53 492 läst · 218 svar
53k läst
218 svar
Tänt var det här!
Solklart brott, det "billigaste" brottet heter väl allmänfarlig vårdslöshet.Pelleplutt78 skrev:
Hej!
De spränger ovanför vårt hus (stort radhus-bygge).
Dessa regnade ner över oss nu på förmiddagen... den stora stenen på marken en bra bit över huset ner mot en väg.
Vi har altanen mot bygget, kul kul. Som tur var inget av barnen ute!
Ringde polisen, som inte var ett dugg intresserade...
Kom förbi en förvirrad grundkille (norsk) och bad om ursäkt.
Väntar på samtal från byggledaren.
Hur går vi vidare om polisen inte vill stoppa bygget? Hur kan vi säkerställa att det inte händer igen, de spränger 5-10 ggr/dag?!
Ring nån lokal tidning eller nyhetssida och berätta hela storyn vad som hänt och se om det inte blir lite mer reaktion.. kanske till och med får polisen att sluta proppa in munkar i kakhålet och åtminstone komma dit och skriva en polisrapport på det som hänt. och fota stenar på tak osv.
Jag har inte lusläst hela tråden men det låter som en märklig historia och med tanke på att du skriver att dom ska ha ett möte innan dom får sätta igång igen så verkar något hända. Frågan är vad?Pelleplutt78 skrev:
Arbetsmiljöverket brukar inte ta saker och ting med en klackspark. Snarare tvärtom. Den här händelsen lär dom utreda grundligt om det inkommit en anmälan vilket det verkar ha gjort. Det räcker om dom får kännedom om händelsen för att dom ska agera.
Polisen ska självfallet ta emot en anmälan och utreda händelsen. Sen om anmälan läggs ner är en annan femma. Det borde den givetvis inte göra om det är som du skriver. Det brukar regna sten på Polisen ibland och då blir man givetvis lagförd om det går. Det låter som det är ganska uppenbart i detta fall varifrån stenarna kommer.
Visst kan det ske olyckor. Det innebär inte att man inte är ansvarig. Regnar det sten 100 m från en plats det sprängs på så är det någon som gjort en fel.
En märklig historia som sagt!
Du glömde ödmjuk och du glömde välhängd......Staffans2000 skrev:
Jodå. Smart och ödmjuk, men även snygg.
Här har han luskat fram vad som gäller.
Korta signaler i ca tre minuter före sprängning. Är det bara några sekunder som du påstår, är det fel av sprängarna. Själv har jag aldrig hört en så kort varningssignaleringstid.
I samband med sprängning så signaleras det korta signaler cirka tre minuter för sprängning och sedan en lång signal i cirka 30 sekunder när sprängningen är över.
Staffans
EDIT... MY BAD, DU HADE MED ÖDMJUK.
Mina korvören:
- Sjukt obehaglig upplevelse som man inte ska behöva vara med om.
- Antingen har dom gjort en grov missbedömning eller slarvat när det gäller förberedelserna eller så har dom helt enkelt tagit en medveten risk och struntat i något.
- Polisen är skyldiga att ta upp en anmälan ”om det finns anledning att anta att brottet hör under allmänt åtal” - vilket jag nog tycker att man med fog kan påstå att detta gör…dom är dock inte skyldiga att komma till platsen, även om man kan både tycka och vilja det.
- Brottet som ploppar upp i mitt huvud är ”framkallande av fara för annan” (BRB 3:9) som är ett oaktsamhetsbrott (man behöver inte vilja att det ska hända) sen om man når upp till straffbar nivå är ju en bedömningsfråga för diverse instanser.
Så, vill du anmäla så är du i din fulla rätt att göra det. När det gäller det fortsatta bygget så hade jag, om jag borde du, jagat rätt på byggherren eller projektledaren. Underentreprenörers underentreprenörer eller hur det kan vara bryr sig kanske inte lika mycket.
/Andreas
- Sjukt obehaglig upplevelse som man inte ska behöva vara med om.
