Tyst i denna tråd men snart sätter det fart igen. Bygglovet är klart, ingen överklagade så nu har det vunnit laga kraft. Panelbytet kan börja och huset blir grått.

Först blir det avslut av svärmors sommarstuga. Blev som jag skrev i idag tråden lite inhopp där med snabb invändig ytrenovering. Renovering, besiktning, foto, annons, visning och avslut på 4,5 veckor får väl ses som bra jobbat. Nu skall stället tömmas på vad köparna inte vill ta över så ett par veckor till innan egna huset får fokus igen.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Nu börjar det hända saker med huset igen.

Nu när svärmors sommarstuga är ur vägen blir det focus på huset igen. Nu är det sommar, d.v.s, jobba ute!
Var och hämtade ett lass panel från Beijer i veckan. Började på Bauhaus då de skulle ha 250+ på hyllan. De hade 25 varav 10 kunde användas om man inte var ute efter att tillverka hockeyklubbor eller propellrar. Beijer var ngt dyrare men Villaägarnas 10% rabatt och en ny bal med panel gjorde det värt i alla fall.

Lastbilssläp fyllt med panelbrädor på en parkering framför byggmarknader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag förberedelse för målning.

Först, kapa till 17˚ droppnäsan. Då jag kan kapa fyra brädor i taget på kap/gersågen började jag med att i bästa Byggahus maner tillverka en ”jigg”.
Ett hög av nymålade vita panelbrädor med snedkapade ändar staplade ovanpå varandra, redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med denna förskjuter jag brädorna

Hand som håller en stapel nysågade och grundade panelbrädor för husbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så att de blir lika långa när jag snekapat andra ändan.

Träpaneler som kapas till 17˚ på en kap- och gersåg utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sparar mycket tid. Passade även på att snekapa ändan på det som kapades bort då dessa bitar kommer att passa under och över fönster, lika bra att ha snekapningen klar på dessa bitar med.

Medan impregneringsoljan sögs in satt jag ihop ett gäng mellanlägg med lagom distans att lägga mellan våningarna med färdigmålade brädor, gillar inte att bara lägga en pinne imellan på den färska färgen.

En kap-/gersåg med en specialtillverkad jigg för att kapa träpanel, och en hög med nysågade träbitar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Panelbrädor förbereds för målning med en hemmagjord jigg och kapade mellanlägg i trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och till sist, snekapat, oljat och grundat nederändan på brädorna.

Nykapad och grundad träpanel för husrenovering, staplad utomhus under ett tält.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om väderet tillåter kommer rollboxen fram imorgon.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Nu börjar det hända saker med huset igen.

Nu när svärmors sommarstuga är ur vägen blir det focus på huset igen. Nu är det sommar, d.v.s, jobba ute!
Var och hämtade ett lass panel från Beijer i veckan. Började på Bauhaus då de skulle ha 250+ på hyllan. De hade 25 varav 10 kunde användas om man inte var ute efter att tillverka hockeyklubbor eller propellrar. Beijer var ngt dyrare men Villaägarnas 10% rabatt och en ny bal med panel gjorde det värt i alla fall.

[bild]

Idag förberedelse för målning.

Först, kapa till 17˚ droppnäsan. Då jag kan kapa fyra brädor i taget på kap/gersågen började jag med att i bästa Byggahus maner tillverka en ”jigg”.
[bild]

Med denna förskjuter jag brädorna

[bild]

Så att de blir lika långa när jag snekapat andra ändan.

[bild]

Sparar mycket tid. Passade även på att snekapa ändan på det som kapades bort då dessa bitar kommer att passa under och över fönster, lika bra att ha snekapningen klar på dessa bitar med.

Medan impregneringsoljan sögs in satt jag ihop ett gäng mellanlägg med lagom distans att lägga mellan våningarna med färdigmålade brädor, gillar inte att bara lägga en pinne imellan på den färska färgen.

[bild]

[bild]

Och till sist, snekapat, oljat och grundat nederändan på brädorna.

[bild]

Om väderet tillåter kommer rollboxen fram imorgon.
Rollbox, rollbox rollbox.. "klapp klapp" :cool:
Vädret ser lovande ut bakom rullgardinen här i Älvsjö. :ok:
Gårdagens spenderades på Grönan, barn på nytt. :rofl:
Berg-och-dalbana med lila loopar och vagnar fulla av åkande, mot en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkar nästan ha missat din tråd till stor del, men nu iom kommentaren hoppas jag få följa dina kommande projekt och prövningar. :strong:
Samma sekund som jag såg ditt spotbyte i köket slog det mig att vi kan ju slänga upp en dimrad spot eller 2 i vår relativt mörka sidoentre, om paneltaket ändå ska bytas..:oops:(y)

Kbk! (kör bara kör)
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Idag var det panelmålning på schemat. 400 m panel blev målad och premiär för rollboxen.

