Här är ett email från Applebee's ledning. Det här är alltså ett företag som gör många miljoner i vinst i Usa.
Ett dokument som diskuterar påverkan av ekonomiska förändringar på anställning och konkurrens inom arbetsmarknaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Frågan är om de icke anslutna i snitt har bättre lön? Det man kan vara säker på är att de duktiga medarbetarna på dessa bolag sticker iväg
Jag tror du tänker baklänges i detta. Är man på ett litet företag premieras egen prestation mer och det finns färre skäl att vara med i facket.

Är man på ett stort företag är det nog generellt svårare att få en hög lön med den typen av arbetsuppgifter jag tror du har även om man presterar riktigt bra då det sabbar "strukturen", hög lön på stora bolag får ofta de som gör chefskarriär.

I det lilla bolaget finns ju ingen mening att ha ett fack som förhandlar om lönen då du kan prata direkt med VD.

I många stora företag så har den närmaste chefen inte ens mandat att sätta lön, ja, att fördela lönen kanske, från en pott eller procentsats någon på HR meddelat. Men inte att själv "sätta" den i mening att bestämma vad var och en ska få helt själv. Då ska chefer både en och två nivåer upp först godkänna "avvikelsen" samt HR vara inblandade. Tyvärr tror jag inte det skulle ändras om man tog bort facket. Det tror jag gör att de som en hög lön är viktigt för slutar på de större bolagen. Jag tror också bolag förlorar många "stjärnor" och att många inte ser det är värt att lägga lite extra.

Trist eftersom alla inte vill göra "chefskarriär" men ändå kan vara väldigt kompetenta, ofta mer kompetenta än cheferna.

Så, på ett sätt kan jag hålla med, akademikerfack borde jobba för att det inte ska finnas "potter" och regler utan varje chef verkligen ska få sätta lönen helt fritt. Men det är nog tyvärr en utopi i stora bolag.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tror du tänker baklänges i detta. Är man på ett litet företag premieras egen prestation mer och det finns färre skäl att vara med i facket.

Är man på ett stort företag är det nog generellt svårare att få en hög lön med den typen av arbetsuppgifter jag tror du har även om man presterar riktigt bra då det sabbar "strukturen", hög lön på stora bolag får ofta de som gör chefskarriär.

I det lilla bolaget finns ju ingen mening att ha ett fack som förhandlar om lönen då du kan prata direkt med VD.

I många stora företag så har den närmaste chefen inte ens mandat att sätta lön, ja, att fördela lönen kanske, från en pott eller procentsats någon på HR meddelat. Men inte att själv "sätta" den i mening att bestämma vad var och en ska få helt själv. Då ska chefer både en och två nivåer upp först godkänna "avvikelsen" samt HR vara inblandade. Tyvärr tror jag inte det skulle ändras om man tog bort facket. Det tror jag gör att de som en hög lön är viktigt för slutar på de större bolagen. Jag tror också bolag förlorar många "stjärnor" och att många inte ser det är värt att lägga lite extra.

Trist eftersom alla inte vill göra "chefskarriär" men ändå kan vara väldigt kompetenta, ofta mer kompetenta än cheferna.

Så, på ett sätt kan jag hålla med, akademikerfack borde jobba för att det inte ska finnas "potter" och regler utan varje chef verkligen ska få sätta lönen helt fritt. Men det är nog tyvärr en utopi i stora bolag.
Så jobba för ett litet företag, en startup etc
 
J JohanLun skrev:
Jag tror du tänker baklänges i detta. Är man på ett litet företag premieras egen prestation mer och det finns färre skäl att vara med i facket.

Är man på ett stort företag är det nog generellt svårare att få en hög lön med den typen av arbetsuppgifter jag tror du har även om man presterar riktigt bra då det sabbar "strukturen", hög lön på stora bolag får ofta de som gör chefskarriär.

I det lilla bolaget finns ju ingen mening att ha ett fack som förhandlar om lönen då du kan prata direkt med VD.

I många stora företag så har den närmaste chefen inte ens mandat att sätta lön, ja, att fördela lönen kanske, från en pott eller procentsats någon på HR meddelat. Men inte att själv "sätta" den i mening att bestämma vad var och en ska få helt själv. Då ska chefer både en och två nivåer upp först godkänna "avvikelsen" samt HR vara inblandade. Tyvärr tror jag inte det skulle ändras om man tog bort facket. Det tror jag gör att de som en hög lön är viktigt för slutar på de större bolagen. Jag tror också bolag förlorar många "stjärnor" och att många inte ser det är värt att lägga lite extra.

Trist eftersom alla inte vill göra "chefskarriär" men ändå kan vara väldigt kompetenta, ofta mer kompetenta än cheferna.

