Tegheim skrev:
Tittarfråga!! :)

Vad tycker ni man ska klä bladen med utvändigt?! Gärna ett så tunt material som möjligt.
Invändigt hade vi väl tänkt någon form av plåt bara.
SPÅRAD LAUAN 9x950x2135 299,00 kr
SPÅRAD LAUAN 9x1200x2440 399,00 kr
 
vedeldaren skrev:
SPÅRAD LAUAN 9x950x2135 299,00 kr
SPÅRAD LAUAN 9x1200x2440 399,00 kr

Vad är det då?! Och vart hittar man det? Mest för nyfikenhetens skull, för jag har köpt slät 0.7mm plåt för insidan som målas i samma färg som väggarna...
 
Man brukar väl använda detta ibland om man skall renovera dörrar och liknande.
Snabbt och smidigt.

Finns nog på dom flesta bygghandlar till varierande priser.

Exempel:
http://www.rappesag.se/lauan_plywood.htm

Jag menar att man kan ha detta på utsidan istället för panel.
 
vedeldaren skrev:
Man brukar väl använda detta ibland om man skall renovera dörrar och liknande.
Snabbt och smidigt.

Finns nog på dom flesta bygghandlar till varierande priser.

Exempel:
[länk]

Jag menar att man kan ha detta på utsidan istället för panel.
Okej, jo det va ju en ide! Nu har jag redan beställt plåt för utsidan. Kommer nog bli snyggt, men sådan plywood har man säkert nytta av någon annanstans, bra o veta!!
 
Nu har det hänt lite utan att vi tagit kort på allt.
Igår va jag i skara hos www.borga.se och hämtade plåt till mina dörrar. Idag har vi borrat hål för alla gångjärn. Sen har vi gjort klart allt för målning, tvättat med thiner och sedan rollat med en rostskydd+täckfärg-blandad färg som va kanon! 24h senare ska de vara torrt. Vi får väl se imorgon...
 
  • Port.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Va uppe på jobbet o kände på färgen, inte riktigt torr ännu... hmm... kommer bli sent ikväll verkar det som... måste vara städat innan 07.00 imorgon...
 
Portarna är klara! Dock måste jag sparka på min bror så han mailar över bilderna vi tog från helgen. Men den som väntar på nåt gott... :)
 
Hur blev dom? Passar det bra??
nyfiken!!
 
Tog några mindre bra foton på portarna i garaget idag när vi började med flytten från mitt gamla garage. På bilderna är de bara iställda och låsta med hjälp av reglar så de inte välter, men de håller väder och vind utanför iaf! Sen måste jag ju säga att de passa extremt bra! Vi är vääldigt nöjda!
 
  • Bild 039 kopia.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 041.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Staffan Masur
  • Laddar…
En bonusbild på ett av projekten som rullades in idag. En volvo 142 från -72 som är ombyggd med hembyggd 4-link-bakvagn samt sänkt kaross ca 13cm. Som ni ser så är karossen helt tom, endast en påbörjad bur sitter i. Den ska få all kärlek så fort det är isolerat och värme i garaget. Men nu är den hemma :)
 
  • Bild 037.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bra ut..

Om jag får hoppa lite, vad skulle nackdelen vara med skjutport? Har själv en gammal lada som jag tänka återanvända stommen och bygga något större av. Har osiloerade gamla ladudörrar där, är det ur isoleringsperspektiv man skippar skjutdörrar?
 
ltz skrev:
Ser bra ut..

Om jag får hoppa lite, vad skulle nackdelen vara med skjutport? Har själv en gammal lada som jag tänka återanvända stommen och bygga något större av. Har osiloerade gamla ladudörrar där, är det ur isoleringsperspektiv man skippar skjutdörrar?
Menar du takskjutport eller "skjuta-åt-sidan" port?
Takskjutport är ingen nackdel förutom priset. Sedan har vi tilläggsisolerat iom 60mm isolering gentemot 40-45mm som det brukar vara i "köpe-portar"
 
ltz skrev:
Om jag får hoppa lite, vad skulle nackdelen vara med skjutport? Har själv en gammal lada som jag tänka återanvända stommen och bygga något större av. Har osiloerade gamla ladudörrar där, är det ur isoleringsperspektiv man skippar skjutdörrar?
Jag siktar på att genomföra ett liknande slagportsprojekt, och har följt Tegeheims projekt med intresse - snyggt jobbat!

