kashieda kashieda skrev:
Att det är de sakerna som hörs kan ju bero på att det som funkar inte märks.

När var det senast du hörde en kommentar om att det kom vatten ur kranen när den öppnades?
Så är det naturligtvis men en och annan solskenshistoria brukar ju komma fram då och då trots detta. Men i denna fråga lyser de med sin frånvaro. Dock får man ju ha i åtanke att en del uppgörelser där facket är inblandat troligtvis är belagda med någon form av sekretess.

Alternativet är att det blir mer lagreglerat. Då kan man inte anpassa regelverken efter olika branschers behov. Det vinner varken löntagare eller företag på.

• Gilla
Nyfniken och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Håller du med om Lars analys, att svenska modellen är bra för företagen? Eller varför postade du den annars?

JanneJanne123
S Skopan skrev:
Håller du med om Lars analys, att svenska modellen är bra för företagen? Eller varför postade du den annars?
Trodde min ståndpunkt var rätt klar efter att ha skrivit ett antal inlägg i tråden. Ja, jag delar Lars analys att den svenska modellen är kanon för stora trötta bolag som vill behandla sina anställda som en grå anonym massa.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Trodde min ståndpunkt var rätt klar efter att ha skrivit ett antal inlägg i tråden. Ja, jag delar Lars analys att den svenska modellen är kanon för stora trötta bolag som vill behandla sina anställda som en grå anonym massa.
Mitt fel, jag blandade ihop dig med någon av de många debattörer här som målat upp den svenska modellen som något sossarna och arbetarrörelsen kokat ihop själva.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Att det är de sakerna som hörs kan ju bero på att det som funkar inte märks.

När var det senast du hörde en kommentar om att det kom vatten ur kranen när den öppnades?
Visst är det väl så också. Såklart. Men man hade ju helst sluppit se sakerna som nu hörs också om nu facken ska vara så förträffliga!

Sen som sagt så ser man ju just nu i denna konflikt hur facket beter sig. IF Metalls konfliktsökande kollektivavtalskrav är helt galet.

Och när man ser lite inlägg från hur det ter sig hos de anställda så undrar man ju också vad Metall håller på med.

Öppenhjärtigt samtal om strejken med Tesla-mekaniker
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?p=756353#p756353

Nu slutar jag hålla käften i denna häxjakt!
https://alltomelbil.se/tidigare-tes...nu-slutar-jag-att-halla-kaft-i-denna-haxjakt/

Läsvärt! 🤓

• Gilla
  • Älska
Rabbithole och 7 till
  • Laddar…
Som jag skrev tidigt i tråden: facken gör allt de kan för att avskaffa sig själva.

Att skydda de mindre produktiva gör att företagen får svårt ned konkurrenskraftig mot andra företag. Jag har själv arbetat på industri där huvuddelen av de anställda gjorde allt de kunde för att gömma sig istället för att göra ett bra arbete, för ett bra arbete skulle förstöra ackordet och få folk avskedade.

• Gilla
Rabbithole och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Alternativet är att det blir mer lagreglerat. Då kan man inte anpassa regelverken efter olika branschers behov. Det vinner varken löntagare eller företag på.
Exakt. Reglerar man inte alls varken genom lag eller kollektivavtal blir det bottenlös fattigdom och rättslöshet. Kollektivavtal är mer flexibla och branschanpassade än lag och gynnar därmed både arbetsgivare och arbetstagare.

All inte reglera leder till att det blir som den tiden när arbetsgivarföreningarna i England kunde utdöma och verkställa dödsdomar. Vanligen avrättade man arbetare som hade protesterat mot återkommande dödsolyckor i brist på arbetarskydd eller påtalat uppenbara hälsorisker eller försökt bilda fackföreningar för att få upp lönerna. Lönerna var så låga att nästan alla barn i industriarbetarfamiljer var gravt undernärda.
Dödsdomen beslöts på ett möte i arbetsgivarföreningen och verkställdes genom att arbetaren sattes upp på en lista över folk som vart de än kom endast erbjöds arbete med så låg lön att den inte ens räckte till den mängden mat som krävdes för att överleva. Sedan svalt den dömde ihjäl.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Exakt. Reglerar man inte alls varken genom lag eller kollektivavtal blir det bottenlös fattigdom och rättslöshet. Kollektivavtal är mer flexibla och branschanpassade än lag och gynnar därmed både arbetsgivare och arbetstagare.

All inte reglera leder till att det blir som den tiden när arbetsgivarföreningarna i England kunde utdöma och verkställa dödsdomar. Vanligen avrättade man arbetare som hade protesterat mot återkommande dödsolyckor i brist på arbetarskydd eller påtalat uppenbara hälsorisker eller försökt bilda fackföreningar för att få upp lönerna. Lönerna var så låga att nästan alla barn i industriarbetarfamiljer var gravt undernärda.
Dödsdomen beslöts på ett möte i arbetsgivarföreningen och verkställdes genom att arbetaren sattes upp på en lista över folk som vart de än kom endast erbjöds arbete med så låg lön att den inte ens räckte till den mängden mat som krävdes för att överleva. Sedan svalt den dömde ihjäl.
Alternativet är att facket fokuserar på de aspekter som är viktigast och inte skyddar lärare som slår barn, knarkande busschaufförer osv.

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Har man ett skyddsnät från samhället kombinerat med en lägstalön som går att leva på kan inte sådana skräckscenarion inträffa.

