Maxwells demon TotalControl skrev:
"– Det är Teslas verkstäder vi kan ge oss på, och sedan sånt som Tesla har intresse av eller är beroende av. Det gäller att hitta sånt som gör att Tesla får väldigt jobbigt att andas, äta och leva, säger Torbjörn Johansson. (LO:s avtalssekreterare)"

Det är ju helt sinnesjukt vilken syn de har... Kunde ju lika gärna vara en quote från Goodfellas det där.
Det finns ju exempel på kollektivavtalsvägran som har gått åt båda håll.

Ge Kå i Ullareds uppgång började med att de blev en följetong i massmedia för att Handels blockerade dem under väldigt lång tid. Har för mig att deras omsättning tiodubblades medan blockaden pågick. Då på den tiden var det en liten butik, ungefär som en normal lokal Ica butik. All publicitet är av godo. Ingen aning om det har kollektivavtal idag.

Toys'r us försökte skippa kollektivavtal. Där sattes transporter generellt i blockad. Toys'r us tog in danska åkerier som körde ut varor till butikerna. Men de danska lastbilarna blockerades från att tanka, så de blev stående med soppatorsk runt om i landet, har för mig att någon mack lät dem tanka, men då sattes macken i blockad och fick slut på både bensin och diesel. Där någonstans gav Toys'r us upp, sparkade sin VD (Han påstods ha felinformerat företagsledningen i USA om hur de svenska avtalen fungerar). Tecknade avtal.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Det här är ju vidrigt på riktigt, det drabbar ju inte Tesla utan folk som äger en Tesla.
Allt drabbar teslaägarna till slut. Men fackens medlemmar äger nog inga teslor. Mer rostiga Volvo 240 och liknande

• Haha
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
F
D djac skrev:
Jag förväntar mig inte att en enskild medarbetare har den arbetsrättsliga erfarenheten att på ett relevant sätt jämföra konsekvenserna av olika formuleringar i anställningsavtal speciellt inte eftersom det rör en större grupp där de kanske inte ens är likadant formulerade för alla.

Det finns ju i stora drag två plausibla anledningar till starkt motstånd mot kollektivavtal, antingen så tror man att man tjänar på att inte teckna det eller så är det en ideologisk fråga, kan också såklart vara en kombination av de två.

Gällande Tesla och den offentliga bild som Musk valt att kommunicera så känns det som att han bryr sig inte om den första men han är en dokumenterad "kärring mot strömmen", så bara att de finns och att det förväntas kanske triggar honom att vägra, han vill visa att han kan och att ingen kraft på jorden är större än han.
A ajn82 skrev:
Jag tror en stor del av deltagarna i denna tråden, inklusive mig faller i en tredje kategori. Vi som inte ser något fel på kollektivavtal, men inte tycker det är rätt att tvinga på företag det på det sättet som försöks med Tesla-verkstäderna.

Har du en arbetsplats där majoriteten av de anställda är med i facket och vill ha kollektivavtal så ser jag inget problem med att de strejkar för det, men om man inte representerar en tillräckligt stor andel av de anställda utan behöver börja dra in stöd från andra genom sympatiåtgärder i andra verksamheter så bör man låta bli. Man bör heller inte kräva av de icke-fackligt anslutna på företaget att strejka, och man ska definitivt inte hota dem eller kalla dem svartfötter. De är inte en del av facket, och är de nöjda så ska facket låta dem och arbetsgivaren sköta sitt utan att lägga sig i.

Sympati åtgärder tycker jag kan vara rimligt när det rör sig om grova missförhållanden, men ingen fakta har presenterats som tyder på att så är fallet, och det måste faktiskt ligga på fackförbundet att presentera det om man ska börja vidta sådana åtgärder, diffusa påstående räcker inte på långa vägar.

Jag har själv inte mycket till övers för Tesla, och den arbetskultur så verkar gälla på deras arbetsplatser i USA tex, men här hanteras så dåligt från facklig sida att jag ändå hejar på Tesla i denna konflikten.
P Putte 9497 skrev:
Du skulle gått med så skulle du haft fin pension idag
Vilket jävla skitsnack.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Det här är ju vidrigt på riktigt, det drabbar ju inte Tesla utan folk som äger en Tesla.
Motaktionen är väl att man slutar anlita de blockerande verkstäderna totalt, det kan bli tokigt detta

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
D
F fsn skrev:
Vilket jävla skitsnack.
Krockar det med dina övertygelser när folk inte är rabiata?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Det finns ju exempel på kollektivavtalsvägran som har gått åt båda håll.

