BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Det har jag aldrig sagt. Läs mitt inlägg igen.
Jag ämnar återkomma men det kan bli ett långt inlägg. Ett tips om du är otålig är att läsa igenom några av de senare inläggen här i tråden där det länkas till åsikter från tätt inblandade personer samt diverse tidningsartiklar.
Du skrev:
Flockas Tesla anställda till facket här i Sverige? Det har jag totalt missat, allt jag läst har tyder på motsatsen.
Så på vilket sätt ska det tolkas om det inte ska tolkas som att Tesla-anställda lämnar facket enligt dig?

Jag har nog läst samtliga inlägg i tråden som inte bara har varit trams eller helt off-topic. Däremot är det omöjligt att komma ihåg allt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så på vilket sätt ska det tolkas om det inte ska tolkas som att Tesla-anställda lämnar facket enligt dig?
Motsatsen till att flockas är väl att inte flockas, det vill säga att inte söka sig till facket. Ett annat sätt att formulera detta är att tesslaanstälda inte söker sig till facket i någon större utsträckning.

Hur eventuellt redan fackligt anslutna tesslamedarbetare agerar behandlar väl ändå inte utsagan?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du skrev:

Så på vilket sätt ska det tolkas om det inte ska tolkas som att Tesla-anställda lämnar facket enligt dig?
Att andelen fackligt anslutna är relativt oförändrat. Status quo i motsats till en ytterlighet där människomassor "köar" utanför fackets kontor för att få vara med. Det sistnämnde är så som jag tolkar uttrycket "flockas".
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste vara en branschstandard. Swedbank jobbar på liknande sätt... 😢
Tar flera år porta system. Tex det system jag är arkitekt för ska vi porta från full framework 4.8 till .NET 7+ och eventdrivet.

Massivt system så kommer ta flera, flera år. Så systemen rullar parallellt.

Vi är dock så skillade att vi lyckas gömma detta faktum för våra användare 🤣
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tar flera år porta system. Tex det system jag är arkitekt för ska vi porta från full framework 4.8 till .NET 7+ och eventdrivet.

Massivt system så kommer ta flera, flera år. Så systemen rullar parallellt.

Vi är dock så skillade att vi lyckas gömma detta faktum för våra användare 🤣
Gudarna har talat. Så även gudar tar många år!?! 😅😂 Finns förbättringspotential även där, eller ännu duktigare gudar...

Men jag förstår. Vi hade ett system som kändes uråldrigt när jag började här 1999. En kollega till mig nånstans 2008 jobbade med ett projekt att fasa ut detta system, tror det redan pågått ett antal år. För kanske 4 år sen kom ett nytt system. Tills för något år sen kördes det gamla parallellt...
 
J JohanLun skrev:
Gudarna har talat. Så även gudar tar många år!?! 😅😂 Finns förbättringspotential även där, eller ännu duktigare gudar...

Men jag förstår. Vi hade ett system som kändes uråldrigt när jag började här 1999. En kollega till mig nånstans 2008 jobbade med ett projekt att fasa ut detta system, tror det redan pågått ett antal år. För kanske 4 år sen kom ett nytt system. Tills för något år sen kördes det gamla parallellt...
Tar tid när det är mycket integration osv. Suttit med att skriva om vår SSEK nu säkert i ett halvår. En riktigt djungel det där. Sedan rör sig det sig om ganska många miljarder som rör sig genom systemen varje månad så man vill inte göra fel Edit: det hjälper inte att typ hälften av våra motparter saknar testmiljö.
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Jag väntar fortfarande på källan till Styrman_janssons påstående att Tesla-anställda lämnar facket. Det är ju så superbra argument att komma med något som man bara gissar.
Det var ju just att lämna facket som var väldigt svårt enligt någon som blev intervjuad när det hela drog igång för någon vecka sedan. Det tog månader att ta sig ur om det ens gick och samtidigt så kastar de väl ut medlemmen ur A-kassan också av ren barmhärtighet.

Snabbaste sättet måste vara att gå med i SD och skryta om det, då är de snabba :)
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det tog månader att ta sig ur om det ens gick
Hur skulle det "inte kunna gå"? Det är väl bara att meddela att man inte längre önskar vara med och efter avtalad "uppsägningstid", sluta betala avgiften. Var finns haken?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Det var ju just att lämna facket som var väldigt svårt enligt någon som blev intervjuad när det hela drog igång för någon vecka sedan. Det tog månader att ta sig ur om det ens gick och samtidigt så kastar de väl ut medlemmen ur A-kassan också av ren barmhärtighet.

Snabbaste sättet måste vara att gå med i SD och skryta om det, då är de snabba :)
Det är också min erfarenhet som jag beskrivet innan i tråden. Jag blev till slut tvungen att "straffa" mig ut genom att sluta betala fackavgiften.

Nu är jag med i ett betydligt mindre "fanatiskt" fackförbund där jag än så länge upplever att jag får valuta för min avgift samt bra hjälp de få gånger jag faktiskt har behövt kontakta dem.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag blev till slut tvungen att "straffa" mig ut genom att sluta betala fackavgiften.
Går man ur en föreningen är det väl rätt självklart att man slutar betala medlemsavgiften, givetvis då med hänsyn till avtalad "uppsägningstid". På vilket sätt är det att "straffa" ut sig. Om motparten är en idiot och fakturerar medlemsavgift trots uppsagt medlemskap, är väl den fakturan synnerligen lätt brännbar.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Du nämner flera bra saker i det du skriver, men låt mig då påpeka att jag kommer från ett arbetarhem på en bruksort och har fått kämpa mig uppåt, samtidigt som jag såg hur mina gamla klasskamrater jobbade på bruket enbart på somrarna och lyfte a-kassa på vintern. Jag var extremt glad när man ändrade regeln som gjorde det möjligt, helt plötsligt så blev det en massa nya sökande till de lediga jobben på orten. Jag har en släkting vars fru var konstant sjukskriven för utbrändhet ända till dess att reglerna för sjukskrivning ändrades, nu arbetar hon heltid och dessutom en massa övertid utan problem. Konstigt att hon blev frisk samma dag som reglerna för sjukskrivning ändrades. Jag vet att det finns människor som kommer i kläm, men man kan inte ha ett system där människor kan glida med på andras bekostnad.

