Ellenkaramellen Ellenkaramellen skrev:
Bland tjänstemannaavtalen finns det i princip enbart begränsningar gällande lägstalöner numera. Allt annat bygger på individuell prestation. Det var längesen tarifflöner och lönetrappor försvann ur avtalen. Så det stämmer inte. Har man en arbetsgivare som bara ger procentökningen rakt av till alla, utan att ta hänsyn till att det ska vara individuell lönesättning, så bryter arbetsgivaren mot kollektivavtalet. Bästa sättet att komma till rätta med det är att bilda en lokal fackklubb som hanterar lönerevisionen årligen och ser till att arbetsgivaren håller sig till avtalet.
Men titta på de företag som leder topplönerna, inga har kollektivtavtal. Det går inte då facket kommer sätta käppar i hjulet. Ska bli intressant och se nu vad som händer med obligationerna på Klarna. Rent teoretiskt så tillåter facket detta. Men problemet är ju att de kommer sätta sig på tvären när det inte är normalfördelat.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
F
Man ”sitter inte säkert enligt LAS-listan” längre. Efter förändringen av LAS häromåret så är det ännu lättare än tidigare att säga upp precis den du vill bli av med. Alla företag kan göra tre undantag numera. Och majoriteten av svenska företag har väldigt få anställda… Det är bara de som aldrig varit i den situationen som tror att det är svårt för arbetsgivare i Sverige att säga upp personal. Det har gått att göra avtalsturlistor hela tiden t ex, där de tjänster som inte behövs sorteras ut och då frångås alla turordningsregler.
Nja, sanning med modifikation. Vid ett varsel så gäller fortfarande varsel av hela siten, finns det fler arbetsplaser inom samma stad/område så omfattas även dessa. Speciella tjänster får inte sorteras ut, det är helt felaktigt. Den stora skillnaden är att 3st får väljas ut….. inte att sparka utan att gå efter listan utan att ta bort från turordningslistan. Företaget kan alltså välja ut 3 personer som inte omfattas av varslet. Vill man tex bli av med Ellen på kundtjänst fast Peter har kortare anställningstid så är Peter en av de tre man kan välja ut. Du har Lotta i receptionen och kortare tid är Ellen på företaget och den tjänsten identifieras som en tjänst Ellen skulle kunna ta istället, då sätter företaget Lotta som namn två på sina joker-val. Så fungerar det.

Det vanligaste sättet att bli av med folk är med minst drama är fortfarande att lösa ut dom med ett par årslöner om dom inte råkar befinna sig i position för LAS.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast släpper man in facket så kommer de ge sig på när man försöker belöna de duktiga. Därför anslutna bolag tenderar att ha normaliserade löner
Aha det är därför dom vägrar .....Tesla vill ge bort mer pengar än dom får för facket .

Låter rimligt 🙄

Fick själv en bonus på mitt fackanslutna arbete , gick tydligen jättebra

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
F
Men titta på de företag som leder topplönerna, inga har kollektivtavtal. Det går inte då facket kommer sätta käppar i hjulet. Ska bli intressant och se nu vad som händer med obligationerna på Klarna. Rent teoretiskt så tillåter facket detta. Men problemet är ju att de kommer sätta sig på tvären när det inte är normalfördelat.
Det finns ingen realistisk koppling mellan kollektivavtal och löneläget på dessa företag. Dom erbjuder utöver höga löner även högre pensionsavsättning, bättre försäkringar och sjukvård. Dom konkurrerar om de vassaste med hög ersättning och ett kollektivavtal hade inte betytt ett jävla skit i sammanhanget.

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns många ”problem” ägarna inte vill utsätta sig för som vissa k-avtal reglerar eller försöker reglera vid olika situationer
Jo nog förstår jag också det, knappast så att dom vill betala sina anställda mer och facket hindrar dom

Tesla vill kunna sparka någon som jobbat där 20år för att han inte längre klarar produktionstempot eller om personen är "obekväm" för sin arbetsgivare...

