dom utökar och tar en del karrossjobb inhouse istället.

Werksta kanske bör lämna sitt kollektivavtal så dom slipper lägga ner verksamheten?
Verkstad verkar för övrigt inte vara något vidare bolag. Typiskt sådana som har kollektivavtal

https://se.trustpilot.com/review/www.werksta.se

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Verkstad verkar för övrigt inte vara något vidare bolag. Typiskt sådana som har kollektivavtal

[länk]
Oj, det va spridda skurar där. Massa ettor och femmor. Fast mest dåligt såklart

D
Kretikos Kretikos skrev:
Föredrar att beställa hem mina receptbelagda läkemedel via nätet och få dem hemkörda av Budbee för 0kr. Saknar inte monopolapoteket för fem öre. Och när jag går ner till vårt apoteket hjärtat så har dom prylarna hemma.
Grattis, stanna du i den bubblan då och så får vi hoppas att du inte får något tillstånd där du behöver någon av de alla mediciner som vi inte har i Sverige för närvarande, att du ber att få dem hem gör ingen skillnad.

D djac skrev:
Grattis, stanna du i den bubblan då och så får vi hoppas att du inte får något tillstånd där du behöver någon av de alla mediciner som vi inte har i Sverige för närvarande, att du ber att få dem hem gör ingen skillnad.
Det har väl inget med det gamla apotekmonopolet att göra?

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
D
Kretikos Kretikos skrev:
Det har väl inget med det gamla apotekmonopolet att göra?
Nej, det beror delvis på avskaffandet av detta och med det borttagandet av krav på och ansvarstagande av Apoteken.

H heimlaga skrev:

Du har väl förstått att tuffa gängets agerande främst påverkar oskyldiga bilägare , anslutna verkstäders personal och bolag med k-avtal som IF Merall slänger framför tåget, härlig kamratanda va?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.