D
Alfredo Alfredo skrev:
Går man ur en föreningen är det väl rätt självklart att man slutar betala medlemsavgiften, givetvis då med hänsyn till avtalad "uppsägningstid". På vilket sätt är det att "straffa" ut sig. Om motparten är en idiot och fakturerar medlemsavgift trots uppsagt medlemskap, är väl den fakturan synnerligen lätt brännbar.
Klarar man inte detta så är det inte för att det är svårt att gå ur och man har sannolikt svårt för mycket annat: https://www.unionen.se/avsluta-medlemskap

A
D djac skrev:
Klarar man inte detta så är det inte för att det är svårt att gå ur och man har sannolikt svårt för mycket annat: [länk]
Unionen är inte lika fräcka som LO förbunden.

Sökning på "Avsluta medlemskap" ger tre träffar på IF metalls hemsida, ingen av dem beskriver hur man avslutar sitt medlemskap!

• Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Klarar man inte detta så är det inte för att det är svårt att gå ur
Ja det borde inte var några som helst problem. Samtidigt är det inte första gången jag läser om liknande upplevelser så någon slags koppling till verkligheten borde finnas. Kan olika fackförbund ha olika syn på utträde?

D
Alfredo Alfredo skrev:
Ja det borde inte var några som helst problem. Samtidigt är det inte första gången jag läser om liknande upplevelser så någon slags koppling till verkligheten borde finnas. Kan olika fackförbund ha olika syn på utträde?
Säkert, ser att på metall måste man kontakta sin lokala förening, kontaktuppgifter i dropp-down.

Uppsägningstiden 2 månader även där, kanske är standard.

Jag hoppas att de kommer fram till en lösning snart, för annars blir det väldigt krångligt att vara Teslaägare. Vår bil blev påbackad i söndags. Försäkringsbolaget säger att närmaste plåtverkstad finns i Oslo. De återkommer om hur det ska lösas.

För övrigt är väl detta en bransch med stort underskott på arbetskraft, så för de anställdas del ser jag inte riktigt problemet med att Tesla saknar kollektivavtal. De anställda som är missnöjda kan ju rätt enkelt få jobb nånstans där det finns kollektivavtal istället. Vilket givetvis Tesla är medvetna om, därav alla vittnesmål om att Tesla faktiskt har bra villkor.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag hoppas att de kommer fram till en lösning snart, för annars blir det väldigt krångligt att vara Teslaägare. Vår bil blev påbackad i söndags. Försäkringsbolaget säger att närmaste plåtverkstad finns i Oslo. De återkommer om hur det ska lösas.

För övrigt är väl detta en bransch med stort underskott på arbetskraft, så för de anställdas del ser jag inte riktigt problemet med att Tesla saknar kollektivavtal. De anställda som är missnöjda kan ju rätt enkelt få jobb nånstans där det finns kollektivavtal istället. Vilket givetvis Tesla är medvetna om, därav alla vittnesmål om att Tesla faktiskt har bra villkor.
Oslo kanske är närmast oavsett strejk?

A ajn82 skrev:
Fast nu tar de i med hårdhandskarna, musikerförbundet ansluter med sympatiåtgärder
🤣
[länk]
Åh nejjjj!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fast nu tar de i med hårdhandskarna, musikerförbundet ansluter med sympatiåtgärder
🤣
[länk]
Är det så här vi kommer slippa Håkan Hellström?

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Är det så här vi kommer slippa Håkan Hellström?
Snart tar musikerförbundet bort all sin musik från Spotify eftersom de inte har kollektivavtal 😁

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Ja och vad ska alla fackbossar göra då när de blir överflödiga?
Vi har redan en massa lagar som reglerar arbetslivet, både egna svenska och från EU.
Hej lagar i arbetslivet? Du syftar på lönelagen?

B bo-ca skrev:
Du syftar på lönelagen?
Lönelagen?

• Gilla
bo-ca
  • Laddar…
richardtenggren
Alfredo Alfredo skrev:
Lönelagen?
Hos LO-kollektivet;

Alfredo Alfredo skrev:
Lönelagen?
Precis! Någon sådan finns inte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.