Så, på ett sätt kan jag hålla med, akademikerfack borde jobba för att det inte ska finnas "potter" och regler utan varje chef verkligen ska få sätta lönen helt fritt. Men det är nog tyvärr en utopi i stora bolag.
Känns som det alltid är så vid lönerevisionen. Man får enligt avtalet som ska snitta säg 2% på alla, har du varit bra kan du få 2.5% eller som i många fall kommer argumentet att dom vill premiera att få upp de junioras löner så dom får högre %. Det slutar med att de framstående måste kräva högre lön och oftast göra det via en separat lönejustering, eller som i slutändan att byta bolag.
Problemet som jag sett med de som har hög nivå av "agreeableness" inte kräver en rejäl lönejustering alls. Utan sitter där och - Jaha, låg lön igen. Jag jobbar vidare.

Själv har jag gått därifrån, att sitta med mössan i hand och ta emot allmosor i form av lön till att veta mitt värde och vara tydlig med vad det kostar att ha mig som resurs. Bolaget tjänar mycket pengar på mitt tillförda värde även om jag är dyrare än en del andra.

Ett av problemen är då att många sitter förgäves och väntar på sin högre lön. Det är en kultur där vi lärt upp folk i någon sorts tålamod, lojalitet, falsk trygghet som gör att just dessa individer som även är mycket kompetenta inte får ut sin potential i vare sig lön eller personlig utveckling. En kultur där många är passiva i just denna situationen, men dom tvekar inte att handla i en annan butik som är 20% billigare än där dom har sitt "Coop medlemskap"
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så jobba för ett litet företag, en startup etc
Absolut, men jag skulle säga att det då är mer hur det lilla företaget fungerar som möjliggör högre lön än att facket har en del i detta. Jag tror tyvärr inte att facket ger högre löner. Men jag kan nog hålla med att sannoikt den "svenska modellen" kanske gör det...

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Känns som det alltid är så vid lönerevisionen. Man får enligt avtalet som ska snitta säg 2% på alla, har du varit bra kan du få 2.5% eller som i många fall kommer argumentet att dom vill premiera att få upp de junioras löner så dom får högre %. Det slutar med att de framstående måste kräva högre lön och oftast göra det via en separat lönejustering, eller som i slutändan att byta bolag.
Ja, exakt så är det där jag jobbar. Vi har till och med sista åren fått en modell där man delas in i en matris med ett antal rutor. Jag tror det är typ 3-4 olika procentsatser man kan få. Medelökning, under medel, över medel samt en ruta längst upp till höger med max ökning som ligger nån knapp procent över medelökningen, då ska man både ha ett lågt löneläge OCH en exceptionell prestation. Det är klart att "tappar" man 1% varje år blir det mycket över många år, men säg nu att man får 1% mer än medel så blir det inte speciellt mycket över säg 5 år. Dvs utan att byta jobb internt eller få till en separat löneförhandling är det tämligen hopplöst att ändra sin lön rejält. Jag tror många resonerar som jag gjort, det stora företaget har bra trygghet de år barnen är sjuka, det blir mycket VABbande osv. Sålänge företaget inte tjafsar om detta så kan värdet att inte behöva jobba ihjäl sig och inte behöva tjafsa om när man vabbar eller vill vara ledig vara värt en lägre lön. Risken är väl att när man känner att barnen klarar sig själva är man för gammal för att byta bolag.

Facket motsätter sig varje gång dessa "standardupplägg" och säger de verkar för att chefen ska vara lönesättande, inte att HR ska ge direktiv. Men tyvärr, det har aldrig funkat. Så jag tror felet inte är i hur (iallafall akademikerfacken) tänker utan att de stora bolagen kör sitt eget race. Minns jag för många år sen var med på nåt möte facket hade med företagsledningen, där en relativt nyanställd frågade hur hon skulle göra för att höja lönen, för nu hade hon som jobbat 2-3 år lägre lön än sina helt nyanställda kollegor, då hade hon fått "bra" påslag vid varje löneförhandling. Men även med medelvärdet så ökade ingångslönen mer än hennes löneökning.

Jag tror inte strejker och fack kan råda bot på detta, det enda som funkar är om anställda slutar. Då blir även de stora företagen oroliga och kommer höja lönerna. Därav tänker jag att om de på tesla inte är nöjda med villkoren, sluta. Vad jag förstår råder brist på duktiga mekaniker. Så det bör inte vara problem att få ett annat jobb.

Facket behövs för de som jobbar i branscher där det inte är brist på arbetstagare och där det krävs väldigt kort utbildning för att börja vara produktiv. I de företagen drabbas arbetsgivaren inte om enstaka individer slutar. Men de drabbas om många samtidigt "strejkar".
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Jobbar inte du på bank? Hur kan det vara så att gudar skapar sådana här monster till usla system? Hade en kompis som jobbade på Handelsbanken och jag vill minnas han pratade om alla "gamla gudar" som höll på med uråldriga system.
Jag har fått för mig att bankerna har urgamla transaktionssystem i botten, programmerade med cobol eller nåt sånt, och sjösatta på 60-70-talet.
Dessa hade nog en planerad livslängd på kanske max 20 år, men bankerna har aldrig vågat byta ut dessa, som visat sig pålitliga. Så all modern funktionalitet är patchar och gränssnitt mot det gamla, och därmed är det mycket som blir knöligt.

