561 192 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 675 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 675 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
En lång lista där den gemensamma nämnaren är fat and happy och föredettingar. Tex TietoEvry som är i min branch är ju definitionen av ”where ambition goes to die”.Ellenkaramellen skrev:Ellenkaramellen skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 675 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 675 inlägg
Volvo levererade en bra rapport……. Nu tycker jag att du nog är lite präktigt löjlig. Men vad är att vänta, det låter som att du jobbar på et tjänsteföretag med reellt lågt värde där substans och värde till största delen består av fluff och förväntningar.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Absolut inte, vi har kollektivavtal och är sjukt trötta och nöjda, men vi har mycket pengar sedan gammalt, så det gör inget. Man behöver inte leva som man lär 😅F fsn skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Varför går du inte vidare till mindre mossiga bolag? Jag hade inte stått ut jobba på ett företag som motarbetar mig som chefJanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Jag menade bara att Almega också har ett starkt intresse att alla har kollektivavtal och är medlemmar i en arbetsgivarorganisation. De vill värna om att deras medlemmar inte utsätts för konkurrens från bolag som sparar in på arbetstagarens pension och försäkringar.JanneJanne123 skrev:
Nu är jag verkligen OT, men sitter och försöker använda Nordeas internetbank. Håller på och blir skogstokig. Inget funkar. Redan för sådär 8-9 år sen när jag bytte till Nordea så fanns en flik "använd gamla internetbanken" då alla funktioner inte fanns in den "nya". Den "gamla" är FORTFARANDE kvar. Den nya funkar inte. Tidigare fanns en app som hette "wallet" dir jag blev hänvisad när informationen inte fanns i den "nya" banken... där man kunde kolla korttransaktioner. Den har de avslutat och hänvisar till den "nya" appen, som i sin tur säger att den inte är komplett och hänvisar till den "gamla". Som inte funkar.AndersMalmgren skrev:
Jobbar inte du på bank? Hur kan det vara så att gudar skapar sådana här monster till usla system? Hade en kompis som jobbade på Handelsbanken och jag vill minnas han pratade om alla "gamla gudar" som höll på med uråldriga system.
Jag undrar om inte jag, som inte programmerat på 20 år, skulle kunna komma in på Nordeas IT avdelning och agera GUD själv om de gudar de har levererar sådan skit som de har...
Nå... Tillbaka till topic. På Tesla tror jag faktiskt de har gudar, AI, självkörning och en design i framkant. Ingen jä-a Cobol och Hålkort där inte... Stentavlorna från gamla testamentet var nog f-n modernare än Nordeas system...
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Det är för att det sitter ett gäng under kollektivavtal på storbankerna som inte får bättre lön om de presterar bra så då blir det mediokert.J JohanLun skrev:Nu är jag verkligen OT, men sitter och försöker använda Nordeas internetbank. Håller på och blir skogstokig. Inget funkar. Redan för sådär 8-9 år sen när jag bytte till Nordea så fanns en flik "använd gamla internetbanken" då alla funktioner inte fanns in den "nya". Den "gamla" är FORTFARANDE kvar. Den nya funkar inte. Tidigare fanns en app som hette "wallet" dir jag blev hänvisad när informationen inte fanns i den "nya" banken... där man kunde kolla korttransaktioner. Den har de avslutat och hänvisar till den "nya" appen, som i sin tur säger att den inte är komplett och hänvisar till den "gamla". Som inte funkar.
Jobbar inte du på bank? Hur kan det vara så att gudar skapar sådana här monster till usla system? Hade en kompis som jobbade på Handelsbanken och jag vill minnas han pratade om alla "gamla gudar" som höll på med uråldriga system.
Jag undrar om inte jag, som inte programmerat på 20 år, skulle kunna komma in på Nordeas IT avdelning och agera GUD själv om de gudar de har levererar sådan skit som de har...
Nå... Tillbaka till topic. På Tesla tror jag faktiskt de har gudar, AI, självkörning och en design i framkant. Ingen jä-a Cobol och Hålkort där inte... Stentavlorna från gamla testamentet var nog f-n modernare än Nordeas system...
Jag var konsult i några år på Handelsbanken men jobbade enbart med interna system. De var självklart ett under av UX iallafall de som jag var ansvarig för. Edit: några av dess system pratade med cobol-system som rullade på AS400
Fast de som skapat Nordeas webbtjänst borde inte få lön alls utan få kicken. Hur kan det vara möjligt att inte lyckas implementera basic funktioner på ett decennium?AndersMalmgren skrev:Det är för att det sitter ett gäng under kollektivavtal på storbankerna som inte får bättre lön om de presterar bra så då blir det mediokert.
Jag var konsult i några år på Handelsbanken men jobbade enbart med interna system. De var självklart ett under av UX iallafall de som jag var ansvarig för. Edit: några av dess system pratade med cobol-system som rullade på AS400
Vad är det som inte funkar med Nordeas Internet(webb)bank?J JohanLun skrev:
Jag har använt den i många år, och den har alltid fungerat bra tycker jag.
Renoverare
· Stockholm
· 18 423 inlägg
Jag ville hitta en gammal överföring via kreditkort eller swish. De försvinner efter tre månader, tidigare kunde man gå in i wallet och hitta dem.Dan1891 skrev:
Men generellt är det ju pinsamt att de har kvar en gammal tjänst i 10 år för de inte lyckas implementera allt i den nya...