Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De flesta sambos ligger tror inte det Àr nÄgon hemlighet.
đŸ‘đŸ»

Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Visst - du menar alla lÄgkompetenta och underavlönade som jobbar pÄ helt okvalificerade tjÀnster pÄ bolag som
TetraPak
Volvo
Scania
LKAB
Sandvik
Vattenfall
Bonnier
Astra Zeneca
TietoEvery
SKF
IKEA
ICA
Axfood
NCC
PEAB
mfl mfl

Din argumentation Àr ihÄlig. Du tycker bara en massa.
mÄnga av dom företagen har arbetare som inte har kollektivavtal genom inhyd personal i flera led

F
D djac skrev:
SÄ Àr det sÄklart, att det Àr mellan arbetsgivare och tagare men ofta rÄder facket den anstÀllde och de vÀljer ocksÄ sitt engagemang, sen fÄr man sjÀlvklart betala en peng i de fallen men pÄ det stora hela snabbt, smidigt och förhÄllandevis billigt att göra sig av med folk i Sverige.

Jag har inga sÄna saftiga anekdoter att bjuda pÄ men att obetÀnksamhet i sÄna sammanhang har lett till att man gÄr skilda vÀgar Àr inte helt ovanligt.
Det beror pÄ om den anstÀllde vÀljer att inkludera facket. Det Àr en diskussion mellan företag och anstÀlld och om den anstÀllda inte kontaktar facket sÄ fÄr dom heller ingen kÀnnedom om det. Avtalen brukar ocksÄ vara sekretessbelagda och efter avslut sÄ fÄr facket inte heller kÀnnedom om innehÄllet.

A
A ajn82 skrev:
Fackföreningsrörelsen har givetvis haft, och har, stort politiskt inflytande ocksÄ. Socialdemokraterna Àr ju mer eller mindre LOs politiska gren.
Men det inflytandet manifesteras pÄ fler sÀtt Àn bara kollektivavtal, och kollektivavtal Àr inte enda sÀttet att driva förbÀttringar fler arbetare (och alla andra, beroende pÄ vilka men vill inkludera i den termen)
Det man inte har kunnat förhandla sig till har man lÄtit S lagstifta om. Inte konstigt att det gÄtt som det gÄtt med svenskt vÀlstÄnd.

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tycker det blir löjligt nÀr Tesla och Klarna sÀger att dom inte vill teckna avtal för deras anstÀllda redan har bÀttre villkor

Vad Àr det dÄ som Àr problemet

Ingen som hindrar dom att betala högre löner Àn kollektivavtalet sÀger .
De vill kanske inte stödja korporativism eller fÄ in det tÀnket i sina företag. Musk ser sig ju som libertarian sÄ i hans fall Àr det helt naturligt att ogilla sÄdana tankar.

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
A
Vafan Putte Àr bannad, vad har han gjort?
Byggt fler halmgubbar Àn vad man gör i pappslöjden?

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Min erfarenhet i Sverige Àr frÄn amerikanska stora bolag och dÀr Àr det inte sÄ, dÀr handlar det hela tiden om shareholder value, dvs som chef ska du förvalta dina assets, de ska inte betalas för lite om de Àr vÀrdefulla men heller inte för mycket, bÀgge ger dig problem. Företagen prenumererar ocksÄ pÄ benchmarkade löner och beroende pÄ tjÀnster sÄ kan de vara nationella, europeiska eller globala. Om man som chef vill betala utanför de ramarna sÄ fÄr man jobba lite, det gÀller normalt Ät bÀgge hÄllen.

Skulle en vÀrderad medarbetare sluta och HR sladdrar att denna var underbetald sÄ sitter man lite risigt till det.

Fackets pÄverkan hÀr Àr obefintlig, dessa bolagen betalar lÄngt över kollektivavtalsnivÄ sÄ lönerna har de inte fokus pÄ normalt sett.
Hmm, mina erfarenheter Àr frÄn ett nordamerikanskt företag med över 40k anstÀlllda. DÀr fanns ocksÄ lönestatistik o.d. och yrkestitlarna var samma i Sverige som i t.ex. USA. Det man kunde se var att lönerna var markant högre i USA. Hur sedan övriga villkor sÄg ut gick inte att se sÄ det vet jag inte. Om de inte hade samma villkor sÄ hÄller jag det inte för osannolikt att de kunde kompensera detta med lön.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Men du visste ju att villkoren var lite "uppmjukade" i off-topic avdelningen? Var hittar du den infon?
I erfarenhetsbanken. Ge dig nu och starta en egen trÄd att diskutera detta i.

