561 471 läst · 12 030 svar
561k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 679 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 679 inlägg
Nej, varför skulle dom det? Du vet inte vad du snackar om, du har inte en aning om hur ett kollektivavtal för ett SACO-förbund ser ut, vilket borde vara det som är aktuellt för de företag du menar. Faktum är att det är helt upp till företaget att sätta lönen, som är helt individuell. De kan sätta en löneförhöjning på noll om man vill det. Unionen har i sitt kollektivavtal en minsta löneförhöjning på några hundralappar. Det utgör rimligtvis långt under 1%, den anställda som får det är uppenbarligen inte önskvärd på bolaget och väljer troligtvis att flytta på sig. Det finns inget som normaliserar lönerna mot mitten bara för att det finns ett sjaskigt avtal. Jag tror tom att det skulle vara svårt att få folk att ställa upp för en lokal klubb på många av de anställda och är nån med i facket så är det antagligen bara för en inkomstförsäkrings skull men spontant, antalet anslutna är rimligtvis ytterst begränsat.AndersMalmgren skrev:
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 18 462 inlägg
Fast verkligheten säger ju emot dig eftersom lönerna på anslutna bolag inte premierar kompetens.Ellenkaramellen skrev:Efterfrågan och tillgång är inte samma sak som kompetens. Återigen så tillskriver du mig något som jag inte sagt. Om du läser så skriver jag på flera ställen att man KAN styra villkor utifrån kompetens - även med kollektivavtal. Och du kan omöjligt veta vad alla med positiv inställning till Svenska modellen och fackförbund har för politisk hemvist. Nu är vi helt och hållet inne på spekulationer, allmänt tyckande och anekdotisk bevisföring. Noll fakta.
Renoverare
· Stockholm
· 18 462 inlägg
Nej för att facket kommer sätta sig på tvären om du kompenserar vissa individer långt över normalfördelningen. Och det är därför som löner tenderar att gå mot minnen mer än på icke anslutna bolag.F fsn skrev:Nej, varför skulle dom det? Du vet inte vad du snackar om, du har inte en aning om hur ett kollektivavtal för ett SACO-förbund ser ut, vilket borde vara det som är aktuellt för de företag du . Faktum är att det är helt upp till företaget att sätta lönen, som är helt individuell. De kan sätta en löneförhöjning på noll om man vill det. Unionen har i sitt kollektivavtal en minsta löneförhöjning på några hundralappar. Det utgör rimligtvis långt under 1%, den anställda som får det är uppenbarligen inte önskvärd på bolaget och väljer troligtvis att flytta på sig. Det finns inget som normaliserar lönerna mot mitten bara för att det finns ett sjaskigt avtal. Jag tror tom att det skulle vara svårt att få folk att ställa upp för en lokal klubb på många av de anställda och är nån med i facket så är det antagligen bara för en inkomstförsäkrings skull men spontant, antalet anslutna är rimligtvis ytterst begränsat.
Och det är därför företag som Klarna, Spotify osv är livrädda för kollektivavtal för de kommer inte kunna behålla sina stjärnor.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 945 inlägg
Jag tycker man ska lagstifta om allt som "alla ska ha" där har vi ju redan 5 veckors semester och rättet att ta ut den under sommarmånaderna 4v sammanhängande. Tycker också den allmänna sjukvårdsförsäkringen ska vara "good enough" samma med pensionen, tar hellre den i lön och placerar själv.Ellenkaramellen skrev:Eftersom du tydligen inte gillar den svenska modellen så utgår jag ifrån att du, om du är anställd, inte tar ut 5 v semester, inte kräver löneökning varje år, inte använder dig av din tjänstepension när det är dags, inte använder dig av mer än grundläggande ersättningar från socialförsäkringsystemet mm mm.
Att lagstifta istället för att använda branschanpassade kollektivavtal gör allt mycket sämre. Ta bara alla golfbanor t ex. Semesterlagen säger att huvudsemestern ska läggas ut under juni-augusti. Utan avtal är det det som gäller. Med kollektivavtal som är tar hänsyn till branschen får huvudsemestern läggas vid annan tid.
Bara ett enkelt men väldigt tydligt exempel på hur mycket sämre det är med enbart lagstiftning. Kan ta ytterligare ett antal exempel om nån inte fattar grejen.
brukar flytta runt min semester så det är helt blandat, mest för att jag själv vill.
(Idag anställd utan kollektivavtal med högre lön och mer semester än tidigare jobb)
För övrigt tycker jag LAS bara ska reglera uppsägningstid.