Målad träpanel staplad på stödställningar i en trädgård, målarverktyg och utrustning spridda på gräset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, hur bra en rollbox då?

Rollbox verktyg för målning av panel utomhus på bord, med rollers och röd ram, i en trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laddad och klar.

Den är ju inte riktigt som på Rollbox egna filmer, vilket i och för sig inte var väntat heller, men påverkas förmodligen även av färgen och rutinen.

Jag målar panelen med Nordsjö One Super Tech. Då den färgen är rätt tjock och pastaaktig fick jag spä ut den ca 4%, enligt rekommendation från Rollbox. Innan det, var det inte mycket som rörde sig i rollboxen.

Det tog en stund att få in rätt konsistens och även med den mängden extra vatten hade planrollern svårt att snurra med men sidorollrarna snurrade som de skulle. Väldigt lite inställningar, bara sidorollrarna som behöver sättas på lagom bredd.

Funkade det då?

Ja skulle jag nog säga, den smetade på bra med färg även om rollern inte snurrade helt fritt med brädan. Då jag har falsad fasad panel trodde jag att den skulle ha svårt att få till falsen men det gick över förväntan. Processen blev att trycka genom 6 brädor, så många som jag får på varje lager i min färdig stapel, dra av med pensel där det inte blev bra täckning. Då det var fullt tillräckligt med färg på brädorna behövdes det inget penseldoppande utan ett par snabba drag så var täckningen fullt tillräcklig enligt mig. Upplever även att färgen är inarbetad och inte bara på topparna på brädan. Att få färg på ändan, körde med nederändan av panelen först, var lätt. Bara trycka in brädan lätt i rollern innan genommatningen så var även ändan klar.

Nymålad fasadpanel i grå färg, liggande till torkning utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gick även att köra korta bitar i rollboxen, ett gäng 40cm bitar gick fort att måla.

Var det snabbare då?

Vet inte ... hur lång tid tar det att måla panel? Vad jag minns från när jag senast målade lös panel tog det en evighet och var tråkigt och slitsamt. Att måla de ca 400 metrarna inklusive lite labbande med konsistensen på färgen tog ca 3 timmar. Det kändes i alla fall mycket snabbare än sist och tog inte på krafterna på ngt sätt då jag slapp gnida in färgen med pensel.

Det var i varmaste slaget idag trots att jag stod i skuggan. Mot slutet hade det torkat en del färg på pinnarna som sidorollarna gled på så dessa trillade inte alltid ner i färgen men lite manuellt petande så fick dom ett dopp.

Rengöring av rollerboxen?

Vad jag gjorde var att hälla tillbaka i färgpytsen så mycket det gick med hjälp av pensel och rollerskrapa, torkade ur så gått det gick. Sen ställde jag bordet den är skruvad på på högkant och tog fram vattenslangen ...

Ett par minuters spolande och det mesta av färgen är borta på rollrarna, får peta bort lite mer på boxen lite senare.

Rollbox för målning av panel står mot en träskiva med synliga målarroller och färgrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite förbättringar innan nästa pass;

Skall prova att spänna (korta) fjädrarna som drar tryckrullarna mot planrollern för att se om man kan få rollern att snurra bättre.

Lite smältlim eller dyligt för att hålla fast insatserna på sidorollrarna. Som syns på bilden (där även fjädrarna till tryckrullana syns) gled insatsen ur ibland vilket gjorde att rollern inte målade sidan. Skall även knäcka till plåten som sidorollrarna sitter en aning för att få en offset på dessa. När brädan åker genom trycks dessa lite framåt vilket ibland gjorde att bygeln som skall lyfta dessa hamnade mitt på med tvärnit som följd.

Rollbox för målning av panel med synliga färgroller och smetad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rollrarna som används i boxen är standard rollrar (Anza grov) så det går att komplettera varsom om man har lyckats att rengöra lagringen som håller dessa på plats i boxen. När jag köpte boxen fick man en extra uppsättning rollrar med i leveransen.

Överlag, bättre än väntat och kommer att fortsätta med rollboxen när jag kommer till nästa omgång panel.
 
Redigerat:
  • Gilla
MasMats och 14 till
  • Laddar…
Denna tråden hade jag missat. Har ju sett uppdateringar i vad har ni gjort med era hus idag-tråden men har inte fattat omfattningen innan. Jäkla bök för att få byta färg... ska bli kul att följa fortsättningen.
 
Vilken tid allting tar, fast jobbar man fulltid på jobbet blir det inte många timmar över på kvällen.

Han i alla fall måtta in och bocka till överblecket, vilket dessutom är rätt onödigt på dessa fönster under takfoten men för enhetligheten så ...