Det verkar som fackföreningar i attraktiva "arbetar" områden (byggnads, metall osv) är mest kaxiga, men samtidigt skulle nog de anställda klara sig bra utan fack. I en riktig lågkonjunktur blir även de utan jobb och facket kan inget göra.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:

Ja och tecknar inte Tesla kollektivavtal kommer naturligtvis oönskade arbetare där steglas, råbarkas och sedan styckas för att dess kroppsdelar ska sättas upp som varnande exempel över personalingången på utvalda verkstäder.

Vi kan väl hålla oss till saker som är någotsånär relevant för ämnet?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Alternativet är att facket fokuserar på de aspekter som är viktigast och inte skyddar lärare som slår barn, knarkande busschaufförer osv.
Jag skulle säga att det stora problemet i Sverige är att facken och socialdemokratiska partiet är för hopkokade med varandra och båda lever i någon sorts nostalgibubbla där de drömmer om när sossarna och därmed facken var staten.

Fackföreningar skall vara partipolitiskt obundna organisationer i det politiska mitten-vänster fältet som fokuserar på löner och arbetsvillkor. Där man kan vara allt från extremvänster till mittenliberal.

Problemet är att högkonjunktursbortskämda rikssvenskar som aldrig har upplevt en normal prispressad arbetsmarknad låter sig luras att gå till angrepp mot de fackföreningar och kollektivavtal som i praktiken ger dem själva mat på bordet och kräver att dessa skall avskaffas till förmån för fri lönedumpning som mest drabbar dem själva.
Med motiveringen att grupper utan kollektivavtal det vill säga överhettade nya brancher och höga chefer har haft bättre löneutveckling än kollektivavtalsbranscherna. Som om fri lönedumpning plötsligt skulle ge en kontorist eller en svetsare eller en byggnadsingenjör samma personliga förhandlingsposition som ett VD-proffs eller en datorprogrammerare under IT-bubblans tid.

Kräv i stället reformer inom fackföreningarna så att dessa slutar med tramset och börjar fokusera på att ni själva skall ha löner man kan leva drägligt på och arbetsförhållanden där kroppen fysiskt överlever och behåller hälsan.
Ni har en normal prispressad arbetsmarknad framför er och då är det sådant man skall fokusera på!

• Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
D
Tydligen inte bara Sverige.
Svart text på vit bakgrund, rubrik och brödtext angående Tesla-anställdas fackliga rörelse i Tyskland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle säga att det stora problemet i Sverige är att facken och socialdemokratiska partiet är för hopkokade med varandra och båda lever i någon sorts nostalgibubbla där de drömmer om när sossarna och därmed facken var staten.

Fackföreningar skall vara partipolitiskt obundna organisationer i det politiska mitten-vänster fältet som fokuserar på löner och arbetsvillkor. Där man kan vara allt från extrem vänsterpartist till liberal.

Problemet är att högkonjunktursbortskämda rikssvenskar som aldrig har upplevt en normal prispressad arbetsmarknad låter sig luras att gå till angrepp mot de fackföreningar och kollektivavtal som i praktiken ger dem själva mat på bordet och kräver att dessa skall avskaffas till förmån för fri lönedumpning som mest drabbar dem själva.
Med motiveringen att grupper utan kollektivavtal det vill säga överhettade nya brancher och höga chefer har haft bättre löneutveckling än kollektivavtalsbranscherna. Som om fri lönedumpning plötsligt skulle ge en kontorist eller en svetsare eller en byggnadsingenjör samma personliga förhandlingsposition som ett VD-proffs eller en datorprogrammerare under IT-bubblans tid.

Kräv i stället reformer inom fackföreningarna så att dessa slutar med tramset och börjar fokusera på att ni själva skall ha löner man kan leva drägligt på och arbetsförhållanden där kroppen fysiskt överlever och behåller hälsan.
Ni har en normal prispressad arbetsmarknad framför er och då är det sådant man skall fokusera på!
Du nämner flera bra saker i det du skriver, men låt mig då påpeka att jag kommer från ett arbetarhem på en bruksort och har fått kämpa mig uppåt, samtidigt som jag såg hur mina gamla klasskamrater jobbade på bruket enbart på somrarna och lyfte a-kassa på vintern. Jag var extremt glad när man ändrade regeln som gjorde det möjligt, helt plötsligt så blev det en massa nya sökande till de lediga jobben på orten. Jag har en släkting vars fru var konstant sjukskriven för utbrändhet ända till dess att reglerna för sjukskrivning ändrades, nu arbetar hon heltid och dessutom en massa övertid utan problem. Konstigt att hon blev frisk samma dag som reglerna för sjukskrivning ändrades. Jag vet att det finns människor som kommer i kläm, men man kan inte ha ett system där människor kan glida med på andras bekostnad.

Och det är här facket kommer in, de hjälper folk som begår brott och latar sig. Hade facket fokuserat på det som bör vara deras huvudområden, dvs att få till ett bra grundskydd och en rättvis lönesättning (där rättvis också innebär att den som presterar bäst för mest i lönekuvertet) så hade jag inte haft problem med facket. Nu gör de tyvärr inte det.

Inte för att jag skulle rösta på SD, men när facket utesluter medlemmar för att de är SD-politiker, jag då går de också för långt. De måste vara opolitiska (som du också skriver). Jag håller med om att facket måste arbeta utifrån mittfåran i svensk politik och inte utifrån vänstern, för det är just det som skapar problemen.

• Gilla
  • Älska
Zevv och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.