• Gilla
  • Ledsen
Bhp863 och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det beror pÄ om den anstÀllde vÀljer att inkludera facket. Det Àr en diskussion mellan företag och anstÀlld och om den anstÀllda inte kontaktar facket sÄ fÄr dom heller ingen kÀnnedom om det. Avtalen brukar ocksÄ vara sekretessbelagda och efter avslut sÄ fÄr facket inte heller kÀnnedom om innehÄllet.
Exakt sĂ„ fungerar det. Är man överens om att gĂ„ skilda vĂ€gar och kommer överens om ett juste avslut sĂ„ skrivs ett avtal som inkluderar sekretess och facket fĂ„r aldrig reda pĂ„ nĂ„got.

mnils skrev:
De vill kanske inte stödja korporativism eller fÄ in det tÀnket i sina företag. Musk ser sig ju som libertarian sÄ i hans fall Àr det helt naturligt att ogilla sÄdana tankar.
Ja avtalsfriheten gÀller ju Àven om man av ideologiska skÀl inte vill ingÄ ett avtal trots att det kan vara juste.

F
Jag ligger med tjejen pÄ HR, jÀvligt bra för lönen kan jag sÀga.
Din jĂ€vla hora
.. 😜 SjĂ€lv sĂ„ fĂ„r man sĂ€lja röv i hamnen pĂ„ kvĂ€llarna för att fĂ„ det att gĂ„ ihop.

• Haha
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Din jĂ€vla hora
.. 😜 SjĂ€lv sĂ„ fĂ„r man sĂ€lja röv i hamnen pĂ„ kvĂ€llarna för att fĂ„ det att gĂ„ ihop.
Man skall icke driva hor, pÄ sitt kontor, eller dÀr man bor.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Vad gillar hon att du gÄr ut med det offentligt? Och vad sÀger din sambo?
Dom har ju uppenbarligen inte kollektivavtal och finns det inget NDA om just liggat sÄ Àr det inte mycket HR kan göra Ät det.

Den frĂ„gan alla vill ha svar pĂ„ nu Ă€r om Anders fĂ„r sin lön inett kuvert pĂ„ nattduksbordet pĂ„ morgonen eller om det sĂ€tts i pĂ„ kontot. 😘

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Lycka till med din golfbana under dom förutsĂ€ttningar. Och inget gnĂ€ll sen om ”fattigpensionĂ€rer” som inte vĂ€rderas efter ett lĂ„ng arbetsliv. Du verkar ha en högst osund mĂ€nniskosyn.
Min mĂ€nniskosyn Ă€r nog nĂ€ra bland det mest Ă€rliga och sunda man kan komma. Du sĂ€ger vĂ€l sĂ„ för du inte vet hur jag tĂ€nker och har kanske din egen förutfattade vĂ€g som den Ă€nda rimliga? Öppna sinnet för alternativ.

Men om du inte tillför vÀrde eller beter dig som folk inte gillar tycker inte jag man har nÄgon rÀtt att vara kvar pÄ ett arbete, man Àr dÀr för att tillföra mer vÀrde för arbetsgivaren Àn man kostar.
Precis som personen FSN beskrev pÄ sitt jobb hade det dÀr varit lÄng tid av att mÄ dÄligt för flera parter som kunde besparats. I Danmark fungerar detta mycket bÀttre Àn i Sverige.

Vi ska ha rÀtt personer pÄ rÀtt plats, dÄ mÄr dom och presterar bra, det tjÀnar alla pÄ.
Har man slitsamt yrke Àr det troligtvis inte hÄllbart i lÀngden och jag tycker en omskolning efter 20 Ärs kroppsarbete Àr vettigt.

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Man skall icke driva hor, pÄ sitt kontor, eller dÀr man bor.
SÀg det till mina kollegor pÄ det konsultbolag jag jobbade pÄ innan jag blev egen. Var mycket drama vill jag lova :)

• Haha
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.