- Antingen har dom gjort en grov missbedömning eller slarvat när det gäller förberedelserna eller så har dom helt enkelt tagit en medveten risk och struntat i något.
- Polisen är skyldiga att ta upp en anmälan ”om det finns anledning att anta att brottet hör under allmänt åtal” - vilket jag nog tycker att man med fog kan påstå att detta gör…dom är dock inte skyldiga att komma till platsen, även om man kan både tycka och vilja det.
- Brottet som ploppar upp i mitt huvud är ”framkallande av fara för annan” (BRB 3:9) som är ett oaktsamhetsbrott (man behöver inte vilja att det ska hända) sen om man når upp till straffbar nivå är ju en bedömningsfråga för diverse instanser.
Så, vill du anmäla så är du i din fulla rätt att göra det. När det gäller det fortsatta bygget så hade jag, om jag borde du, jagat rätt på byggherren eller projektledaren. Underentreprenörers underentreprenörer eller hur det kan vara bryr sig kanske inte lika mycket.
/Andreas
Redigerat:
Är du dum eller gör du dig till? Det låter inte alls som om du öht vet vad en matta är eller att dom blir lite slappa med tiden. Börjar bli sent för en pudel nu med.....R roli skrev:Inte jag heller utan jag svarade dig på ditt påstående nedan där du påstår att "den kassa sprängaren inte orkar spänna sina wirar i sina slitna mattor"
Jag har heller inte påstått att det är ok att det regnar stenar men det är något som kan och ibland händer pga att berget oftast inte är homogent utan har en massa sprickor som ibland inte går/beter sig som beräknat. Detta är inget som någon entreprenör och/eller sprängare önskar men det inträffar ibland.
Och du vet säkert precis som jag hur en sprängmatta är uppbyggd och för den som inte vet går det alldeles utmärkt att söka på nätet om dess uppbyggnad så det behövs ingen förklaring.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I jämförelse med ett kärnvapenkrig ter sig samtliga problem som någonsin har tagits upp på detta forum som exceptionellt löjliga.Staffans2000 skrev:
En idé skulle därför kunna vara att du copy-paste:ar in ditt inlägg i samtliga trådar i forumet där trådskaparen klagar över eller ifrågasätter något, fast med "dina stenar" utbytt mot "dina problem".
Då kanske alla vi djävla idioter på forumet äntligen slutar gapa om en massa ointressanta petitesser.
Kanske kan forumet så småningom helt tas bort.
Tack.T Talisman skrev:I jämförelse med ett kärnvapenkrig ter sig samtliga problem som någonsin har tagits upp på detta forum som exceptionellt löjliga.
En idé skulle därför kunna vara att du copy-paste:ar in ditt inlägg i samtliga trådar i forumet där trådskaparen klagar över eller ifrågasätter något, fast med "dina stenar" utbytt mot "dina problem".
Då kanske alla vi djävla idioter på forumet äntligen slutar gapa om en massa ointressanta petitesser.
Kanske kan forumet så småningom helt tas bort.
Bra tips. Skall fundera på det.
Staffans
Tänker på att ringa byggettan (facket) och informera om händelsen. Kopplat på ett skyddsombud.
Och om du inte får hjälp av någon så en lokaltidning.
Är det kommunen som bygger så skulle jag även ringa dit. Eller oavsett hade jag ringt kommunen när jag tänker efter.
Vilken obehaglig händelse!
Och om du inte får hjälp av någon så en lokaltidning.
Är det kommunen som bygger så skulle jag även ringa dit. Eller oavsett hade jag ringt kommunen när jag tänker efter.
Vilken obehaglig händelse!
Populärt i forumet
-
Vad har ni gjort med era hus idag?
Övrigt husrelaterat -
Funkisvilla 1933 - toalett
Övrigt husrelaterat -
Typ av material i 1930-tals villas hall
Övrigt husrelaterat -
Köp av fastighet med befintligt hyreshus på.
Övrigt husrelaterat -
70-tals hus, platta på mark, syllar bytt -00 men nu hög fuktkvot igen?
Övrigt husrelaterat