Svurit över smidigheten i EasyUp renoveringstapet och även satt microlit i taket. Känns helt fel att fixa färdigt en liten hörna i hallen men måste för att få upp innedelen på värmepumpen för att få rören på utsidan innanför panelen som jag skulle vilja spika dit innan smällkalla vintern är här.

Renovering av hörna i hall med EasyUp-tapet, vit dörr, fönster och stegpall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Idag blev det färg på väggarna och taket, ja målarfärg i alla fall :)

Nymålade vita väggar och tak i ett rum med målarutrustning synlig på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Äntligen på plats och rören dragna så jag kan spika resten av panelen på plats.

Luftkonditioneringsenhet installerad över dörr med rör dragna, redo för panelmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SSo
  • Laddar…
Rören dragna som sagt, panelspikande på agendan idag.
Delvis isolerad vägg med synliga rör och verktyg, bredvid en dörr och fönster under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skönt att vintern håller sig borta, visserligen gräs i snickarboa, dvs. partytältet som överlevde 60cm:s snön som kom tidigare men ser fram emot att få bort alla brädor så att tältet kan plockas ner för vintern. Duken verkar hålla men fönstren har lite svårt för frost. Undrar hur det gick att bygga utan bordssågen, är ju där och klyver stup i ett. Lite slitsamt att släpa fram sågarna men tältet är inte riktigt inbrottssäkert ...
Byggarbetsplats under ett vitt partytält med bordssåg, brädor och verktyg utspridda på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och plötsligt blev det mörkt men hann med vad som var planerat, även fasadlampan till vänster och tröskeln till ytterdörren hanns med efter att bilden togs.
Nypanelad husvägg med dörr och två fönster, upplyst av vägglampa på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Idag blev det panel "runt hörnet",

Byggarbetsplats med ställningar vid röd husfasad med gul isolering synlig, luftvärmepump i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och klar när solen gått ner.

Nyinstallerad vertikal panel längs hushörn på kvällen med verktyg och släpvagn i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Igår blev det tillslut smygar och foder runt dörr och fönster på nya väggen.
Nyinstallerad vit ytterdörr och fönster med smyg och foder på en trävägg med röda hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Utsidan klar för övervintring, dags att fortsätta på insidan - men med vad?

Hallen, den vore ju trevlig att få färdig så det får bli nästa steg.

Renoveringsprojekt i en hall med arbetsbelysning, skyddsplast och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om det ändå vore så enkelt ...
Jag kommer att byta innertak i hallen men innan det nya taket skall dit så skall nya vattenrören till badrummet dras och även en del VP-slang. Ok, lite jobb innan angreppet på hallen.

Nya vattenrör, det drar med sig tvättstugan då det skall till ett fördelarskåp och även nya rör till köket vägg i vägg. Tvättstugan är med i planen men byte av brunn, nytt golv och kakling av väggar så då får det bli innan hallen. Att fixa tvättstugan lär ta sin tid, bila bort brunnen och bila rännor i golvet för nya rör till köket och till vattenutkastarna. Under detta moment får tvättstugan tillfälligt flytta till badrummet i nedervåningen. Flytta innebär TM, TT, TS och VVB ... behöver då även dra över två tillfälliga 3-fas matningar.

Men, dörren till garaget är från tvättstugan idag,
Öppen dörr in till en rörig hall med skuggspel på dörren och kläder hängande på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall tvättstugan renoveras skall denna dörr bort för att kunna få väggen klar. Då så, bara att sätta igång men nya skjutdörren från köket till garaget som skall ersätta denna dörren i tvättstugan?

En vit vägg med en stängd dörr till vänster och en vit skåpsdel med en skål och en tallrik till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är det ju tyvärr så att på utsidan denna vägg sitter det ett hyllsystem jag satte upp när en gammal garderob blev utslängd när jag byggde igen väggen med garageporten.

Förvaringsutrymme med kläder på galgar och hyllor fulla av lådor, verktygstavla synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta hyll/stång system behövs men väggen försvinner ... då får det bli en tillfällig vägg i garaget för att kunna hänga upp detta igen. Tillfällig på rätt framtida plats men då golv och tak inte är påbörjade kommer det att byggas om när dessa är på plats. Tillfällig även i bemärkelsen att det borde räcka men bara reglar några kortlingar men inga skivor, enklast möjligt.