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det finns ingen realistisk koppling mellan kollektivavtal och löneläget på dessa företag. Dom erbjuder utöver höga löner även högre pensionsavsättning, bättre försäkringar och sjukvård. Dom konkurrerar om de vassaste med hög ersättning och ett kollektivavtal hade inte betytt ett jävla skit i sammanhanget.
Jo ett kollektivavtal hade normaliserat lönerna på dessa bolag och de duktiga hade slutat. Vilket är min poäng.

Silly Bear Silly Bear skrev:
Jo nog förstår jag också det, knappast så att dom vill betala sina anställda mer och facket hindrar dom

Tesla vill kunna sparka någon som jobbat där 20år för att han inte längre klarar produktionstempot eller om personen är "obekväm" för sin arbetsgivare...
Hur länge man jobbat på ett bolag ska inte skydda dessa.

Aha det är därför dom vägrar .....Tesla vill ge bort mer pengar än dom får för facket .

Låter rimligt 🙄

Fick själv en bonus på mitt fackanslutna arbete , gick tydligen jättebra
Jo men din bonus var ju normaliserad. Annars hade facket satt sig på tvären.
Tesla vill inte öka lönekostnaderna de vill styra vart pengarna går

Nja, jag tänkte inte på precis dessa punkter.

Jag vill vara tydlig med att jag inte argumenterar utifrån en partipolitisk synvinkel. Att andra sen sätter likhetstecken mellan fackförbund och vänstersympatier är inget jag tar ansvar för. Man kan vara liberal och ha de åsikter jag har - utan problem.

Nej det går inte vara liberal och samtidig tycka fackpampar ska styra villkoren istället för kompetens (efterfrågan och tillgång). Det är en omöjlighet.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Har inte orkat läsa alla inlägg

Har det framkommit vad Tesla mekarna har för villkor ?

Tycker det blir löjligt när Tesla och Klarna säger att dom inte vill teckna avtal för deras anställda redan har bättre villkor

Vad är det då som är problemet

Ingen som hindrar dom att betala högre löner än kollektivavtalet säger .
Det är egentligen supersimpelt.

- De som arbetar på Tesla har ett bra jobb med bra villkor, lön etc.
Bråket handlar i grunden inte om dåliga förhållanden eller inte.

- Facket vill ha kollektivavtal, för det är ju en del i deras syfte (som diskuteras om det är relevant eller inte)

- kollektivavtal är inte ett lagkrav och frivilligt.

- Tesla vill inte låsa in sig i olika "onödiga" avtal.

- Facket vill genom strejk och blockader, sympatiåtgärder tvinga Tesla att skriva kollektivavtal. Åtgärderna är tänka att hindra Tesla från att utföra sin verksamhet

- De som jobbar på Tesla verkar inte speciellt intresserade av facket. (Dom har kanske intett att fackets roll är passerad)

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
Nej det går inte vara liberal och samtidig tycka fackpampar ska styra villkoren istället för kompetens (efterfrågan och tillgång). Det är en omöjlighet.
Efterfrågan och tillgång är inte samma sak som kompetens. Återigen så tillskriver du mig något som jag inte sagt. Om du läser så skriver jag på flera ställen att man KAN styra villkor utifrån kompetens - även med kollektivavtal. Och du kan omöjligt veta vad alla med positiv inställning till Svenska modellen och fackförbund har för politisk hemvist. Nu är vi helt och hållet inne på spekulationer, allmänt tyckande och anekdotisk bevisföring. Noll fakta.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Efterfrågan och tillgång är inte samma sak som kompetens. Återigen så tillskriver du mig något som jag inte sagt. Om du läser så skriver jag på flera ställen att man KAN styra villkor utifrån kompetens - även med kollektivavtal. Och du kan omöjligt veta vad alla med positiv inställning till Svenska modellen och fackförbund har för politisk hemvist. Nu är vi helt och hållet inne på spekulationer, allmänt tyckande och anekdotisk bevisföring. Noll fakta.
Vi behöver inte gissa för vi vet redan att majoriteten av de rödgröna röran är för fackets metoder och stor del av den högra sidan är emot.

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
Vi kan ju iallafall dra vissa slutsatser av att det största fackförbundet har direkt koppling till socialdemokraterna.

Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vi behöver inte gissa för vi vet redan att majoriteten av de rödgröna röran är för fackets metoder och stor del av den högra sidan är emot.
Jaha?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.