Efter det, bort montering av återstående smyg och foder så det vita kan få lite grå färg innan nya panelen börjar spikas fast. Får inte glömma insektsnätet heller.

Lite VP-slang som skall vara innanför panelen på plats med, för ehhh, ”högtalare?”

Renoveringsprocess av husexteriör med borttagna fönstersmyg och foder samt exponerad isolering under takfoten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 3 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Idag var det panelmålning på schemat. 400 m panel blev målad och premiär för rollboxen.

[bild]

Så, hur bra en rollbox då?

[bild]
Laddad och klar.

Den är ju inte riktigt som på Rollbox egna filmer, vilket i och för sig inte var väntat heller, men påverkas förmodligen även av färgen och rutinen.

Jag målar panelen med Nordsjö One Super Tech. Då den färgen är rätt tjock och pastaaktig fick jag spä ut den ca 4%, enligt rekommendation från Rollbox. Innan det, var det inte mycket som rörde sig i rollboxen.

Det tog en stund att få in rätt konsistens och även med den mängden extra vatten hade planrollern svårt att snurra med men sidorollrarna snurrade som de skulle. Väldigt lite inställningar, bara sidorollrarna som behöver sättas på lagom bredd.

Funkade det då?

Ja skulle jag nog säga, den smetade på bra med färg även om rollern inte snurrade helt fritt med brädan. Då jag har falsad fasad panel trodde jag att den skulle ha svårt att få till falsen men det gick över förväntan. Processen blev att trycka genom 6 brädor, så många som jag får på varje lager i min färdig stapel, dra av med pensel där det inte blev bra täckning. Då det var fullt tillräckligt med färg på brädorna behövdes det inget penseldoppande utan ett par snabba drag så var täckningen fullt tillräcklig enligt mig. Upplever även att färgen är inarbetad och inte bara på topparna på brädan. Att få färg på ändan, körde med nederändan av panelen först, var lätt. Bara trycka in brädan lätt i rollern innan genommatningen så var även ändan klar.

[bild]

Det gick även att köra korta bitar i rollboxen, ett gäng 40cm bitar gick fort att måla.

Var det snabbare då?

Vet inte ... hur lång tid tar det att måla panel? Vad jag minns från när jag senast målade lös panel tog det en evighet och var tråkigt och slitsamt. Att måla de ca 400 metrarna inklusive lite labbande med konsistensen på färgen tog ca 3 timmar. Det kändes i alla fall mycket snabbare än sist och tog inte på krafterna på ngt sätt då jag slapp gnida in färgen med pensel.

Det var i varmaste slaget idag trots att jag stod i skuggan. Mot slutet hade det torkat en del färg på pinnarna som sidorollarna gled på så dessa trillade inte alltid ner i färgen men lite manuellt petande så fick dom ett dopp.

Rengöring av rollerboxen?

Vad jag gjorde var att hälla tillbaka i färgpytsen så mycket det gick med hjälp av pensel och rollerskrapa, torkade ur så gått det gick. Sen ställde jag bordet den är skruvad på på högkant och tog fram vattenslangen ...

Ett par minuters spolande och det mesta av färgen är borta på rollrarna, får peta bort lite mer på boxen lite senare.

[bild]

Lite förbättringar innan nästa pass;

Skall prova att spänna (korta) fjädrarna som drar tryckrullarna mot planrollern för att se om man kan få rollern att snurra bättre.

Lite smältlim eller dyligt för att hålla fast insatserna på sidorollrarna. Som syns på bilden (där även fjädrarna till tryckrullana syns) gled insatsen ur ibland vilket gjorde att rollern inte målade sidan. Skall även knäcka till plåten som sidorollrarna sitter en aning för att få en offset på dessa. När brädan åker genom trycks dessa lite framåt vilket ibland gjorde att bygeln som skall lyfta dessa hamnade mitt på med tvärnit som följd.

[bild]

Rollrarna som används i boxen är standard rollrar (Anza grov) så det går att komplettera varsom om man har lyckats att rengöra lagringen som håller dessa på plats i boxen. När jag köpte boxen fick man en extra uppsättning rollrar med i leveransen.

Överlag, bättre än väntat och kommer att fortsätta med rollboxen när jag kommer till nästa omgång panel.

Wow. Första omdömet jag kan hitta på en rollbox. Sjukt anonym maskin
 
K Knight skrev:
Wow. Första omdömet jag kan hitta på en rollbox. Sjukt anonym maskin
Tack för påminnelsen, denna tråd släpar lite väl långt efter verkligheten och även om att jag har en rollbox i friggan. Då panelbytet är färdigt är det dags att skrapa bort det sista kladdet, byta rollarna och lägga ut den på blocket.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.