Det är i alla fall vad en som var projektledare inom datordriften för en av storbankerna berättade för mig, för typ 20 år sedan. Och att ingen bank liksom vågar sätta allt detta i handen på någon microsoft-programvara, om man säger så.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har fått för mig att bankerna har urgamla transaktionssystem i botten, programmerade med cobol eller nåt sånt, och sjösatta på 60-70-talet.
Dessa hade nog en planerad livslängd på kanske max 20 år, men bankerna har aldrig vågat byta ut dessa, som visat sig pålitliga. Så all modern funktionalitet är patchar och gränssnitt mot det gamla, och därmed är det mycket som blir knöligt.

Det är i alla fall vad en som var projektledare inom datordriften för en av storbankerna berättade för mig, för typ 20 år sedan. Och att ingen bank liksom vågar sätta allt detta i handen på någon microsoft-programvara, om man säger så.
Fel, många banker flyttar just till Microsoft. Och tom till Azure vilket jag aldrig trodde en storbank skulle göra pga mossiga regler. Azure kör dock Linux i botten (oftast).

https://pulse.microsoft.com/sv-se/w...-kansliga-information-ligger-sakert-i-molnet/
 
  • Gilla
Bandvagn och 1 till
  • Laddar…
Azure är det bästa som hänt oss utvecklare. Förutom PIM då.
 
Mikael_L
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fel, många banker flyttar just till Microsoft. Och tom till Azure vilket jag aldrig trodde en storbank skulle göra pga mossiga regler. Azure kör dock Linux i botten (oftast).

[länk]
OK.
Ja det jag fick veta var ju för rätt länge sedan.

Förr eller senare måste de väl byta sina system, Man kan väl inte köra system/360 hur länge som helst.
 
jpsjogren jpsjogren skrev:
Lön eller inte. Dom verkar ha problem om denna artikel stämmer:
Om man kolla lite i tesla-gruppen på fb så verkar det som många har problem med just att de får tillbaka bilar som inte är åtgärdade. Om detta är anledningen så får Tesla skärpa sig. Det är inte coolt att driva företag på det viset.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
jpsjogren jpsjogren skrev:
Lön eller inte. Dom verkar ha problem om denna artikel stämmer:
5-gradig skala med 3 som norm är inte unikt för Tesla, många företag kör med det inkl det där jag jobbar. På samma sätt är bonus och löneförhöjning kopplat till vilket betyg du får, vilket är trubbigt men inte konstigt då det ska vara individuell lönesättning.

Att de inte får tid att göra ett bra jobb är såklart tråkigt, både för den anställde och kunderna. Men är det företagets strategi att placera sig som budget slit-och-släng företag så ska såklart de anställda följa det beslutet (eller sluta).

Får inte mig att direkt bli mer sugen på att köpa en Tesla, men de har väl kunder så det räcker för tillfället ändå
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
5-gradig skala med 3 som norm är inte unikt för Tesla, många företag kör med det inkl det där jag jobbar. På samma sätt är bonus och löneförhöjning kopplat till vilket betyg du får, vilket är trubbigt men inte konstigt då det ska vara individuell lönesättning.

Att de inte får tid att göra ett bra jobb är såklart tråkigt, både för den anställde och kunderna. Men är det företagets strategi att placera sig som budget slit-och-släng företag så ska såklart de anställda följa det beslutet (eller sluta).

Får inte mig att direkt bli mer sugen på att köpa en Tesla, men de har väl kunder så det räcker för tillfället ändå
Detta är nog tyvärr så man driver märkesverkstäder och en av anledningarna till varför de dras med så låg kundnöjdhet.

Utan att hänga ut ett märke så finns ägarmedlem till sådan för ett av de större tyska bilmärkena i bekantskapskretsen och det ser likadant ut, ersättning betalas enligt dessa mallar och då är det max den tid det får ta.

Arbetskraft hämtas direkt från skolan och när någon efter ett tag blir duktig och önskar utveckling och högre lön så uppmanas de söka sig någon annanstans, sen ersätts personen med ny billig, direkt från skolan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Den billigaste arbetskraften och det dyrast timpriset för kund är ju en bra kombo.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Så fort man läser om facket som blandar sig i så handlar det om märkliga inblandningar i företags förehavanden, fackpampar som beter sig eller anställda som inte får den hjälp dom önskar av sitt fack.

Nej jag var skeptisk till fackförbund redan innan och den här soppan gör en ju inte övertygad om fackens förträfflighet. Blir dessutom förstummad över hur facket agerar och hur man uttalar sig.

Hoppas Tesla står på sig.
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Att det är de sakerna som hörs kan ju bero på att det som funkar inte märks.

När var det senast du hörde en kommentar om att det kom vatten ur kranen när den öppnades?
 
  • Gilla
Nyfniken och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.