Ge Kå i Ullareds uppgång började med att de blev en följetong i massmedia för att Handels blockerade dem under väldigt lång tid. Har för mig att deras omsättning tiodubblades medan blockaden pågick. Då på den tiden var det en liten butik, ungefär som en normal lokal Ica butik. All publicitet är av godo. Ingen aning om det har kollektivavtal idag.

Toys'r us försökte skippa kollektivavtal. Där sattes transporter generellt i blockad. Toys'r us tog in danska åkerier som körde ut varor till butikerna. Men de danska lastbilarna blockerades från att tanka, så de blev stående med soppatorsk runt om i landet, har för mig att någon mack lät dem tanka, men då sattes macken i blockad och fick slut på både bensin och diesel. Där någonstans gav Toys'r us upp, sparkade sin VD (Han påstods ha felinformerat företagsledningen i USA om hur de svenska avtalen fungerar). Tecknade avtal.
Det är mycket som amerikanska företag inte förstår i Europa och visst krävs det normal talang för att tala de igenom detta, de flesta har dock kapacitet att förstå, en del är såklart obstinata men de flesta gånger får man de med sig.

P Putte 9497 skrev:
Inte?
Kanske finns människor anställda på Tesla som är med i BH
Det har varken med byggande eller hus att göra men med ditt resonemang kan man ta upp alla möjliga andra ämnen i detta forum.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Allt drabbar teslaägarna till slut. Men fackens medlemmar äger nog inga teslor. Mer rostiga Volvo 240 och liknande
Skitsnack!

B Bengt Numelin skrev:
Skitsnack!
Du har rätt! Jag har svårt att tro att ledande fackföreningsmänniskor nöjer sig med en batteridriven Tesla. 😂

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Inget av det där är sånt som regleras i nåt kollektivavtal. Vi, och många stora företag har kollektivavtal. Flexen regleras inte i kollektivavtalet för tjänstemän.

Det du beskriver är inte det minsta märkligt eller frikostigt skulle jag säga.

Tror du era flexregler hade sett annorlunda ut om ni hade haft kollektivavtal och i sådana fall, varför?
Nej, det är jhu det jag säger, att flexavtalet är bättre om man INTE har kollektivavtal. Annars brukar det vara strikt reglerat med klocklsag och det går inte att göra annorlunda pga att det måste vara lika för alla. Trots att jag var ensam i mitt fackförbund och de meddelande att de inte hade någrasom lst problem med att förhandla enskilt för mig om jag ville. Menj ag sket i det och lämnade kommunen istället. Både Kommunal, Vision och Lärarförbundet vägrade att acceptera avvikelser för JUSEK.

Alfredo Alfredo skrev:
Du har rätt! Jag har svårt att tro att ledande fackföreningsmänniskor nöjer sig med en batteridriven Tesla. 😂
Ska väl vara en sån här om man jobbar på IF Metall? ;)

Gammal militärfordon, grön, vit symbol på sidan, vägmarkering i bakgrunden, ser ut som en UAZ-452 eller liknande modell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ska väl vara en sån här om man jobbar på IF Metall? ;)

[bild]
En Robot 57 löser det där problemet

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Skitsnack!
OK, 740 för arbetarna och 745 GLE för fackpampen!

• Älska
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Bengt Numelin och 4 till
  • Laddar…
F
Anna_H Anna_H skrev:
Nej, det är jhu det jag säger, att flexavtalet är bättre om man INTE har kollektivavtal. Annars brukar det vara strikt reglerat med klocklsag och det går inte att göra annorlunda pga att det måste vara lika för alla. Trots att jag var ensam i mitt fackförbund och de meddelande att de inte hade någrasom lst problem med att förhandla enskilt för mig om jag ville. Menj ag sket i det och lämnade kommunen istället. Både Kommunal, Vision och Lärarförbundet vägrade att acceptera avvikelser för JUSEK.
Fast du verkar inte förstå att flextids vara eller inte vara inte är en fråga som kollektivavtalet lägger sig i och då är det upp till företaget och deras filosofi. Du kan ju kolla hur det ser ut på Ericsson och Volvo på tjänstemannasidan. Båda har en jävla flexfrihet, Ericsson nästan en absurd förväntan att man jobbar hemifrån och båda har kollektivavtal.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
F Finndjävel skrev:
Deras frunk är avskilld från maskinen. Köper du en Tesla så är det slutskruvat egen del för alltid. Det är märkesverkstad som gäller.
Är bilen så skör att den behöver skyddas från användaren?
Kanske lika bra om det läggs ner då, så får vi köra Volvo istället. 🚗

• Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.