Är du inte önskad på jobbet, då bör du få kicken. De som jobbat länge har värdefull erfarenhet som är viktig och överkompenserar i princip alltid lägre tempo. Är du utsliten bör du byta yrke, kanske med omställningsstöd eller i värsta fall få tillfällig sjukersättning. Gör det i lag så är det lika villkor för alla
Nja. Facket sätter inte sig på tvären för att någon får en bonus eller någon får en väsentligt högre lön. Kanske inom din bransch. Jag är inom metallsidan (ej med) och de har aldrig opponerat sig på lönen faktiskt.AndersMalmgren skrev:
Har själv fått onormal bonus, inget gnäll från facket.
Vi har personal som är rätt nya och har ovanligt hög lön till mindre prestation. Där hade det faktiskt varit bra om facket ifrågasatt =) men de gör de inte.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 679 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 679 inlägg
Vilket skitsnack, inget fack kommer att sätta sig på tvären och gör dom det så är det avtalet som gäller och inget annat. Du har bristande verklighetsuppfattning, bristande eller obefintlig erfarenhet och vet inte vad du snackar om. Det finns ett avtal att förhålla sig till, gör företaget det så kan facket inte säga ett skit. Det är fö rätt stort utrymme för tolkningsföreträde i avtalen.AndersMalmgren skrev:Nej för att facket kommer sätta sig på tvären om du kompenserar vissa individer långt över normalfördelningen. Och det är därför som löner tenderar att gå mot minnen mer än på icke anslutna bolag.
Och det är därför företag som Klarna, Spotify osv är livrädda för kollektivavtal för de kommer inte kunna behålla sina stjärnor.
Renoverare
· Stockholm
· 18 462 inlägg
Jo fast nu är det ju så att verkligheten visar ju att anslutna bolag tenderar i större utsträckning ha normaliserade löner så det stödjer ju min ståndpunkt. Vi har dessutom haft chefer i tråden tex @JanneJanne123 som bekräftar exakt detta. Vi har även haft fler i tråden som bekräftar samma sak.F fsn skrev:Vilket skitsnack, inget fack kommer att sätta sig på tvären och gör dom det så är det avtalet som gäller och inget annat. Du har bristande verklighetsuppfattning, bristande eller obefintlig erfarenhet och vet inte vad du snackar om. Det finns ett avtal att förhålla sig till, gör företaget det så kan facket inte säga ett skit. Det är fö rätt stort utrymme för tolkningsföreträde i avtalen.
Om facket hjälpte bolagen skaffa högre kompetens så hade man såklart anslutit sig. Men våra främsta bolag har inte det just för att det hämmar kompetens.
Lycka till med din golfbana under dom förutsättningar. Och inget gnäll sen om ”fattigpensionärer” som inte värderas efter ett lång arbetsliv. Du verkar ha en högst osund människosyn.Johannes Carlsson skrev:Jag tycker man ska lagstifta om allt som "alla ska ha" där har vi ju redan 5 veckors semester och rättet att ta ut den under sommarmånaderna 4v sammanhängande. Tycker också den allmänna sjukvårdsförsäkringen ska vara "good enough" samma med pensionen, tar hellre den i lön och placerar själv.
brukar flytta runt min semester så det är helt blandat, mest för att jag själv vill.
(Idag anställd utan kollektivavtal med högre lön och mer semester än tidigare jobb)
För övrigt tycker jag LAS bara ska reglera uppsägningstid.
Är du inte önskad på jobbet, då bör du få kicken. De som jobbat länge har värdefull erfarenhet som är viktig och överkompenserar i princip alltid lägre tempo. Är du utsliten bör du byta yrke, kanske med omställningsstöd eller i värsta fall få tillfällig sjukersättning. Gör det i lag så är det lika villkor för alla
Renoverare
· Stockholm
· 18 462 inlägg
Man kan enbart skylla deras situation på dem själva. Tex genom att lita på den offentliga pensionen. Man kan aldrig lita på välfärden.Ellenkaramellen skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 679 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 679 inlägg
Du vet inte vad du snackar om, jag har inte en aning om var @JanneJanne123 är chef nån stans och över vilken typ av verksamhet men de företagen du snackar om är väl uteslutande hippa tjänsteföretag som gör allt för att stanna på den hippa listan. Den typen av tjänster har ett kollektivavtal inte ett skit med löneläget på företaget att göra.AndersMalmgren skrev:Jo fast nu är det ju så att verkligheten visar ju att anslutna bolag tenderar i större utsträckning ha normaliserade löner så det stödjer ju min ståndpunkt. Vi har dessutom haft chefer i tråden tex @JanneJanne123 som bekräftar exakt detta. Vi har även haft fler i tråden som bekräftar samma sak.
Om facket hjälpte bolagen skaffa högre kompetens så hade man såklart anslutit sig. Men våra främsta bolag har inte det just för att det hämmar kompetens.