Anledningen till att jag själv väljer slagportar är dels att jag inte vill ha någon som helst typ av "dörrställning" inne i garaget, utan jag vill maximera möjlig (upplevd) volym.

Sedan är det en kostnadsfråga, det blir billigare (kvalitet per krona) med ett par rejäla slagportar jmfr med "skjutdörrar/vippportar".

Säkerhet är ytterligare en aspekt, tjuvarna kommer få jobba hårdare för att komma in i mina slagportar, jmfr med de "skjutportar" jag sett.

Sedan kommer jag ha ett riktigt varmgarage (rejäl isolering i platta/väggar/tak, med vattenburen golvvärme, kopplad till "boningshuset via kulvert"), och jag kan få till bättre isolering med slagportar jmfr med skjutportar.

Nackdelarna med slagportar är väl:
-Du måste skotta bort ev snö innan du öppnar dem.
-Det är svårt att få till någon vettig automatisk öppning

Sedan struntade jag i att leta efter fler nackdelar, iom att jag redan bestämt mig för slagportar ;-)


/Tobbe
 
ToeBee skrev:
Jag siktar på att genomföra ett liknande slagportsprojekt, och har följt Tegeheims projekt med intresse - snyggt jobbat!

Anledningen till att jag själv väljer slagportar är dels att jag inte vill ha någon som helst typ av "dörrställning" inne i garaget, utan jag vill maximera möjlig (upplevd) volym.

Sedan är det en kostnadsfråga, det blir billigare (kvalitet per krona) med ett par rejäla slagportar jmfr med "skjutdörrar/vippportar".

Säkerhet är ytterligare en aspekt, tjuvarna kommer få jobba hårdare för att komma in i mina slagportar, jmfr med de "skjutportar" jag sett.

Sedan kommer jag ha ett riktigt varmgarage (rejäl isolering i platta/väggar/tak, med vattenburen golvvärme, kopplad till "boningshuset via kulvert"), och jag kan få till bättre isolering med slagportar jmfr med skjutportar.

Nackdelarna med slagportar är väl:
-Du måste skotta bort ev snö innan du öppnar dem.
-Det är svårt att få till någon vettig automatisk öppning

Sedan struntade jag i att leta efter fler nackdelar, iom att jag redan bestämt mig för slagportar ;-)


/Tobbe

Ekonomiskt sett tjänar man givet på att bygga själv. Men det går ju åt några timmars jobb. Nu har jag varken räknat exakt på tid eller pengar. Men jag vet att vi ligger på ca 5000-5500:- för 4st slagportar av, vad vi anser, god kvalitet. Vi har en grym vridstyvhet, 60mm isolering och snygga fasader för dom pengarna. Tidsmässigt skulle jag gissa på 30timmar på två gubbar kanske. Så säg 50-60 mantimmar. Men då har vi kanske varit lite väl noggranna ibland. Men det visar ju resultatet på oxå.
Vi är extremt nöjda med våra portar och passformen är precis enligt önskemål.

Nackdelar då:
Som du sa, snö
Sen är det ju en nackdel som vi missade att man måste ha en slags karm att stänga emot. Och det tar ju lite utrymme i dörr-hålet. Detta kan man självklart tänka på i förväg, men vi gjorde hålen efter takskjutportar från början. Smällar man får ta.

Fördelar:
Man får det som man vill ha det, handlar bara om hur mycke energi man lägger ner på det.
 
Då borde man alltså kunna bygga ett par portar för runt 3papp då? Jag måste nämligen göra något åt mina upprötna garagedörrar. Detta med stål lockar mig oerhört då man förhoppningsvis kan hålla buset ute längre tid om man tänker till då man konstruerar låsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.