Så, nu skall vi renovera hallen så jag börjar med att bygga en vägg i garaget ...
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 10 till
  • Laddar…
Herrens vägar äro outgrundliga.:confused:
 
Idag började projekt köksdörr. Före, här skall det bliven dörr.
Vägg där köksdörr ska installeras, synliga elledningar och avlägsnad isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårigheten är lägre takhöjden i garaget, att väggen är en yttervägg för huset, dock parallell med takstolar men den bär trots allt upp en del av mellanbjälklaget, takreglar för garagetaket och he-balken som stöttar takstolar över köket.
Isolering borta och känner man igen att sommar är rätt tid för detta. Kommer mycket kalluft in när plasten är borta men och andra sidan är det lätt att känna var ny plast behövs förutom det uppenbara platserna.
Inledningsfasen av ett köksdörrprojekt med exponerade träreglar och isolering i en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer förmodligen att behöva riva bort all gips mot denna vägg i köket för att komma åt och bära av med en 300 mm kertobalk. He-balken hamnar utanför öppningen, den stöttas idag av de tre reglarna i klunga till vänster på väggen, och endast en av garagets takreglar ligger över öppningen. De tre övriga reglarna behöver tas bort och hammarbandet bäras av ...

Vägg med gul isolering och träreglar där en köksdörren ska installeras, plast hänger till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Blir det någon plats kvar till en dörr med en 300mm balk? Eller är det något jag missar?
 
Garaget ligger något lägre än huskroppen men framför allt är takhöjden lägre i garaget. Tittar man upp i väggen när isoleringen är borta finns det plats för en 300 mm balk.

Isolerad vägghörna med synlig träregel och kopplingsdosa i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den kommer nästan att nå till nederkanten på den svagt lutande 120 mm regeln, överst på väggen i garaget, som bär upp takreglarna för garagetaket. 300 mm balk är onödigt mycket men då kan jag även skruva fast 120 mm regeln på den då denna regel är "utanför" väggen. Med en 45 mm kerto-balk går jag även fri för kopplingsdosan i bilden så jag slipper att flytta på den.

Jag skulle egentligen kunna ta bort 120 mm regeln och fästa garagetakbjälkarna i kerto-balken med balkskor men det är inte värt att göra det för en takbalk. Om jag skulle göra det hela vägen vore det snyggare men det skulle innebära så pass mycket ingrepp i husets yttervägg att det inte är värt besväret.
 
Lite material införskaffat. Nu behövs bara skjutdörren så att jag får korrekta måtten innan balken kan monteras men den är på väg och kommer förhoppningsvis till helgen.

Byggmaterial staplat mot en vägg med isolering i förväntan på skjutdörrsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite mer rivet sen sist, öppet hela vägen.

Renovering pågår med borttagna reglar och öppet utrymme i ett hus, synlig köksdel och vitvaror i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rivningsarbete i hemmiljö med öppning i väggen och synliga takreglar och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg blir att stämpa, riva reglar och sätta in nya balken. Skrev tidigare att jag skulle lämna kvar 120 regeln som garagetakbalkarna vilar på, blir inte så. Det är endast två som vilar på den på den sträckan som jag jobbar på så den regeln åker och jag kommer att dra fast dessa i nya kerto-balken med balkskor istället. Ger mer öppet över nya dörren.

Nu ser man även hur det ser ut i garagetaket, jag har för mig att isolermattorna skall ligga med pappen uppåt? Är i vilket fall bara 100mm isolering så det kommer att dubblas när taket fixas. Med tanke på hur det ligger idag är det förmodligen bättre att ta ner allt som finns idag och köra nytt hela vägen. Behöver i alla fall byta plasten i taket då den var inte bred nog när huset byggdes så det är en 1m glipa längs hela taket ...

Renoveringsarbete med borttagna reglar och synlig isolering i taket samt diverse rör och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick lite leveranser idag med :)

En kartong full av nya elektriska dosor och rörkopplingar för en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kartong med flera förpackningar av infällda taklampor redo för installation i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
VP2-dosorna är en fröjd att arbeta med!
 
  • Gilla
Sammy_j
  • Laddar…
Trevlig beställning. Jag föredrar SG Gyro som spottar men de är lite dyrare än den designlighten. Båda är riktigt trevliga iallafall :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.