Nu är vi där igen, som jag förstår får det inte diskuteras polititk på byggahus?
I denna tråd är det ju inget annat, nästan?

Dan1891 Dan1891 skrev:
Nu är vi där igen, som jag förstår får det inte diskuteras polititk på byggahus?
I denna tråd är det ju inget annat, nästan?
Så läs inte tråden om det inte intresserar dig?

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror ingenting kring detta. Det överlämnar jag till de som besitter dessa förmågor.

Dock kan jag konstatera att det inte är "arbetsgivare" som stiftar lagar utan riksdagen. Hur de skulle agera kring arbetsrätt utan "den svenska modellen" vet jag som sagt inte.
Hur de agerar kan du se när det kommer till lönesättning eller faktisk lön överhuvudtaget. I lagstiftningen står det t ex om vad som definierar en anställning. Det är när man utför arbete mot ersättning. Men det står inte att det ska vara pengar. Du kan få betalt i höns utan att arbetsgivaren bryter mot lagen. Det finns inte heller nåt som definierar att din ersättning ska öka med en höna i månaden varje år. Har du skrivit på att du utför arbete mot en ersättning som är 1 höna i månaden så kan du få det år efter år efter år… Hur motiverande är det att veta att alla får exakt samma ersättning oavsett hur bra man utför sitt jobb? Det är det enda lagstiftaren kan göra. Inga anpassningar till bransch överhuvudtaget.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Klassiskt sossedravvel om den onda arbetsgivaren. Tror du arbetsgivare existerar i ett vakum? Vi måste hålla oss konkurrenskraftiga annars förlorar vi våra anställda.
Jag anser inte att arbetsgivare är onda. Det handlar om att man ska få en balans mellan de olika parterna. Med bra villkor och bra arbetsmiljö får man en positiv relation där man kan jobba tillsammans för att företaget ska bli framgångsrikt och generera bättre resultat som arbetstagarna också kan få del av i form av ännu bättre villkor. En positiv spiral helt enkelt.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Jag anser inte att arbetsgivare är onda. Det handlar om att man ska få en balans mellan de olika parterna. Med bra villkor och bra arbetsmiljö får man en positiv relation där man kan jobba tillsammans för att företaget ska bli framgångsrikt och generera bättre resultat som arbetstagarna också kan få del av i form av ännu bättre villkor. En positiv spiral helt enkelt.
Marknadskrafterna är dock bättre på det än mossiga fackpampar.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Läste du var jag skrev?
Du skrev att kollektivavtalet hade förhandlat bort den lagstadgade rätten till sommarsemester, och lyfte det som en fördel, varpå jag svarar att jag hoppas de anställda då blev kompenserade för den försämringen kollektivavtalet förhandlat fram.

Och lagstiftningen är där pga den svenska modellen säger du, samtidigt som du framför att den svenska modellen är att undvika lagstiftning till förmån för kollektivavtal, är inte det ganska motsägelsefullt?
Det går inte att lagstifta på branschnivå. Inga golfbanor hade fungerat om all personal MÅSTE ta semester på sommaren - det förstår faktiskt även fackförbunden och därför har man gemensamt hittat en lösning som passar branschen och som ändå ger arbetstagarna en trygghet eftersom alla vet vad det är som gäller. Och en förhandling är ett givande och tagande. Man kan ha fått en arbetstidsförkortning eller extra avsättning till pensionen eller nåt annat i utbyte.
Det som finns i lagen är det som är övergripande. Nu har vi t ex fått en övergripande möjlighet till omställningsstöd, något som tidigare enbart fanns via kollektivavtalen. Men den övergripande lösningen är på en lägre nivå. Den högre når man fortfarande enbart genom att teckna kollektivavtal.

Marknadskrafterna är dock bättre på det än mossiga fackpampar.
Nej, det är dom inte. Marknadskrafterna är konjunkturstyrda och oberäkneliga.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Haha ja och det är väl jävligt positivt. Anslutna bolag ger reallönesänkning medans icke anslutna bolag ger reallöneökning eller iallafall mindre reallöneminskning än anslutna bolag

• Gilla
Peter Petterson och 3 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så läs inte tråden om det inte intresserar dig?
Du kan väl läsa användarvillkoren istället kanske?

§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.

Haha ja och det är väl jävligt positivt. Anslutna bolag ger reallönesänkning medans icke anslutna bolag ger reallöneökning eller iallafall mindre reallöneminskning än anslutna bolag
Välkommen till Direktörstimman, där vi skarvar lite när det passar.

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Imponerande om facket kan styra konjunkturen!

• Gilla
  • Haha
Peter Petterson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får nog uppdatera din syn på världen och bla även us of A. Det är vanligt att semester är lika som i Europa och inga problem att förhandla om mer. Men då kräver det att den anställda kan tänka själv, inte som i svärje när facket tänker åt dig…
Facken är medlemmarna och driver de frågor som medlemmarna vill.
Tesla är ett amerikanskt företag. Europa har betydligt bättre villkor över lag än USA när det kommer till allt annat än pengar.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Imponerande om facket kan styra konjunkturen!
De roliga är att vänstern tror de kan det. Eller ja det kan de ju också iof genom att tex inte gå med i Euron. Men det är sällan positiv påverkan

Dan1891 Dan1891 skrev:
Du kan väl läsa användarvillkoren istället kanske?

§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. Särskilt dålig erfarenhet har vi av diskussioner om invandring. Därför unviker vi även bostadsrelaterade diskussioner om invandring.
Det finns moderatorer, anmäl tråden om det är så viktigt för dig att stoppa andra från att diskutera saker som intresserar dem. Eller bara låt bli att läsa om du inte gillar innehållet.

Vill minnas att tråden skapades som en utbrytning från en annan tråd av en moderator, så jag skulle påstå att de anser att ämnet är ok.

• Gilla
Peter Petterson och 3 till
  • Laddar…
Svenska modellen har gett reallöneökningar de senaste 25 åren sedan Märket infördes. Situationen vi befinner oss i för tillfället är ett undantag. Men visst - om du tycker att det är ok att spä på inflationen till vilket pris som helst så att vi går tillbaks till 70-talets förutsättningar, så får det stå för dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.