MagnusSt skrev:
Då borde man alltså kunna bygga ett par portar för runt 3papp då? Jag måste nämligen göra något åt mina upprötna garagedörrar. Detta med stål lockar mig oerhört då man förhoppningsvis kan hålla buset ute längre tid om man tänker till då man konstruerar låsen.
Ja, du borde klara dej på 3papp beroende på vad du ska använda för material osv. Sätt dig ner o fundera på allt du behöver. Mycke kanske står här i vår tråd. Du borde kunna lyssna runt o se vart du hittar de olika varorna till bäst pris.

Vi använde 36meter 60x40x2 stålprofil att bygga ramarna av.
4meter 40x20x2 att fästa gångjärnen i inuti dörrarna.
3.5meter 40x8 plattjärn som vi bockade gångjärn utav.
15skivor 40mm frigolit + 15 skivor 20mm frigolit (cellplast)
Sedan gav vi ca 2200:- för plåt på in och utsida på alla fyra dörrarna. Då satte vi 0.9mm galv-plåt på insidan, och 0.5mm lackerad PP2-plåt från www.borga.se på utsidan.
Åtgång på ca 250 plåtskruv.
Lite svart lackfärg

trevliga dörrar,, gav lite inspiration då man snart skall till och bygga egna slag portar! hade tanke på stålstomme och så lär det bli!
Redan gjort några egna ytter dörrar + karm! men dem gjorde jag helt i trä! dock med plåt inv. för brand + slitstyrka 95mm tjocka isolerade med cellplast!

Tackar, ja vi är väldigt nöjda med dem trots den simpla konstuktionen egentligen. Väldigt snygga o se på i verkligheten i min mening!

Nu ska jag ta tag i mina garageportar, såhär 5 år senare. Kommer bygga rätt likt er, har du kommit på ngt du hade gjort annorlunda nu när du har använt dina ett par år?

Jag har planerat att försöka få stommarna galvade.

Portbladen i sig är helt kanon, men jag hade varit mer noggrann när jag hängt upp dem. Lyckades få dem lite snett, och det är grymt störande att det inte går att justera enkelt. Detta gör att de läcker in kylan på vintern då de inte blir tätt emellan bladen.

Tegheim skrev:
Portbladen i sig är helt kanon, men jag hade varit mer noggrann när jag hängt upp dem. Lyckades få dem lite snett, och det är grymt störande att det inte går att justera enkelt. Detta gör att de läcker in kylan på vintern då de inte blir tätt emellan bladen.
Hej.
jag kikar runt för att hitta slagportar som passar men det är omöjligt om man inte vill åka runt hela riket.
Blev inspirerad av dina portar och undrar om du har ritningar kvar? och om jag kan få ta del av dem i så fall?

Mvh /H

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.