561 079 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 938 inlägg
Konstigt, har du en gammal app eller något?J JohanLun skrev:
Jag har Nordea och hittar alla Swish från drygt 3 år tillbaka
OK, har aldrig sett eller använt nån wallet, så då kan jag förstå dina stora problem, om nu inte den funkar.J JohanLun skrev:
Ok, hur? Förra gången var det swish och då fanns fortfarande wallet. I fallet nu var det en betalning från Nordea Gold kreditkort...Johannes Carlsson skrev:
Jag hittade ett sätt att delvis se betalning från nordeaguld, nån jäkla tjänst som kategoriserar alla köp i olika grupper. Går inte att söka på strukturerat sätt, men gamla swish och kreditkortsbetalningar finns med...
Oavsett, ledande och gudar är det inte, Anders får byta kund till Nordea.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 938 inlägg
På kontot i Nordea mobile kan man söka på transaktioner. Fungerar att t.ex. söka på BiltemaJ JohanLun skrev:Ok, hur? Förra gången var det swish och då fanns fortfarande wallet. I fallet nu var det en betalning från Nordea Gold kreditkort...
Jag hittade ett sätt att delvis se betalning från nordeaguld, nån jäkla tjänst som kategoriserar alla köp i olika grupper. Går inte att söka på strukturerat sätt, men gamla swish och kreditkortsbetalningar finns med...
Oavsett, ledande och gudar är det inte, Anders får byta kund till Nordea.
Renoverare
· Stockholm
· 18 422 inlägg
Mossiga storbanker har jag fått nog avJ JohanLun skrev:Ok, hur? Förra gången var det swish och då fanns fortfarande wallet. I fallet nu var det en betalning från Nordea Gold kreditkort...
Jag hittade ett sätt att delvis se betalning från nordeaguld, nån jäkla tjänst som kategoriserar alla köp i olika grupper. Går inte att söka på strukturerat sätt, men gamla swish och kreditkortsbetalningar finns med...
Oavsett, ledande och gudar är det inte, Anders får byta kund till Nordea.
Renoverare
· Stockholm
· 18 422 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 422 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 938 inlägg
Det som är tydligt är att man aldrig får vad man "förtjänar" genom att vänta på sin tur, man får det man tar för sig. Går man genom facket och förväntar sig något har man outsourcat sitt "ta för sig" till någon annan, som har måttliga incitament att göra något över huvud taget.AndersMalmgren skrev:
Lön eller inte. Dom verkar ha problem om denna artikel stämmer:AndersMalmgren skrev:
Den som inte klarar det hårda arbetstempot på Tesla får ingen löneförhöjning – och riskerar sparken. Komplicerade fel hinner heller inte åtgärdas, enligt flera bilmekaniker.
– Vi skickar ut bilarna ändå, säger en anställd.
Teslas bilmekaniker måste klara av sina arbetsmoment inom vissa tidsramar, så kallade ackord. Byte av en reflex ska till exempel ta tre minuter, en felsökning max en timme. Men tidsramarna är i många fall för snävt satta. Det går både ut över bilmekanikerna och Teslas kunder.
Det vittnar flera bilmekaniker som Dagens Arbete har pratat med om. Ingen vill ställa upp med sitt namn av rädsla för repressalier från arbetsgivaren.
– Systemet belönar dem som gör ett dåligt jobb, för då får du bättre produktivitet på pappret, säger en av de anställda.
Enligt honom finns det flera arbetsmoment som i dag är omöjliga att hinna med för den som vill göra ett ordentligt jobb. Ett exempel är de lite mer komplicerade felsökningarna.
– Det kan vara ett diffust fel som kommer och går. Då måste du sitta och jucka på alla kablar och mäta alla stift och så. Men det tar för lång tid, säger han.
Vi har fått en direkt order från chef att vi ska skicka ut bilar innan de är klara. Annars kan vi inte nå produktivitetsmålen.
För en felsökning har bilmekanikerna max en timme på sig. Men när felen är diffusa kan det i verkligheten ta flera timmar att åtgärda. Men den som tar sig tid och verkligen åtgärdar felet riskerar att bli utan löneökning och bonus. I värsta fall kan man få sparken.
– Det känns väldigt oseriöst. Man vill ju laga felen som bilen är inne för, säger en anställd.
Varje halvår utvärderar Tesla om mekanikerna har nått upp till de så kallade produktivitetsmålen, alltså att man utfört arbetsmomenten inom tidsramarna och helst ännu snabbare. Mekanikerna får då ett betyg, mellan ett och fem.
Nytt för i år är att betyget är direkt kopplat till löneutvecklingen. Den som får lägre betyg än en trea – som betyder godkänt – får ingen löneförhöjning eller bonus. För att få godkänt måste du ha utfört samtliga arbetsmoment inom tidsramarna.
Den som får en etta riskerar sparken.
– Då blir det direkt samtal med HR. Då är du illa ute, säger en person.
– Om du får en etta riskerar du att sparkas helt enkelt, säger en annan.
Även verkstaden som helhet, och därmed cheferna, riskerar att drabbas om målen inte nås. Därför händer det att bilar skickas tillbaka till kunder utan att felen är åtgärdade, enligt flera anställda som Dagens Arbete talat med.
– Vi har fått en direkt order från chef att vi ska skicka ut bilar innan de är klara. Annars kan vi inte nå produktivitetsmålen, säger en anställd.
Det finns heller ingen tid avsatt för att läsa på och fördjupa sig i de ganska komplicerade datasystemen. Det måste i sådana fall göras på fritiden.
– Det är inte rimligt, särskilt för nyanställda, säger en mekaniker.
Andra moment som är mer eller mindre omöjliga att hinna inom utsatt tid är när allt kablage ska bytas i bilen. Det vittnar flera anställda om.
– Det är orimligt lite tid. Man får räkna på att det tar dubbelt så lång tid som man egentligen har, säger en person.
På Tesla kan mekanikerna inte heller ta ut komptid för till exempel läkarbesök.
– Det är blankt nej, säger en anställd.
För att kunna utföra ärenden under dagtid behöver mekanikerna ta semester. Cheferna uppmuntrar också anställda att arbeta övertid utan att skriva upp tiden.
– De som får befordran är ofta de som jobbar mycket obetald övertid. Alla känner pressen att vara duktig och jobba kvällar och helger utan att skriva ner tiden. Vi har en del som blivit utbrända av det här. Men företaget verkar inte bry sig så mycket om det, säger en mekaniker.