572 029 läst · 12 255 svar
572k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Jag vill vara tydlig med att jag inte argumenterar utifrån en partipolitisk synvinkel. Att andra sen sätter likhetstecken mellan fackförbund och vänstersympatier är inget jag tar ansvar för. Man kan vara liberal och ha de åsikter jag har - utan problem.Dan1891 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 686 inlägg
De senaste 25 åren har varit extremt gynnsamma förutom en liten dipp på slutet av 00-talet. Mao om vi bara tittar på senaste 25 åren så är det först nu modellen testas och den håller uppenbarligen inte. Eller allså missförstå mig rätt. Den stora massan ska ha reallönesäkning. Problemet är att med anslutna bolag så påverkas inte bara medelmåttorna.Ellenkaramellen skrev:Svenska modellen har gett reallöneökningar de senaste 25 åren sedan Märket infördes. Situationen vi befinner oss i för tillfället är ett undantag. Men visst - om du tycker att det är ok att spä på inflationen till vilket pris som helst så att vi går tillbaks till 70-talets förutsättningar, så får det stå för dig.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
Har inte orkat läsa alla inlägg
Har det framkommit vad Tesla mekarna har för villkor ?
Tycker det blir löjligt när Tesla och Klarna säger att dom inte vill teckna avtal för deras anställda redan har bättre villkor
Vad är det då som är problemet
Ingen som hindrar dom att betala högre löner än kollektivavtalet säger .
Tycker det blir löjligt när Tesla och Klarna säger att dom inte vill teckna avtal för deras anställda redan har bättre villkor
Nej, men om man har planer på att bygga ett hönshus och stjäla el från sin granne så kanske man behöver ha en chans att bygga upp sitt hönskapital lite under sin yrkesverksamma karriär…Alfredo skrev:
Och bidrar jag mycket till verksamheten så ska ju inte mina månadshöns ätas upp av inflationsräven…
Renoverare
· Stockholm
· 18 686 inlägg
Fast släpper man in facket så kommer de ge sig på när man försöker belöna de duktiga. Därför anslutna bolag tenderar att ha normaliserade lönerSilly Bear skrev:Har inte orkat läsa alla inlägg
De senaste åren har gett utdelning även för arbetstagarna, tack vare fackförbundens sammanhållna linje.AndersMalmgren skrev:De senaste 25 åren har varit extremt gynnsamma förutom en liten dipp på slutet av 00-talet. Mao om vi bara tittar på senaste 25 åren så är det först nu modellen testas och den håller uppenbarligen inte. Eller allså missförstå mig rätt. Den stora massan ska ha reallönesäkning. Problemet är att med anslutna bolag så påverkas inte bara medelmåttorna.
Det finns många ”problem” ägarna inte vill utsätta sig för som vissa k-avtal reglerar eller försöker reglera vid olika situationerSilly Bear skrev:Har inte orkat läsa alla inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 686 inlägg
Det har inget med facken att göra utan tillgång och efterfrågan.Ellenkaramellen skrev:
Problemet med facket är att de normaliserar lönerna. De dåliga får högre lön och de kompetenta lägre lön. Det är inte hållbart eller moraliskt försvarbart
Nej, fackförbunden förhindrar inte möjligheten att ge bättre villkor - inte ens till enskilda medarbetare. Vad som skrivs i ett enskilt anställningsavtal övertrumfar kollektivavtalet, så länge det inte finns något villkor som går under kollektivavtalets golv. Ett anställningsavtal som ger en individuell årsbonus till en enskild i utbyte mot att man avsäger sig sin lagstadgade uppsägningstid eller jobbar mer än lagen säger att man får är t ex inte ok i den sista delen. Men ett avtal om en extra hög årsbonus mot en specifik arbetsprestation kan vara helt ok.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 686 inlägg
På pappret kanske, men i verkligheten sätter sig facket på tvären. Därför lönerna tenderar att gå mot mitten på anslutna bolag. De är mycket mer normaliserade än på icke anslutna bolag.Ellenkaramellen skrev:Nej, fackförbunden förhindrar inte möjligheten att ge bättre villkor - inte ens till enskilda medarbetare. Vad som skrivs i ett enskilt anställningsavtal övertrumfar kollektivavtalet, så länge det inte finns något villkor som går under kollektivavtalets golv. Ett anställningsavtal som ger en individuell årsbonus till en enskild i utbyte mot att man avsäger sig sin lagstadgade uppsägningstid eller jobbar mer än lagen säger att man får är t ex inte ok i den sista delen. Men ett avtal om en extra hög årsbonus mot en specifik arbetsprestation kan vara helt ok.
Det finns också medarbetare som ska ha sämre villkor än kollektivtavtalet pga de leverar sämre. Som sagt lönerna normaliseras
Bland tjänstemannaavtalen finns det i princip enbart begränsningar gällande lägstalöner numera. Allt annat bygger på individuell prestation. Det var längesen tarifflöner och lönetrappor försvann ur avtalen. Så det stämmer inte. Har man en arbetsgivare som bara ger procentökningen rakt av till alla, utan att ta hänsyn till att det ska vara individuell lönesättning, så bryter arbetsgivaren mot kollektivavtalet. Bästa sättet att komma till rätta med det är att bilda en lokal fackklubb som hanterar lönerevisionen årligen och ser till att arbetsgivaren håller sig till avtalet.AndersMalmgren skrev: