537 690 läst · 11 601 svar
538k läst
11,6k svar
Tesla och kollektivavtal
Klarar man inte detta så är det inte för att det är svårt att gå ur och man har sannolikt svårt för mycket annat: https://www.unionen.se/avsluta-medlemskapAlfredo skrev:Går man ur en föreningen är det väl rätt självklart att man slutar betala medlemsavgiften, givetvis då med hänsyn till avtalad "uppsägningstid". På vilket sätt är det att "straffa" ut sig. Om motparten är en idiot och fakturerar medlemsavgift trots uppsagt medlemskap, är väl den fakturan synnerligen lätt brännbar.
Unionen är inte lika fräcka som LO förbunden.D djac skrev:
Sökning på "Avsluta medlemskap" ger tre träffar på IF metalls hemsida, ingen av dem beskriver hur man avslutar sitt medlemskap!
Ja det borde inte var några som helst problem. Samtidigt är det inte första gången jag läser om liknande upplevelser så någon slags koppling till verkligheten borde finnas. Kan olika fackförbund ha olika syn på utträde?D djac skrev:
Säkert, ser att på metall måste man kontakta sin lokala förening, kontaktuppgifter i dropp-down.Alfredo skrev:
Uppsägningstiden 2 månader även där, kanske är standard.
Jag hoppas att de kommer fram till en lösning snart, för annars blir det väldigt krångligt att vara Teslaägare. Vår bil blev påbackad i söndags. Försäkringsbolaget säger att närmaste plåtverkstad finns i Oslo. De återkommer om hur det ska lösas.
För övrigt är väl detta en bransch med stort underskott på arbetskraft, så för de anställdas del ser jag inte riktigt problemet med att Tesla saknar kollektivavtal. De anställda som är missnöjda kan ju rätt enkelt få jobb nånstans där det finns kollektivavtal istället. Vilket givetvis Tesla är medvetna om, därav alla vittnesmål om att Tesla faktiskt har bra villkor.
För övrigt är väl detta en bransch med stort underskott på arbetskraft, så för de anställdas del ser jag inte riktigt problemet med att Tesla saknar kollektivavtal. De anställda som är missnöjda kan ju rätt enkelt få jobb nånstans där det finns kollektivavtal istället. Vilket givetvis Tesla är medvetna om, därav alla vittnesmål om att Tesla faktiskt har bra villkor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Oslo kanske är närmast oavsett strejk?Anna_H skrev:Jag hoppas att de kommer fram till en lösning snart, för annars blir det väldigt krångligt att vara Teslaägare. Vår bil blev påbackad i söndags. Försäkringsbolaget säger att närmaste plåtverkstad finns i Oslo. De återkommer om hur det ska lösas.
Ser mörkt ut då fackets maffiametoder inte biter så bra.
https://www.mestmotor.se/automotors...BDuawgRoHMQDzacfnhdwNbGrr5f7pDB-rs4Vs_ra6UALE
https://www.mestmotor.se/automotors...BDuawgRoHMQDzacfnhdwNbGrr5f7pDB-rs4Vs_ra6UALE