Och det är här facket kommer in, de hjälper folk som begår brott och latar sig. Hade facket fokuserat på det som bör vara deras huvudområden, dvs att få till ett bra grundskydd och en rättvis lönesättning (där rättvis också innebär att den som presterar bäst för mest i lönekuvertet) så hade jag inte haft problem med facket. Nu gör de tyvärr inte det.

Inte för att jag skulle rösta på SD, men när facket utesluter medlemmar för att de är SD-politiker, jag då går de också för långt. De måste vara opolitiska (som du också skriver). Jag håller med om att facket måste arbeta utifrån mittfåran i svensk politik och inte utifrån vänstern, för det är just det som skapar problemen.
Nej man kan inte ha ett system där människor kan glida med på andras bekostnad.

Det gäller båda vägarna. Arbetsgivare skall inte heller kunna glida med och få sitt arbete utfört på arbetarnas bekostnad. I praktiken blir ju arbetet gjort på arbetarnas bekostnad om lönen för arbetet inte räcker till att leva på eller om man är fördärvad i kroppen efter några års arbete.
Sådant har jag upplevt.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Hur skulle det "inte kunna gå"? Det är väl bara att meddela att man inte längre önskar vara med och efter avtalad "uppsägningstid" sluta betala avgiften. Var finns haken?
Det framgick inte, men om de är väldigt långsamma på att bevilja utträdet och det dessutom är arbetsgivaren som drar av fackavgiften från lönen så kan jag tänka mig att det är en viss uppförsbacke.

Användarvillkor

  • Inträde söks i förbundet och i arbetslöshetskassan.
  • Samtidigt ger jag min arbetsgivare eller dennes betalningsförmedlare samt arbetslöshetskassan vid arbetslöshet fullmakt att göra avdrag för medlemsavgift till Industrifacket Metall.
  • Fullmakten gäller även registrering av personuppgifter i förbundets dataregister och försäkrings- och medlemserbjudanden.
  • Fullmakt ges också för a-kassan att lämna uppgifter till Industrifacket Metall om min arbetslöshetsersättning och mina anställningsförhållanden.

Så djävliga är de!

Vi får inte glömma att det är en organisation som till för bara några år sedan tvångsanslöt samtliga medlemmar till Socialdemokraterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går man ur en föreningen är det väl rätt självklart att man slutar betala medlemsavgiften, givetvis då med hänsyn till avtalad "uppsägningstid". På vilket sätt är det att "straffa" ut sig. Om motparten är en idiot och fakturerar medlemsavgift trots uppsagt medlemskap, är väl den fakturan synnerligen lätt brännbar.
I mitt fall så angav de en ohemult lång uppsägningstid, tror det var 6 eller 12 månader. Vid tillfället studerade jag och hade inte en krona över efter att hyra, räkningar och mat var betalt. SEF erbjöd ingen form reducering av fackföreningsavgiften för studerande utan 700:- skulle in varje månad vilket motsvarande ca. 10% av min inkomst eller mat i 1,5vecka.

Jag kollade aldrig om uppsägningstiden verkligen var så lång utan slutade helt enkelt bara att betala och fick efter några månader meddelande om att jag var utesluten.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
det dessutom är arbetsgivaren som drar av fackavgiften från lönen
OK. Jag hade ingen aning om att det var en bruklig konstruktion. Jag utgick från att man fick en räkning privat, som de flesta andra föreningsmedlemsskap fungerar.

Men det borde väl vara enkelt att dra tillbaka arbetsgivarens rätt att betala avgiften, alltså dra tillbaka fullmakten. Fortsätter denne ändå borde det handla om förskingring eller något liknade brott.

Vi behöver i och för sig inte fördjupa oss i detta här. Bara jag som ser lite rött av denna typ av maffiafasoner. Minns en gång när det ringde på dörren och någon från hyresgästföreningen ville värva mig. När jag frågade efter deras stadgar fick jag veta att dessa skulle jag få, efter jag blivit medlem...
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
OK. Jag hade ingen aning om att det var en bruklig konstruktion. Jag utgick från att man fick en räkning privat, som de flesta andra föreningsmedlemsskap fungerar.
Ja det hade ju varit rimligt... Så var det på den tiden jag var med i Civilingenjörsförbundet, en räkning till dem och en annan till AEA.
Alfredo Alfredo skrev:
Men det borde väl vara enkelt att dra tillbaka arbetsgivarens rätt att betala avgiften, alltså dra tillbaka fullmakten. Fortsätter denne ändå borde det handla om förskingring eller något liknade brott.
Det är väl en av sakerna arbetsgivaren förbinder sig att göra när denne skriver på kollektivavtalet, inkassering av medlemsavgifter till fienden/motparten och det är IF-Metall som bestämmer vilka som är medlemmar. En del förbund har väl fortfarande kvar extra "granskningsavgifter" som de tar ut utöver medlemsavgiften för att kolla att lönen är rätt, uppgår enligt wikipedia till 1.5% av lönen (före skatt).
 
  • Wow
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.